Ishodi
Anton Pavlovič Čehov / Vanjka
Rada ishodi
III TRIJADA
Čitanje
Pisanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

gradacija / ironija / kontrast / personifikacija / priča / proza / retrospekcija / socijalni komentar

Zašto ovaj sadržaj?

U priči Vanjka govori se, između ostalog, o realnosti života radničkih porodica u Rusiji u 19. vijeku, preciznije, o teškoćama sa kojima su se suočavale. Priča je značajna jer podstiče raspravu o tome kako su ova pitanja u poređenju sa izazovima sa kojima se suočavaju porodice radničke klase danas. Jedna od tema koje priča istražuje je važnost empatije i razumijevanja iskustava drugih ljudi. Naglašen je značaj porodice, što nas može navesti da razgovaramo o ulozi koju porodice igraju u našim životima. Priča se također dotiče toga kako odrasli mogu zloupotrijebiti svoju moć i kako možemo raditi na stvaranju ravnopravnijih odnosa između ljudi različitih dobi i društvenih statusa. Vanjkino preseljenje iz sela u grad središnji je motiv priče. Na času se može govoriti o izazovima s kojima se ljudi suočavaju prilikom selidbe na novo mjesto i kako migracija i raseljavanje mogu utjecati na identitet i osjećaj pripadnosti. Čitajući priču, prepoznajemo i važnost obrazovanja. Vanjka nema formalno obrazovanje, ali je zahvaljujući Olgi naučio pisati. Ta mu je sposobnost omogućila da sastavi pismo, no dječak nije znao kako da ga pravilno adresira, zbog čega ga nije bilo moguće dostaviti. Možemo razgovarati o ulozi obrazovanja u društvu i o tome kako pristup obrazovanju može pomoći ljudima da poboljšaju svoje živote. Štaviše, priča postavlja pitanja o tome može li pripovijedanje biti sredstvo za suočavanje s emocijama u teškim situacijama.

 

Uzrast – prijedlog: 7. razred osnovne škole

Interpretacija

U Čehovljevoj priči Vanjka čitamo o životnoj situaciji Vanjke Žukova, desetogodišnjeg siročeta i šegrta kod obućara Aljahina u Moskvi. Vanjka piše pismo svom djedu Konstantinu Makariču koji je radio kao noćni čuvar porodičnog imanja Živarevih u nepoznatom ruskom selu. Vanjka pripovijeda o svom životu na imanju prije nego što je postao šegrt, kao i o nasilju koje svakodnevno trpi od gazde i gazdarice. Ova pripovijetka može se analizirati i kao kritika društvenih nepravdi, tematizirajući siromaštvo, zlostavljanje djece i nedostatak podrške za najranjivije članove društva.

Struktura priče kombinira naratorova zapažanja, sadržaj Vanjkinog pisma, uspomene dječaka te opise okoline. Važno je napomenuti da Čehov izbjegava fizički portret Vanjke, umjesto toga, autor stavlja naglasak na emocionalno stanje dječaka. Ovaj naratološki odabir potiče čitatelja da se fokusira na unutarnje iskustvo lika, umjesto na njegove vanjske karakteristike. Sam naslov pripovijetke sugerira da će u fokusu biti dječak.

Radnja se odvija na Badnje veče, praznik kada se ljudi tradicionalno okupljaju sa rodbinom i prijateljima. Vanjka je, s druge strane, sam tu noć. Prisjeća se svog Božića u domu Živarjevih, gdje je pratio svog djeda u obližnju šumu da posječe božićno drvce i gdje ga je Olga Ignatjevna naučila čitati, pisati i brojati. Ti trenuci predstavljaju svjetliju stranu dječakovog života, koja stoji u oštroj suprotnosti s njegovom sadašnjošću. Kažnjavali su ga za stvari koje, kao šegrt, nije dužan raditi. Morao je, primjerice, da uspavljuje bebu i čisti ribu. Nakon neuspješnog izvršavanja takvih zadataka, bivao bi kažnjen. Saznajemo da kalfe od Vanjke traže da krade za njih. Uskraćeni su mu osnovni zahtjevi kao što su hrana i adekvatni uslovi za spavanje, a njegova primjedba da je „uvijek gladan“ i da ima „život gori od psećeg“ oslikava dehumanizaciju koju on doživljava.

