Ishodi
Ivo Andrić / Knjiga
Rada ishodi
III TRIJADA
Čitanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

dječija trauma / emocija strah / knjiga kao simbol oslobađanja / kontrast / portret / pripovjedač (distanca) / škola i siromaštvo / udžbenici

Zašto ovaj sadržaj?

Zato što je kritika krutosti obrazovnog sistema s nastavnicima i općenito odraslima koji su emocionalno nedostupni i osobe su kojima se dijete ne može obratiti. Likovi u priči rade posao za koji nisu sposobni, a blizu su djeci i moraju biti i pedagozi, pored toga što su nastavnici. Škola je mjesto nasilja, umjesto mjesto slobode.

Važno je obratiti pažnju na emocije koje dječak osjeća – najprije osjećaj nepripadanja, neimaštine, stida, nezadovoljstva, nesnađenosti, odbačenosti, straha koji toliko raste da ga obuzima cijelog, da on čak priželjkuje smrt, nestanak sebe, kuće u kojoj živi ili biblioteke. Briga ga je toliko obuzela da pomišlja na nestanak svega, da priželjkuje da nestane ili knjige ili biblioteke ili njega. Strašna je to misao za djetinju glavu, ali je realna, životna. Andrić opisuje njegovu zgrčenost, potpunu razočaranost u ljude oko sebe kojima se ne može povjeriti, u čudo koje nije došlo nakon molitava, u sistem kojemu ne može reći da je nenamjerno učinio štetu prema knjizi koja je ionako bila lijepljena i stara, prema okrutnosti bibliotekara, prema odgovornosti koju mora da preuzme, a koje ga je panično strah. S njim, on priželjkuje da nestanu i sve knjige. Sve što je ikad sanjao, sada bi da nestane. Taj osjećaj je toliko intenzivan i važan. Toliko precizno opisan da ga možemo doživjeti kao naš. Zbog toga je ova priča važna i za odrasle i za djecu.

Mali ljudi koje mi nazivamo deca – kaže Ivo Andrić – imaju svoje velike bolove i duge patnje, koje posle kao mudri i odrasli ljudi zaboravljaju, upravo, gube iz vida. A kad bismo mogli da se spustimo natrag u detinjstvo, kao u klupu osnovne škole iz koje smo davno izišli, mi bismo ih opet ugledali. Tamo dole, pod tim uglom, ti bolovi i patnje žive i dalje i postoje kao svaka stvarnost. Ovo je citat iz pripovijetke Deca koji najbolje objašnjava način i Andrićevu potrebu da govori o djeci i njihovom iskustvu koje se u književnosti (ali i u životu) doživljava i opisuje kao bezbrižan i radostan period. U takvim prikazima djetinjstva previđa se mnogo toga. Previđa se okolina u kojoj dijete raste, njegova sloboda, naročito nedostatak te slobode, materijalno stanje njegove porodice, mjesto iz kojeg dolazi, mjesto u kojem se školuje, dječije želje, ostvarene i neostvarene zamisli, odnos s vršnjacima i autoritetima, odnos roditelja prema djeci, promjene koje oni doživljavaju odrastanjem, zbunjenost i pregršt emocija s kojima se susreću, a koje nikako nisu naivne i nevažne. Andrić suprotstavlja svijet odraslih svijetu djece, pokazujući kako akcije i sama pojava odraslih utječu na život djeteta, pokazuje kako u očima djeteta izgledaju odrasli, kako tumače ponašanja, izraze lica, ton glasa, kako posmatraju njihovu zauzetost i nedostupnost njima. A istovremeno prepliće ta dva svijeta opisujući strah kao univerzalnu emociju koju osjećaju i odrasli i djeca i rušeći mišljenje o bezbrižnosti tih, kako on kaže, malih ljudi.

 

Uzrast – prijedlog: 8. razred osnovne škole

Interpretacija

Prije nego što započne priču, narator ostavlja dva citata – prvi je rečenica italijanskog romantičarskog pisca Giacoma Leopardija – Pitam se iznova, zašto je djetinjstvo toliko nesretno doba? Drugi citat je iz narodne pjesme. Mejtef je tip škole, islamske vjerske naobrazbe – narodna je pjesma zapamtila da je takav način obrazovanja bio strog i strašan djetetu. Odrasla žena pamti strah od obrazovnog sistema koji je prošla u djetinjstvu. Ova dva citata su uvertira za priču o dječaku i jednom događaju koji će proživjeti, a koji će otkriti prirodu njegovog straha i razloge zbog kojih će taj događaj biti tako traumatičan. Otkrit će nam se pozadina jednog obrazovnog sistema i onih koji rade u tom sistemu.

