Ishodi
Ratko Zvrko / Grga Čvarak
Rada ishodi
I TRIJADA
Čitanje
Pisanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

empatija / ime / nadimak / prezime / prva riječ u rečenici / veliko početno slovo

Zašto ovaj sadržaj?

Grga Čvarak je dječak ili djevojčica kakvog ili kakvu možemo pronaći u svakom odjeljenju. Često ih nitko ne razumije, a oni svoju frustraciju zbog nerazumijevanja, najčešće ispoljavaju kroz grubosti. Njihovi postupci su neprihvatljivi i dovode ih u razne nepoželjne situacije. To ne znači da je dijete zlo i zločesto. Obično su to emotivna i osjetljiva djeca koja se s dubokim emocijama ne znaju nositi i ispoljavaju ih na negativan način, koji je neprihvatljiv za okolinu.
Mnoga se djeca mogu poistovjetiti s Grgom, a često će i ostala djeca prepoznati nekog Grgu u svom okruženju. Djeca rado prepoznaju negativne osobine kod druge djece i zato ih treba uputiti i na analizu vlastitih postupaka. Jesu li svi uvijek dobri? Jesu li svi uvijek nestašni? Pjesma može poslužiti i kao uvod u razgovor o mogućim uzrocima takvog ponašanja. Što to nekog toliko muči da ga potiče na negativno ponašanje? 
U pjesmi uočavamo kako su napisana imena u odnosu na ostale riječi u pjesmi.


Uzrast – prijedlog: 1. razred osnovne škole

Interpretacija

Pjesmu Grga Čvarak autor Ratko Zvrko podijelilo je u pet kitica. Prva i treća strofa su u kontrastu, odnosno u prvoj saznajemo da je Grga Čvarak nestašan dječak. Sklon je nepodopštinama i svađama. Sve radi naopačke, iz praćke gađa mačke, preskače preko zida, skida lastina gnijezda i kokoši vuče za rep. Često se ljuti i tuče s djecom. U trećoj strofi saznajemo da je on i jako brižan i dobar dječak koji duboko emotivno proživljava tuđu nevolju. Brine se o bolesnoj majci i plakao je cijelu noć nakon što se mala Mila ogrebala kad je pala. 

Četvrta i druga kitica se sastoje od dva stiha i funkcioniraju kao refren: „Odgovor će uvijek biti / – Grga Čvarak.“
U petoj kitici autor nam daje i zaključak: Grga Čvarak je kao i svako dijete, malo dobar, malo nestašan, ali sve što radi, i dobro i loše, jeste intenzivnije, jače, opasnije, brižnije, bolje i lošije nego kod drugih. 

 

Čas je dobar,
čas je zao, 
čas bi svakom srce dao, 
a čas bi se s vukom klao…

 

Zato i jeste poznat u kraju Zelengaju i svi za njega znaju. 

Ritam pjesme je veseo, prilagođen djeci, a to pisac postiže stalnim ponavljanjem zamjenice „tko“ i priloga „čas“, te vezanim stihom, odnosno rimom koju djeca generalno vole. Pjesma je i melodična, zato na kraju sata i slušamo uglazbljenu verziju. Upravo je Grgina energija, koja se manifestira uglavnom kao nestašluk, ono što se autoru sviđa. Suprotnost u Grginom liku autor rješava poentom u dva posljednja stiha, koji bacaju novo svjetlo na kontrast iz prve i treće strofe: iako su povezani suprotnošću (čas bi ovo, čas bi ono), uistinu oba govore o dječakovim pozitivnim osobinama. „Dati srce“ nekome znači stati sasvim uz nekoga, pomoći mu u čemu god je potrebno, dok „s vukom se klati“ znači suprotstaviti se nasilniku i zlikovcu, makar bio i jači. 

Grga je u konačnici hrabar, odvažan i brižan, što i jesu odlike svakog pravog prijatelja i prijateljice, zbog čega učenici i učenice prirodno „navijaju“ za njega iako na početku čini nepodopštine.

 

A. D.