Vanjka pokazuje strah od mogućnosti da ga gazda, gazdarica ili kalfe uhvate u činu pisanja pisma djedu. Posebno je značajan trenutak kada on, umjesto molitve pred „tamnom ikonom“, odlučuje pisati pismo. Ovaj slikoviti opis stvara dojam da se dječak možda pridružio ukućanima u vjerskom obredu. Međutim, otkrivamo da je on u stvarnosti u strahu i da se skriva kako bi napisao pismo u kojem izražava patnju koju doživljava. Čekanje da odu u crkvu izražava njegovu strepnju i nemoć pred autoritetima koji ga zlostavljaju. Ikona, duhovni element u kršćanskoj vjeri, ovdje se koristi kao simbol svjetonazora koji sudjeluje u nepravdi koju dječak trpi. Ironična upotreba ikone naglašava nesklad između religijskih vrijednosti i dječakove stvarnosti. Ovakav pristup može sugerirati kritiku ili barem sumnju prema tradicionalnim institucijama, poput religije, koje ne pružaju adekvatnu zaštitu ili pravdu u situacijama poput Vanjkine. Čehov koristi ironiju kako bi kritički gledao na pasivnost crkve, koja se često predstavlja kao mjesto molitve i duhovnosti, ali ne djeluje aktivno protiv nepravde i zlostavljanja koja se događaju u njenom okruženju. Na taj način, ironija u priči Vanjka postaje sredstvo poticanja čitatelja na razmišljanje o moralnim vrijednostima i ulozi institucija u suočavanju s nepravdom u stvarnom svijetu. Pisanje pisma umjesto molitve predstavlja svojevrsni izraz nesigurnosti ili gubitka vjere u učinkovitost tih institucija u rješavanju njegovih problema. Pisac stoga ne istražuje samo pojedinačnu sudbinu, već propituje socijalne okolnosti i nepravde koje dopuštaju takav oblik zlostavljanja.

Važno je prepoznati da pisac koristi jezik i pripovjedna sredstva kako bi postigao određeni učinak u priči, a to primjerice možemo vidjeti na izboru epiteta. Prozor, dio kuće koji pruža pogled u vanjski svijet, također je opisan epitetom „taman“. Korištenjem ovakvih opisa, Čehov vješto doprinosi osjećaju izolacije koji Vanjka doživljava boraveći u toj kući. Svjetlost i toplota svijeće predstavljaju kontrast tami koja obavija dječaka, i upravo je to svjetlo potaklo Vanjku na živopisno zamišljanje djeda. Opisana je i atmosfera sela na Badnje veče. Mirna, zvjezdana noć, i svjetlucave zvijezde stvaraju ambijent koji pojačava opreku između Vanjkine usamljenosti i nesrećne stvarnosti te radosti praznika. Važan primjer personifikacije primjećuje se kada Vanjka sa djedom ide sjeći jelku: „Mlade jele, posute injem, stoje nepomično i misle na koju je red da umre.“ Narator dodaje ljudske karakteristike jelkama, aludirajući da imaju vlastite misli i svijest. Sječa jelki ne svodi se samo na običan čin rezanja drva, taj se čin doživljava kao umrtvljivanje ili nestajanje života, gdje jelke postaju živi entiteti s vlastitim sudbinama. Također se da naslutiti da jelka koju su djed i dječak posjekli nije posljednja. Čin sječe jelke je tradicionalan način proslave Božića, ali istovremeno podsjeća na žrtvu prirode radi zadovoljenja ljudskih prohtjeva.

Dječak, preplavljen novim iskustvima u novom okruženju, žudi za blagodatima života na selu i opisuje kontrast između urbanog i ruralnog pejzaža koji nam služi kao sredstvo za prikazivanje kulturne podjele. Dječak doživljava poteškoće u prilagodbi na gradski način života, a opisi moskovskih radnji naglašavaju osjećaj odvojenosti od vlastite kulture, habitusa i ljudi koji ga okružuju. Čehov želi relativizirati konvencionalna shvaćanja gradskog i seoskog života. Iako bi grad mogao predstavljati mjesto novih prilika, Vanjka ga doživljava kao mjesto zatočeništva. On ga posmatra i definiše na osnovu njemu već poznatih objekata sa sela. Nasuprot tome, selo iz 19. vijeka koje bi možda bilo smatrano mjestom stagnacije, Vanjka vidi kao mjesto vlastitog ispunjenja. Pisac sugeriše da sreća nije nužno vezana uz društvene norme, već da može proizlaziti iz osobnog doživljaja i osjećaja pripadnosti.