Javlja se glas autora koji nije distanciran, jer sam govori da priču počinje pisati s jednim osjećajem sličnim strahu (narator ima osjećanja, naročito empatije prema liku) i upravo najavljuje temu – opisat će historiju jednog dugog i velikog straha. Precizno opisuje kakav je strah u pitanju – strah djeteta koji se javlja u trenucima kada se ono susretne i suoči s društvom i njegovim zakonima. Iako kaže da nije u pitanju strah koji je dio borbe za opstanak i položaj, strah može dolaziti iz bojazni o ugroženosti našeg integriteta. I odrasli i djeca imaju svijest o vlastitom integritetu, mogu instinktivno osjetiti šta bi moglo poljuljati njihov položaj u sopstvenoj slici o sebi ili u glavama drugih. Narator objašnjava da pojedini događaji lome dušu tih malih ljudi. Shvata prirodu straha – on može zauvijek ostati u nama ili iščeznuti. Govori i o odraslima, koji zauzeti svojim brigama, ne primjećuju ili podcjenjuju djetinji strah – sve je ovo uvertira, misli naratora, njegova zapažanja i najava priče.

Pripovjedač je sveznajući, objektivan, zna unutarnja osjećanja lika i sve vanjske senzacije.

Pripovijetka govori o dječaku i njegovom povratku u grad, u školu s ljetnog raspusta koji je proveo kući, na selu, u igri i bezbrižnosti. Priča je vremenski smještena na početak školske godine, u bosanskom okružnom mjestu. Dječak se, kaže pripovjedač, vraća teškog srca u školske klupe, dalje opisujući njegovu bezbrižnost u igri i boravku kući – vraća se posle dugih letnih dana slobode, igre i nerada. Vraća se teška srca – jer se mora vratiti obavezama, odgovornosti i poslušnosti. Andrić razumije dječiju prirodu – njihovu želju za igrom i bezbrižnošću. Već treću godinu ide u gimnaziju starog i hladnog austrijskog tipa.[1] Pridjevom hladnog označava distancu između djeteta u novoj sredini i okruženja u kojem će imati teškoće pri snalaženju. Takva škola ima stroga pravila ponašanja, zahtijeva disciplinu i ne oprašta greške. S poštovanjem su se morali odnositi prema svemu školskom, ali i izvan škole nisu imali pravo na zabavu, političke istupe niti pogreške u vladanju. S obzirom na to da su se u gimnazijama školovala samo djeca iz viših društvenih redova i siromašniji đaci, postojale su dvije krajnosti među učenicima i odatle dolazi sva muka dječaka iz Andrićeve priče. Iz tog nepripadanja i tih pravila i granica koje su bile strogo postavljene.

Ono što je univerzalno za svako dijete, bilo ono sa sela ili grada, bogato ili siromašno je teškoća povratka obavezama nakon odmora. Pripovjedač će podvući tu karakteristiku dječaka i svih njegovih vršnjaka – univerzalno je pravilo da djeca toliko vole igru i slobodu. Opis njegovog fizičkog izgleda i osjećaja koji ima u odijelu i cipelama već ukazuje na kontrast između suncem potamnjele kože koja znači slobodu i cipela koje su na njemu kao tuđe, što simbolizira skučenost, neprijatnost. Odelo mu se čini teško, a cipele ga žulje kao tuđe. On dijeli i sobu, živi kod jedne udovice (tvrde i brižne žene) – pripovjedač odmah indirektno govori kako mu ona neće moći biti od pomoći jer je sama zauzeta othranjivanjem dvojice sinova koji su također u gimnaziji.

