Ishodi
Grigor Vitez / Dva pijetla
Rada ishodi
II TRIJADA
Čitanje
Pisanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

basna / kreativnost / oholost / porijeklo / pouka / sukob / umišljenost

Zašto ovaj sadržaj?

Tekst osuđuje osobine oholosti i umišljenosti koje već žive među učenicima/učenicama u razredu, vjerovatno su ih već osvijestili/osvijestile i zato je potrebno o njima razgovarati. U kontekstu pjesme, oholost je dovedena u vezu s porijeklom, ali bi njeni uzroci u razredu vjerovatno više bili vezani za osjećaj više vrijednosti zbog boljih ocjena, neke vještine, npr. talenta za sport, osobine, materijalnog stanja, itd. Također, kao i svaka basna, i Dva pijetla pozivaju djecu da analiziraju i procjenjuju vlastito ponašanje.


Uzrast – prijedlog: 4. razred osnovne škole

Interpretacija

Ova Vitezova basna u stihovima govori o dva pijetla koji žive na istom prostoru, u istom dvorištu. Oba se, poput „dva cara presvijetla“, diče svojim „slavnim rodom i porijeklom“. Problem i nastaje jer oba dijele iste osobine prepotentnosti i nadmenosti – sujeta im ne dopušta da međusobno budu jednaki, naročito jer se nalaze na istom malom prostoru u kojem je jedan od njih višak. „Mora“ se znati ko je „slavnijeg“ roda. Da bi dokazali ko je prvi, superiorniji, „zavade se do krvi“ i dolazi do sukoba. Razlog je, međutim, besmislen, jer šta su rod i porijeklo, u kokošijem svijetu. Da li je isti razlog u ljudskom smisleniji? Šta rod čini slavnim i od čega zavisi kvalitet porijekla? 

S obzirom na to da je pjesma rimovana basna, odgovor na ova pitanja čeka nas u poenti. Nakon sukoba pobjednik zahtijeva divljenje i kukurikanjem skreće pažnju grabljivice na sebe, zaboravljajući u slavlju na oprez. U kontekstu sukoba oko slave i porijekla orao je doslovno „iznad“ pijetla pobjednika; orao leti, a pijetao ne, iako je također ptica. Pijetlova koji se diče porijeklom, i tu osobinu izdvajaju kao nešto čime će opravdati prezir jedan prema drugom, zanemaruju činjenicu da ne lete, iako je mogućnost letenja obilježje njihove vrste. Nesposobnost da se slika o sebi posmatra u širem kontekstu je jedan od znakova gluposti, na koju se većina basni obrušava. 

Pouka pjesme je da porijeklo nije vrlina koja zaslužuje divljenje jer je van naše kontrole, ni na koji način pojedinac/pojedinka ne može uticati na odabir svog porijekla. To što je pijetao, samoprozvano, slavnog roda, nešto je čime se toliko hvalio, a pokazalo se ne samo krajnje beskorisnim nego i razlogom njegovog stradanja. Pouka je tako sadržana i u osudi umišljenosti kao osobine.

O pijetlovima ne znamo ništa više osim činjenice da su pijetlovi, ne znamo ni koji je od njih pobjednik niti nam je to važno. Nedostatkom ovakvih informacija basna postiže univerzalnost. Basna postupa na principu da jedan lik, jedna životinja, uvijek plošno predstavljena i svedena na jednu funkciju, bude nosilac i prikaz ljudske osobine. To je jasno uzmemo li u obzir alegorijski karakter basne i namjeru da se pričom o životinjama ispriča priča o ljudima. U ovom slučaju pijetao je simbol oholosti, prepotentnosti, umišljenosti. Basna djeluje odgojno. Osuđuje navedene osobine i ilustracija je situacije u kojoj pijetao ispašta upravo zbog njih.

 

E. S.