Ishodi
Miodrag Stanisavljević / Zec sa govornom manom
Rada ishodi
I TRIJADA
Čitanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

(fizičko i ismijavanjem) / afrikati / pravilan izgovor / trauma

Zašto ovaj sadržaj?

Smijeh

Nikada veća količina smijeha nije nastala u učionici slušajući neko književno djelo kao što je tog dana kada sam đacima čitala Zeca sa govornom manom. Način izgovora, a i ja koja to izgovaram, spustili su sve barijere, koje često stoje između nas, nas koji kao sve znamo, i njih, nesigurnih, preplašenih koji se trude zadovoljiti sve naše zahtjeve.

Nema boljeg načina da se opusti dječiji govorni aparat i time olakša izgovor glasova od smijeha.

Prvi razred osnovne škole važan je trenutak u kojem ćemo govoriti o strahu i traumi koja je zadesila zeca, upravo zbog strahova s kojima se prvaci suočavaju promjenom sredine, dolaskom novih ljudi u njihovo okruženje, susretom sa novim zahtjevima, ali i zbog saosjećanja prema muci drugoga.

Zecu traumu stvaraju lovci, kao i psi koji im vjerno služe. Trauma koju doživljava zec može da se liječi. Đaci uče da ovakvu traumu liječi psihijatar. Otvaramo pitanje kakve traume još postoje, ko ih stvara, a ko liječi. Šta kod njih izaziva strah, čega se plaše, šta ili ko im pomaže?

Dok pravilno izgovaraju glasove, kako bi pomogli zecu, učimo ih da osjete druge i da im pomognu.

Promjene koje donosi prvi razred otvaraju važna pitanja poput: kako osigurati mjesto u grupi, kako se dokazati među vršnjacima i odraslima. Često uslijede načini reagovanja koje mi odrasli osuđujemo, ali ih se ne odričemo. Jedan od njih je ruganje.

Zecu, osim traume koju doživljava, ostaje i posljedica mucanja koja ga dalje uvodi u novi problem, okruženje mu se ruga. Ruganje mu otežava rješenje problema, sa posebnim akcentom da to ruganje čini grupa. I to nas dovodi do pitanja „normalnosti“, šta je to normalno, a šta ne. U kojem momentu će naše ponašanje, sposobnosti, sklonosti biti izložene ruganju, pod kojim uslovima će nas većina prihvatiti, ko postavlja pravila igre i zašto to radi.

Lovci sa puškama i psima dolaze u šumu da ih love, njih sirote zečeve.

Otvaramo i pitanje, šta misle o lovu, kao zabavi za čovjeka. Kako se čovjek odnosi prema životinjama u njihovom okruženju?

Mogu li ovakvi tekstovi doći bez ličnog tereta ili izražene potrebe da osjećamo druge, teško.

 

Dakle, Skraćeno (Zašto ovaj tekst):

Tekst obiluje humorom, nema boljeg načina za opustiti dječiji govorni aparat i time olakšati izgovor afrikata.

Tekstom otvaramo pitanja traume, strahova i kako se nositi sa njima.

Važna stvar je razgovor o podsmijehu (lošem smijehu) i njegovom uticaju na druge i drugačije.

Nameće se i pitanje: Ko treba da se stidi – zec sa govornom manom ili lovci?

I na kraju razgovaramo o odnosu čovjeka prema životinjama, čovječijoj potrebi da iz zabave lovi životinje.

 

Uzrast – prijedlog: 1. razred osnovne škole

Interpretacija

Pjesma je izrečena glasom i iz perspektive zeca. Lirski subjekt u njoj iznosi iskustvo vlastite traume, izazvano životnom ugroženošću. Ono što je lovcima i psima zabavno i normalno, zecu je strašno. Promjenom perspektive Stanisavljević poziva čitaoca da promijeni i svoj pogled na lov. Zec smiješno govori – šuška, ne izgovara afrikate – i takav pobuđuje u čitaocu simpatije; ali ne samo izgovorom, nego i spremnošću da se suoči sa svojim problemom, otvorenošću kojom o njemu priča. 

U pjesmi učestvuju tri kolektivna aktera: ljudi (lovci), psi i zečevi. Zec koji govori nalazi se usamljen naspram svih, jer je ugrožen dvostruko: od nasilnika lovaca i pasa, ali i od drugih zečeva, koji mu se smiju. Na ovaj način je ruganje grupe ili kolektiva pojedincu zbog mane izjednačeno sa fizičkim nasiljem, oboje bi nam trebalo biti neprihvatljivo, ukoliko nam je stalo do zeca koji govori. 

Zec obećava da će ići kod psihijatra da traži pomoć, ali nije sigurno da će je dobiti. Zaista, šta psihijatar može da „smatra“? Hoće li naučiti zeca da govori pravilno, ili da se ne boji pušaka i laveža? Možda psihijatar smatra da on ne može trajno riješiti problem; da rješenje nije u terapiji nego u preventivi. Drugačije: treba spriječiti nasilje grupe na slabijim. 

 

S. V.