Ulice i zgrade mu izgledaju šire i više, ljudi svečani i dućani bogati. Značajan je način na koji on vidi grad – građevine visoke, ljudi i prodavnice bogati. Andrić ponovo slika kontrast – sve je drugačije u gradu u odnosu na mjesto iz kojeg dječak dolazi, iako nemamo opis mjesta, iz načina na koji posmatra grad, znamo da je došao iz male sredine. U velikom gradu on se osjeća malenim, zbunjenim i neuglednim. I novac koji ima djeluje mu više kao nemaština nego kao imanje kada pogledom obuhvati sve mogućnosti koje mu se nude tu. Novac koji ima je neznatan naspram mogućnosti. Dječak ima svoje želje a one su, on osjeća, u najvećem kontrastu naspram onoga što je ostvarivo... jer unapred oseća bolnu granicu svojih mogućnosti. Ta bolna granica njegovih mogućnosti probuđuje maštu, pobuđuje niz nedostižnih želja, stvara mu potrebu da se zatvori u svijet knjige, za tu njegovu želju ćemo kasnije saznati. Glagol promatrati je čest, jer će dječak u priči češće biti posmatrač i pacijens, nego što će djelovati. Kada prilazi gimnazijskoj zgradi, stoji i posmatra grupe dječaka koji se druže i časte slatkišima, on živo želi da bude dio neke grupe, ali kao da između njih stoji neki zid.[2] Okolina ga ne prihvata u potpunosti, a mogući razlozi su jer dolazi iz drugog mjesta, jer nema dovoljno novca, jer je vjerovatno u toj školi zato što je stipendiran kao dijete čiji roditelji nemaju sredstva da ga školuju. Pripovjedač razumije njegovu zbunjenost, ali njegovo ponašanje opisuje kao ponašanje neodlučnog posmatrača. Ukazuje nam na to da dječak ne djeluje i ne pokušava prići niti jednoj grupi i pomiješati se s njom. Zašto tako misli, ostaje nam neotkriveno. Ali možemo pretpostaviti da je to zbog njegovog unutarnjeg ubjeđenja da im nije jednak, da je stranac bez mnogo novca u džepu.

Sljedeća scena je slika crne ploče, na kojoj stoje imena djece koja imaju pismo kod poslužitelja. Od kuće mu niko ne piše. Boli ga udaljenost od doma i nemogućnost da ih čuje barem putem pisma. Boli ga i što je opet izuzetak od ostalih. Imena druge djece su na tabli, ali njegovog imena nikad nema. Kada mu se učini da ga vidi, pa još dublje potone – pripovjedač takvim postupkom još intenzivnije produbljuje njegovu bol. Nije bol jedina emocija. Dječak na trenutak osjeća nadu, ushićenje, radost zbog mogućnosti da je među prezimenima i njegovo prezime. Osjeća uzbuđenje zbog samog pisma – ono što nemamo nam je uvijek egzotično, posebno lijepo i nepredvidljivo. On se divi nepoznatosti onoga što nema. Divi se pisanoj riječi i porukama koje može dobiti. Divi se tom znanju o nečemu što mu je u tom trenutku nedostižno. Ni pisma nema, ni poruke iz daljine. Pismo bi ujedno bilo i veza s poznatim svijetom, koje u velikom gradu nema. On je odsječen od doma potpuno. Pripovjedač napominje i da to što ne vidi svoje ime osjeća kao naročit i već dobro poznat bol – iako unaprijed zna da neće dobiti pismo, jer ga nikada ne dobije, osjećaj bola je intenzivan, ne može ga racionalizirati i prevazići jer je i u ovoj sceni on u nejednakoj poziciji s ostalima. Ne dobija ono što ostali imaju. Jedan sitan događaj može pokrenuti buru misli o ukupnosti života – Kao što, na žalost, nema ničega lepog ni neobičnog ni uzbudljivog, nego samo jednoličan život, bez čuda i iznenađenja, satkan od prostih i oskudnih događaja, neodređenih i nejasnih, a mučnih i suvoparnih dužnosti i obaveza. Zašto pripovjedač izriče ovu misao? Je li ona njegova ili dječakova? Misao je pripovjedačeva intervencija u tekst, njegovo viđenje dosadašnjih i sljedećih događaja koji će pratiti dječaka. Ovim opisom on ne razdvaja svijet djece od svijeta odraslih – iste muke koje postoje za odrasle, postoje i za djecu. Sklanja jaz između ta dva svijeta, želeći da osvijetli jedan događaj u djetinjem životu koji će biti toliko mučan i teško doživljen, da nema ničeg naivnog, nevinog i vedrog u njemu – onakvog kakvo je djetinjstvo stereotipno opisano.

