Ishodi
Enes Kišević / Lampa u prozoru
Rada ishodi
III TRIJADA
Čitanje
Pisanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

empatija / lirska misaona pjesma / metafora / motiv / simbol / sinestezija

Zašto ovaj sadržaj?

Lampa u prozoru pjesma je koja govori o ljudskoj empatiji, humanosti i dobroti, kao i o tome da za njih treba imati hrabrosti. Kišević nas njome, na jedan poseban način, potiče da i sami razvijamo te vrline. Kratka je i napisana jednostavnim jezikom, ali bogata stilskim postupcima koji lako povezuju iskaz s namjerom. Kao takva, pogodna je za razumijevanje veze između „forme i sadržaja“ – đaci mogu naučiti kako se izborom riječi i slika oblikuje i izražava misao vrijednosti ljudskih postupaka. U najkraćem, pjesma je dobar primjer po-etike.

 

Uzrast – prijedlog: 7. razred osnovne škole

Interpretacija

„Nijedan čin dobrote, bez obzira koliko malen, nikad nije protraćen.“ – Ezop

 

Ljudska dobrota je svevremena tema u književnosti jer šalje univerzalne poruke plemenitosti, nesebičnosti, brižnosti, osjećajnosti, humanosti, dobrote i čovječnosti. Jedno takvo djelo predstavlja i ova Kiševićeva dvokatrenska lirska pjesma u kojoj majčina dobrota poput lampe osvjetljava mračne staze tužnih ljudskih sudbina. Zbog samog naslova, lampu u prozoru možemo zamisliti kao ustakljenu lampu, neki golemi fenjer na kući ili zgradi, ili neku svjetlost s visina koja, kao Davičov ljubavni svjetionik pomorcima u oluji – u poemi Hana – pokazuje put do spasenja. U prvoj strofi saznajemo da majka lirskog subjekta u okvir okna okači lampu čim nastupi neko nevrijeme. Pjesnik je iskoristio riječ lampa, a ne baterija ili sijalica, koju spominje i u naslovu i u obje strofe pjesme, kako bi dočarao vrijeme radnje lirske pjesme, odnosno kako bi vizuelno, lirskim slikama, dočarao ugođaj prošlih, minulih vremena kada su se domaćinstva osvjetljavala na taj način. Nevrijeme u pjesmi se može odnositi na životne poteškoće koje mogu zadesiti sve nas, periode kada nam je potrebna pomoć, podrška drugih. Odlukom da lampom zamijeni cvijeće majka te dvije stvari kontrastira; cvijeće je ukras i ubrano služi samo uljepšavanju ambijenta, ali nema praktičnu funkciju kakvu ima lampa. Stoga su cvijeće – „estetika“ i lampa – „funkcionalnost i svrsishodnost“ u oprečnim stajalištima čime pjesnik naglašava prevagu funkcionalnosti nad estetikom u nemilim životnim neprilikama. Majka stavlja lampu u prozor kako bi ljudima ugroženim olujom pomogla; beskućnicima nudi kuću. Dijete ne razumije majčin čin jer djeca sposobnost empatije razvijaju kroz iskustvo u svom okruženju. Zato je dječak/sin „bunovan“. Način na koji postavlja pitanje – kome svijetliš – u sebi sadrži vrednosni sud: ne svijetli samo lampa (bukvalno) nego i majka (u prenesenom značenju), iz koje „svijetle“ solidarnost i brižnost te osvjetljavaju prostoriju u kojoj se nalaze lirski subjekt i ona. Izjednačavanjem majke i lampe, pisac nam oslikava bezuvjetnu majčinsku plemenitost i empatiju. Lampa u prozoru i majčina dobrota u simboličkoj i semantičkoj poetskoj ravni postaju isto. Dijete, ali i čitatelj/čitateljica pjesme, spoznaje da istinska plemenitost proizlazi iz nesebične i bezuvjetne brige za druge i da se dobrota, kao i znanje, „množi dijeljenjem“. Majka nesebično nudi sigurnost svoga doma beskućnicima, što podrazumijeva i hrabrost; možda onaj koji dođe ne bude dobronamjeran. Ali majka vjeruje u dobrotu ljudi jer je i sama takva.

„Crni šum drveća“ vizuelno i auditivno oslikava ugođaj, evocirajući sliku drveća u noći i stvarajući prizor koji dodatno naglašava tamu i tišinu kojom je okružen beskućnik, obavijen u kulisu straha i neizvjesnosti koju nosi oluja. Sintagma „crni šum“ primjer je sinestezije, stilske figure u kojoj se spajaju dva čula; kombinirajući vizuelno „crnu“ boju s auditivnim „šumom“ čitatelji i čitateljice imaju autentičniju i precizniju sliku vanjskog nevremena. Crna boja se obično interpretira kao nešto tmurno, tamno, tužno, dakle nešto neveselo, dok šum može imati i umirujuća značenja, ali u ovom poetskom kontekstu, on je više tjeskoban i zastrašujući te dodatno naglašava poteškoće u kojima se nalazi beskućnik. Sinestezija omogućava doživljavanje pjesme na više nivoa te time obogaćuje emotivnu i čulnu dimenziju pjesme. „Crni šum“, koliko god zastrašujući, u kontrastu je sa svjetlošću dobrote koja ga, ujedno i nadvladava; jer dobrota je zraka svjetlosti u tami životnih događaja. To što majčin glas „obavija“ vanjsko crnilo (a i ovdje osjećamo sinesteziju: glas-svjetlo) potvrda je njene superiornosti nad mrakom.

Lirske misaone pjesme su one koje tematiziraju univerzalne humanističke i životne vrijednosti, čovjekovo postojanje i podstiču na promišljanja o smislu života. Jedna takva je i Kiševićeva Lampa u prozoru koja odražava temeljne ljudske vrijednosti empatije i altruizma.