Uvođenjem retrospekcije, Čehov produbljuje karakterizaciju Vanjke i ističe opreku između njegove tamne stvarnosti i svjetlosti prošlih trenutaka. Koristeći retrospekciju, pisac omogućuje čitatelju da bolje razumije Vanjkinu prošlost, emocije i promišljanja. Želi pokazati da, unatoč teškim uvjetima, dječak ima sposobnost maštanja i sjećanja na ljepše trenutke, poput onih povezanih s djedom. Vanjkina mašta zorno oslikava izgled, stav i navike njegovog djeda, koji je u njegovim očima figura topline i jedini vid spasa. Djed je opisan kao živahan starac u srednjim šezdesetim koji noću šeta imanjem u pratnji svojih pasa Kaštanke i Vjuna. Trebamo imati na umu da je pred nama dječakova mašta, i da možda njegova slika djeda nije podudarna sa stvarnošću, naročito ako uzmemo u obzir činjenicu da je djed Vanjkina posljednja nada. Činjenica da dječak donosi pažljivo birane detalje iz prošlosti ukazuje na to da dječak, unatoč svojoj teškoći, traži utjehu i sigurnost u svojim sjećanjima koja ga održavaju u svojevrsnoj borbi za izbavljenje iz situacije u kojoj se zadesio. Kontrast između idealiziranog prikaza djeda i teške stvarnosti koju dječak proživljava naglašava koliko je djetetu potrebno nešto na što može računati, čak i ako je to samo u njegovoj mašti. Čehov postavlja pitanje o tome kako faktori poput porodične situacije i okoline oblikuju djetetovu percepciju i emocionalno iskustvo.

Zadržimo se na opisu psića Vjuna, kojeg su ljudi također fizički zlostavljali. Primjećujemo neke paralele između Vjuna i Vanjke. Obojica su prikazana kao ponizni i prepušteni na milost i nemilost drugih oko sebe. Vjun redovito trpi zlostavljanje i kažnjavanje. Djed stavlja psima (ali i sobarici i kuharici) duhan pod nos kako bi izazvao komičnu reakciju, pri čemu Vjun pokazuje poniznost mahanjem repom, pretvarajući se da uživa u situaciji. Psićeva nada je u tome da se pretvara i bude lojalan gazdi. Ista se stvar traži i od Vanjke, i to zapravo predstavlja cilj njegovog šegrtovanja. Sličnosti između djeda i gazde Aljahina, koje su indirektno prikazane u priči, ocrtavaju se u nekim karakteristikama i postupcima kao što je pokazivanje arogancije prema svojim podređenima. Dalje, gazda zlostavlja Vanjku fizički, dok se djed u priči ne pojavljuje direktno, ali je jasno da je napustio Vanjku, ostavljajući ga u teškom položaju. Pisac nam time pokazuje da osobe koje bi mogle donijeti utjehu i pomoć ponekad nisu prisutne ili ne ispunjavaju očekivanja. Stvarnost, prema Čehovu, nije crno-bijela, već nijansirana. Čehov se ističe po svojoj sposobnosti da stvori realistične i kompleksne likove, te da istražuje nijanse ljudske psihologije i društvenih odnosa.

U nastavku pisma, Vanjka uzdiše i moli djeda da ga vrati na selo. Autor suptilno prikazuje emocionalni teret koji dječak nosi, koristeći uzdah kao način izražavanja emocija bez potrebe za konkretnim riječima. U ovom kontekstu, uzdisanje postaje simbolički izraz patnje koju dječak proživljava. Pišući o zlostavljanju, Vanjka počinje jecati, što dodatno ističe intenzitet rastuće tuge koju doživljava. U ovom dijelu priče saznajemo da je Vanjka razmišljao o bijegu, ali to nije mogao učiniti jer nema čizme, što je ironično s obzirom na to da je Aljahin obućar. Vjeruje da mu nedostaju sredstva i moć da sam promijeni svoje stanje. On predstavlja djedu sve što mu u tom trenutku može ponuditi, od pomoći pri drobljenju duhana do spremnosti da bude „izlupan kao pas“ ako ikad učini nešto loše. Očajnički želi izbjeći dehumanizaciju kojoj je izložen. Spreman je podnijeti bilo kakvu fizičku kaznu od svog djeda samo kako bi izbjegao iz trenutnog stanja. Ovo ukazuje na mogući osjećaj bezvrijednosti i nisko samopoštovanje uzrokovano stalnim zlostavljanjem. Iskustvo ga je možda naučilo da je kažnjavanje tipičan pristup ispravljanja određene vrste ponašanja. Vanjkina želja za boljom budućnošću, u kojoj će se brinuti za svog djeda i moliti za njega, kao i za svoju majku, otkriva njegovu težnju za osjećajem svrhe i kontrolom nad vlastitim životom. On moli djeda da mu uzme zlatni orah sa božićne jelke, a ta nam molba implicira kako još uvijek posjeduje vjeru da će se stvari popraviti i da će mu biti dozvoljeno vratiti se kući.