Oskudni događaji se nastavljaju redati i kada na drugoj tabli ugleda mjesto i vrijeme izdavanja knjiga za siromašne đake. Tu ne mora da piše njegovo ime, zna da se ta poruka odnosi i na njega. I taj događaj se ponavlja već treću godinu. Za dječaka je to neprijatan trenutak. On spada u kategoriju djece koja dobijaju korištene knjige jer nemaju roditelje ili jer njihovi roditelji ne mogu da im obezbijede nove knjige. Te korištene knjige su još jedan znak razlikovanja između njega i ostalih, privilegovanih. Dečaku se gade te knjige, i sve te mrlje i tragovi tuđeg rada i života, nečisti, nedostojni, ispunjavaju ga odvratnošću, a u isto vrijeme privlače njegovu pažnju i izgledaju mu isto toliko važni koliko i ono što je štampano. Osjećanja su mu potpuno pomiješana. On nema privilegiju da uči iz čitavih i neuprljanih knjiga – u isto vrijeme osjeća povezanost sa svima onima koji su prošli isti put kao on. Možda su se osjećali potpuno isto gledajući u posuđene prljave knjige. A na naslovnim listovima svake knjige koče se potpisi tih đaka koji su pre njega sa ovim knjigama svršili svoj razred i već odavno izmakli pred njim u neke dalje i valjda lepše, zanimljivije i svetlije predele. Svjestan je da će i on, kao i ostali otići negdje drugo. Kaže: valjda, u neke ljepše, zanimljivije i svjetlije predjele. To je još jedno mjesto na kojem je naznačeno da je pozicija u kojoj se dječak nalazi za njega mračna, nezanimljiva i ružna i da postoji tiha nada da postoji ljepše mjesto. Ali i plašljiva nada jer nije siguran da li takvo mjesto za njega postoji… zbog toga valjda. Sve je u kontrastu između želja i realnosti, očekivanja i ispunjenog, sadašnje mučnosti i nade u ljepše, zanimljivije i svjetlije predjele, san o čistim i lijepim knjigama naspram onih koje ima u rukama, koje su mu dostupne.

Narator kaže da on otpočinje treći razred s mržnjom prema tim udžbenicima – da mu se čak gadi i ono što je štampano, ne samo tragovi tuđeg rada. Ali započinje školsku godinu iznova s istim snom o novim knjigama, čistim i lijepim u kojima na netaknutim belim stranicama pišu krupnim i razgovetnim slovima neka gorda i radosna otkrića…

Znanje je privilegija u tom trenutku. Imati knjigu je privilegija. Naročito novu knjigu. Znanje se može dobiti i iz korištenih udžbenika, iscijepanih knjiga i išaranih stranica. Dječak ne sanja o luksuzu. On sanja o životu izvan zone onih koji nemaju. Sanja da prikuplja znanje iz novih knjiga. Ono što je štampano isto je i u novoj i u korištenoj. Ali je imati novu knjigu za njega u tom trenutku neostvarivo, nedostižna situacija koju želi da prekorači i uskoči u svijet neograničenih mogućnosti čitanja, traženja i otkrivanja novih i velikih istina, pri tome ne nailazeći na niz pravila koja mora ispuniti, novac koji mora imati da bi sve to bilo moguće.

 

Knjiga – san o dostupnosti nedostupnog, dosezanju nedostižnog

Naslovom je istaknut, pa i zbog toga bitan, simbol knjige. Knjiga je simbol slobode. Slobode koju obećava znanje i obrazovanje. Dječak je ubijeđen da jedino obrazovanjem može prevazići granice za koje osjeća da su trenutno svuda oko njega. Knjiga je za njega imanje, za razliku od onih novčića u džepu, imanje izlaza, imanje izbora kojih u pravom životu nema.

Bol, nesnađenost, usamljenost, pustoš i hladnoća – takvu atmosferu Andrić slika prije nego što se desi glavni događaj u priči.

 

Zatim se dešava zaplet:

 

Od trećeg razreda po naviše, đaci imaju pravo da se služe gimnazijskom bibliotekom iz lepe i naučne književnosti. (...)

Mislio je kakva bi to sreća bila i kako bi odmah s njega pao taj bolni teret, kad se ne bi morao odlučivati i kad bi mogao da mirno i slobodno pregleda sva tri ormara i da razgleda sve knjige i lista po njima.

 

Zašto je za dječaka ulazak u biblioteku i sama mogućnost da čita toliko značajna? Pripovjedač kaže da je ulazak u hodnik biblioteke za njega ostvarenje jednog dugo sanjanog i živo željenog trenutka. Dječakova želja je odavno bila da doraste do biblioteke, da ostvari pravo da posudi knjigu i zaroni u taj svijet njemu dosada nepoznatih prostranstava riječi. I biblioteka je prostor koji je opisan kao hladovit i uzak. Kao i drugi prostori škole. Simbolično, nikada nema svjetline u tim prostorijama. Dječak je svjestan mnoštva knjiga koje postoje, svjestan je mnoštva mogućnosti koje su negdje drugo, dane nekom drugom, nekim likovima na tim stranicama koje on toliko želi čitati, ne bi li postao bolji, imao više znanja i ne bi li njegova mašta stvorila nove, sada nedostižne, svjetove. Znanje je za dječaka posjedovanje mogućnosti da bude velik, važan, sposoban da se uklopi. Kada sluša starije drugare kako pričaju o knjigama, sam se osjeća malenim i neukim i silno želi da promijeni taj svoj položaj. I zbog toga su knjige toliko važne za njega. One reprezentuju slobodu u svakom smislu. Slobodu da se izražava, ima bolju povezanost sa svojim prijateljima, sposobnost da otkriva nove svjetove, da prođe iskustva likova, da prošeta predjelima opisanim u knjizi koji su mu u stvarnosti daleki i nedostižni. Sanja o knjizi, jer se divi tom prostranstvu koje se stvara kada se počne čitati, sanja o prostranstvu koje za njega nije samo od korice do korice nego je beskonačno. Sanja o mnoštvu knjiga i mogućnosti da bira, da neprestano izabire u koju će zaviriti, da ne mora čekati na sljedeću, da ne bude ograničen kao što je ograničen pravilima u stvarnom životu. U svijetu u kojem dječak živi sve je tijesno određeno, unaprijed uklesano u stroga pravila koja se moraju poštovati. Ograničen je i brojem knjiga koje može posuditi, danom kojim mora dolaziti da ih uzme, mora pritom imati dobre ocjene i dobro vladanje. Tražio je baš knjigu o putovanjima. Htio je otkriti nove predjele, suočiti se s preprekama na koje će likovi nailaziti i kako će ih rješavati. Htio je upoznati neki novi svijet.

Međutim, susreće lice bibliotekara. Bibliotekar je najvažniji lik priče jer ostavlja najjači utisak na dječaka. Bibliotekar je oličenje strogosti tog sistema koji očekuje poslušnost, odgovornost i nepostojanje mogućnosti dijaloga. Dječak ne može da govori i izrazi ono što želi. Pred njim samo može zamucati.

 

Pred njim, sasvim pred njim stajao je otresit riđi profesor. Video mu je jake pesnice, snažan vrat, kratko šišanu crvenu kosu, opuštene brkove i zelene oči tvrda i podrugljiva pogleda, oči čoveka koji zna šta hoće i šta treba da se radi i koji i od drugih neumoljivo traži da to isto znaju o svakoj stvari i u svakom trenutku. Dečaku se činilo kao da je odjednom i neočekivano stavljen na neku pretešku i nemilosrdnu probu. Najlepše što je imao od biblioteke – dvogodišnja želja i misao na njeno ostvarenje – sad je prošlo. Grubo probuđen, uhvaćen u maštanjima kao u krivici, on je bio zbunjen i uplašen.