Sposobnost pisanja duguje Olgi, gospođici u čijoj je kući boravio dok mu je majka radila kao sobarica. U ovoj se činjenici najbolje ocrtava odnos kakav je imao sa tadašnjim gazdama, koji je u očitom kontrastu sa odnosom kakav trenutačno ima. Bitno je spomenuti da dječakova osjećanja gradiraju kako odmiče pisanje pisma. Dosad je jasno koliko dječak fizički i emocionalno pati, ali se izražavanje takvih emocija naročito ističe u posljednjem pasažu pisma. Pisanje o emocijama nam može pomoći da ih bolje razumijemo i obradimo. Vanjka je, pišući, postao više svjestan svog stanja i svojih emocija, do te mjere da sam sebe naziva „nesretnim siročetom“. Saznali smo da mu je majka preminula, ali ostaje nejasno šta se dogodilo s ocem. Odsustvo očevog lika može biti namjeran narativni odabir, sugerirajući da je otac vjerojatno napustio Vanjku. Nije otkriveno ni ko je zapravo doveo dječaka na zanat, pisac već u prvoj rečenici gradi izvjesnu neodređenost izborom pasivne forme glagola, pozivajući nas da razmišljamo o skrivenim faktorima koji oblikuju Vanjkinu sudbinu: „Vanjka Žukov, dječak od svojih deset godina, koga su prije tri mjeseca doveli obućaru Aljahinu na zanat, na Badnje veče nije htio da legne.“ Odsustvo oca i majčina smrt signaliziraju težinu emocionalnih trauma koje dječak nosi. U priči je također ostalo neobjašnjeno kako i zašto se djed odriče Vanjke. Dječak nije ni svjestan da je djed jedan od odraslih koji mu je nanio štetu. Ovaj element pojačava kompleksnost priče, ostavljajući čitatelja/čitateljicu s nejasnim razumijevanjem odnosa između Vanjke i djeda.

Vanjka na trenutak zastaje nakon što stavlja pismo u kovertu, dodavši ispod neodređene adrese djedovo ime. Pismo, adresirano bez prezimena i adrese, teško da će stići do njega u nekom udaljenom selu. Ali Vanjka vjeruje da će djed primiti pismo i, nakon što ga pročita, doći u Moskvu da ga spasi, oslobađajući ga ugnjetavanja i ropskog života. U priči je iznova uspostavljena ironija koju stvara pogrešno adresirano pismo. Jasno nam je da Vanjka neće biti spašen, odnosno da pismo neće doći do djeda.[1] Čehov poručuje da djeca poput Vanjke nemaju adresu kojoj bi se mogli obratiti. Vanjka se, međutim, ne završava obraćajući ovim istinama koje su čitatelju/čitateljici očigledne. Njegov san o djedu koji čita pismo kuharicama, dok pas Vjun maše repom ispred peći, otkriva čežnju za toplinom i privrženošću. Peć predstavlja ognjište, središte porodičnog života i topline, što Vanjki nedostaje. U dječakovoj viziji, pas je sretan što će se on vratiti, a to znamo jer ga sanja kako maše repom kao da razumije o čemu Vanjka piše. Vrlo je vjerovatno da neće doći do oslobođenja kojem se Vanjka nadao, ali san mu pruža trenutak spokoja, utjehe i nade u životu obilježenim teškoćama.

 

A. M.



[1] Fraza „mom djedu na selo“ postala je idiomatski izraz, koji se odnosi na slanje nečega na netačnu, nepotpunu, nejasnu, sumnjivu ili nepostojeću adresu, gdje neće nešto biti dostavljeno ili odgovoreno. https://en.wikipedia.org/wiki/Vanka_(short_story)