 

Susret s bibliotekarom je jedna od ključnih scena u pripovijeci. To je trenutak u kojem je rođen njegov strah – strah koji ima sasvim konkretan povod – strah je bibliotekar. Da je on drugačiji, strah bi bio manji ili ga ne bi uopće bilo. Način na koji bibliotekar govori – suho i podrugljivo, način na koji ga je, resko i nestrpljivo, probudio iz sanjarija, turio knjigu pred njega i prozvao sljedećeg učenika za dječaka je nerazumljiv, naročito jer je bibliotekar čovjek koji radi s knjigama, s nečim, za dječaka svetim. Zbog njegovog ponašanja, i njegov izgled poprima grube crte. Opisuje bibliotekara kao čovjeka koji zna šta hoće i šta treba da radi, i koji isto očekuje od drugih. Za njega su takva očekivanja zastrašujuća, neprirodna, daleko su od dječije prirode, od razigranosti i ponovo, daleko od slobode. Uplašio ga je njegov pristup i pokvario mu san o biblioteci. Knjigu mu je predao žustro, ponizio ga kad mu je rekao da mu izgleda kao da ni sam ne zna šta hoće. Dječak je dobro znao šta hoće, samo je htio mnogo više od jedne knjige i tijesnih okvira u kojima je morao ostati. 

 

Sljedeća važna scena i vrhunac priče je kada dječaku ispada knjiga i raskoriči se.

Kada izlazi iz biblioteke, najprije slijedi olakšanje, jer je napustio tu prostoriju i ima svoju knjigu u rukama, ali onda zapinje, pada, iz ruku mu ispada knjiga i raskoriči se.

 

Zagledan u te slike, sa pomešanim osećanjima povređenog samoljublja, razočaranja i ljubopitstva, dečak je pogrešno stao na jednu izlizanu stepenicu, poveo se, zateturao i najposle dočekao rukama o zid, ali je pritom ispustio knjigu koja se otkotrljala niz stepenište.

 

Samoljublje je samopoštovanje, osjećaj za vlastitu vrijednost koji je bio poljuljan zbog načina na koji mu se bibliotekar obratio – Jesi li ti došao da spavaš ovde ili da uzmeš knjigu? Trgao ga je iz tih maštanja profesorov glas, rezak i nestrpljiv, ali dečak je imao muke da se pribere. (...) – Dakle, šta je po volji? – produži profesor ironično. – Ja bih... Molio bih nešto o putovanjima... – mucao je iznenađeni dečak. – Ti bi, molio bi... Ti sam ne znaš, čini mi se, šta hoćeš – kaže profesor i maša se za jednu kratku, podeblju knjigu, unosi dečakovo ime u spisak, i predaje mu je žustro. – Idemo dalje!

Razočaran je bio što neko ko radi s knjigama može biti tako grub i žustar. Ne cijeneći svetinju knjige niti integritet djeteta pred sobom. Ljubopitivost je znatiželja – kada dječak biva istrgnut iz svojih maštanja o knjizi, biva povrijeđena njegova znatiželja i slobodoumnost.

Tada se rađa drugi strah, on zaboravlja turobnost biblioteke i sreću zbog knjige – zna da mora odgovarati za štetu i mora opet stati pred bibliotekara i podnijeti posljedice svoje greške. Strah ga je oštrih riječi autoriteta, kazne, bruke i plaćanja – jer novca nema. Jedan strah zamijenjen je novim i većim. Bilo mu je teško stajati pred tim čovjekom i prije nezgode. Sada strah sa sobom nosi i odgovornost za ono što je nenamjerno učinio. To što je šteta nenamjerna, ovdje ne igra nikakvu ulogu. Već na početku je bilo riječi o sistemu škole u koju ide. Najmanja kazna koju bi mogao dobiti je da ne može uzimati više knjige iz biblioteke, i takva najmanja, za njega je najgora. Kao što je o knjizi maštao zanesenjački, dok ga profesor nije prozvao, tako će se ta opsesivna misao o knjizi nastaviti samo u drugačijem pravcu. Učinio je štetu, raskoričio je knjigu koja pripada školskoj biblioteci, a zna da je uvjet škole da se njihova svojina pazi. Uvjet da čita nove knjige je da ne pravi greške, zato se njegov svijet ovom nezgodom ruši. Nakon što je detaljno opisao bibliotekara, dao glavne odlike žene kod koje dječak živi – jasno nam je da on ostaje sam sa svojim problemom.

Scene u kojima je dječak sam sa sobom:

 

(...) on je mislio samo na upropašćenu knjigu, sa kojom neće nikad smeti da iziđe pred starog bibliotekara, a koja se, kako njemu sve više izgleda, ne može ni popraviti ni nabaviti. I ta je misao, stalna i mučna, gubila sve brže svoj prvobitni oblik: Tako je bilo za vreme predavanja, u igri i pri drugarskim šalama. U svakom sekundu on je znao da u svetu postoji nešto pokvareno i razvaljeno, neka njegova nezgoda i krivica koju ne sme nikom da prizna i ne ume da popravi, a za koju će morati jednog dana da odgovara.

 

Šta učiniti sa štetom koju je napravio? Šteta je bila nenamjerna, ali šta to znači u takvom okruženju? Osjeća krivicu. Je li opravdano osjećati krivicu za nenamjernu nezgodu? Prirodno je željeti ne učiniti grešku, ali dječak prekorijeva sebe iznova svaki put kad zaboravi na trenutke šta je učinio. Opsesivno misli na štetu i bez prestanka osjeća krivnju. Narator kaže: Sve je to bilo ludo, izlišno i u osnovi bezrazložno, a ipak stvarno i bolno, stvarnije od dnevnih igara i razgovora. On objašnjava kako je ta nezgoda sama po sebi obična i neznatna, ali je za dječaka, zbog njegove okoline, zbog nemogućnosti da se bilo kome obrati cijeli događaj poprimio turoban, strašan, avetinjski izgled. Hiljadu pitanja i rješenja je smislio i odbacio ih. Pokušao je popraviti knjigu sam, razmišljao da je odnese knjigovescu, nadao se i čudu. Pripovjedač ne daje svom liku mogućnost da riješi svoj problem, dovodi ga i do saznanja da molitva ne mijenja stvarnost. Spas ne može naći u molitvi jer nema čudesa u ovoj priči, samo goli život i goli problem. Ističe njegovu uplašenost, zbunjenost i očaj. Zaključava kovčeg u koji ostavlja knjigu, da drugi ne bi otkrili njegovu grešku i da bi je sakrio sam od sebe. Nemoguće je potisnuti misli. Zaboravljao bi problem jedino u igri. Zašto u igri? Zato što je ona prirodna djeci, zato što je svijet igre, bijeg od ostatka svijeta. Međutim, on ne može pobjeći ni u igru. Muči ga raskoričena knjiga, na dnu đačkog kovčega čeka ga nešto ružno i neprijatno. Razgleda knjigu kao ranjeno mjesto na sebi. Iako je knjiga već bila stara i jednom lijepljena, on je dokrajčio, krivica je njegova, i ničija više. Je li opravdano imati toliku krivicu za svoje greške? Da li je greška koju je dječak učinio toliko golema i neispravljiva? Čini mu se da jeste, samo zato što su ljudi oko njega postavili stvari tako da je on sam sa svojim problemom – kakav god taj problem bio.

Dječaku je kristalno jasno da bi osjetio olakšanje kada bi imao nekoga ko bi ga mogao posavjetovati. Osjećao je duboko u sebi toplinu kada bi pomislio na dijeljenje svoga problema. Tako Andrić oslikava jednu od osnovnih ljudskih potreba da dijele, da se izjadaju i popričaju s nekim o problemu, da zajednički dolaze do rješenja. Tako je i kod djece. Ali dječak ni u kome ne vidi oslonac, ne vidi rješenje u dijeljenju svog problema s ljudima oko njega, vidi samo veću nevolju, što je apsolutna kritika prosvjetnim radnicima i odraslima općenito.

"Bože, daj da umrem pre nego što dođe kraj semestra i onaj neizbežni trenutak kad ću morati izići pred bibliotekara i odgovarati za pokvarenu knjigu!" Zatim je mislio kako bi bilo da izgori gimnazijska zgrada, zajedno sa bibliotekom i spiskom pozajmljenih knjiga. Da li bi se tad morale vraćati preostale knjige? Ili ne, da izgori ova kuća u kojoj on živi, sa svim stvarima, pa i sa tom knjigom u kovčegu. Kako bi tada bilo lakše odgovarati! Ne, najbolje bi bilo i najsigurnije: umreti. Nakon što je u glavi preslišao razgovore s drugarima, profesorom, prošao moguće scenarije i njihove odgovore kad bi im priznao šta se desilo, nakon što je nekoliko noći zaspao s nadom da će molitva djelovati i da će knjiga ujutro biti čitava, shvatio je da mu ništa neće pomoći. Sve to razmišljanje, dovelo ga je do misli da želi da umre. Ustvari se samo želio riješiti tereta krivice i želio je da ne mora stati pred profesora (bibliotekara) i suočiti se s oličenjem strogosti sistema i ljudi koji ne opraštaju greške, tako je mislio. Tako su se odnosili prema njemu, da drugačije i nije mogao misliti. U mjestu nasilja i neslobode, pojedinac se ne može osjećati sigurno.

Fizička i mentalna bol su povezane. Najprije osjeća anksioznost, zatim paranoju, zatim pokazuje znake depresije i suicidalnosti. Pounutruje problem. Iznova se preslišava, provjerava moguće scenarije. To je dakle ta soba u koju bi najbolje bilo da nikad nije ni ušao, i to je taj trenutak! Zubi su mu cvokotali i desna noga neprijatno poigravala. Stao je u potiljak iza onih što su išli pre njega i trudio se da ne drhti. Anksioznost se fizički manifestuje.

 

Bibliotekar i ostali likovi u priči:

Svi likovi oko dječaka su detaljno opisani, ako ne detaljno, onda britko – strogog lika ili ponašanja – ljudi koji o njemu neće brinuti, kojima se ne može obratiti, nego zbog kojih osjeća strah i nemir. Strah ga je okoline – strah ga je da mu bibliotekar ne dodijeli ružan nadimak, jer je čuo da mu je to običaj. Zatim taj nadimak usvoje i vršnjaci i započinje ismijavanje koje uvijek ugrožava integritet djeteta i utječe na njegovo samopouzdanje i osjećaj pozitivne vrijednosti. Već ga je pri susretu s bibliotekarom misao na ostvarenje želje za knjigom popustila. Njegovo prisustvo je moralo toliku neugodnost da prouzrokuje da bi se utišala toliko velika želja za knjigom. Uzbuđenost je pretvorena u neugodnost. Trenutak u kojem ga pita koju knjigu želi, u kojem mu predaje knjigu nije svečan ni lijep – bibliotekar je žustar, predaje mu knjigu tek tako, obraća mu se podrugljivim tonom. Dječaku je lice gorjelo, a ruke podrhtavale. Fizičke senzacije govore emociju, svaki put. Ali ono što ga najviše čudi i zbunjuje je što misli da čovjek koji radi s knjigama ne može biti kao ovaj bibliotekar – strog i nestrpljiv – za njega je uzeti knjigu, biti u kontaktu s njom svečana stvar. Ne bi se bojao da iziđe, ako treba, pred direktora i pred svaki sud ovog sveta, ali eto, nema snage ni hrabrosti da iziđe pred tog krupnog i riđeg čoveka, koji suvo, krto traži od svakog da brzo, jasno i određeno kaže šta hoće. I to još da iziđe sa oštećenom knjigom! Ne, za to nema hrabrosti. Dječaka je zapravo plašila ta strogost, određenost, ograničenost.

Profesor je sad bio vidno izmenjen. Natmuren i taman, sa jakim podočnjacima i nezdravom bojom, on je ostavljao utisak zabrinutog i bolesnog čoveka. Dečak je razmišljao da li je to gore i opasnije ili bolje i povoljnije po njega. Na samom kraju se dešava promjena – profesor izgleda drugačije. Međutim dječak to primjećuje, ali ne osjeća empatiju ili zabrinutost, on misli na sebe i na to da li je profesorova bolest povoljna za njega ili će sve ispasti još gore. Svaki lik, pa i negativan, ima svoju priču. Bibliotekar je možda bio takav jer je bio bolestan i imao svoje probleme. Ali upravo ovaj detalj govori o zatvorenosti svih likova u svoj mikrosvemir. Nema mogućnosti da jedni o drugima doznaju šta ih čini takvima kakvi jesu.

S vremenom dečak je postajao sve više osamljen i povučen u sebe. Smršao je, jer je jeo malo i žvakao zlovoljno i slabo. To nije niko primećivao. Ali su zato profesori primetili da je popustio u učenju. Dva meseca uzastopce dobivao je iz grčkog jezika i matematike nepovoljne ocene. Profesor grčkog jezika, čovek ćutljiv i jedak, nije se mnogo bavio njime. Priča govori i o drugim profesorima – profesor grčkog bi se bavio njime jedino kad bi odgovarao za ocjenu – tada bi mu postavio dva pitanja i nakon nesigurnih odgovora rekao da ide na mjesto, pripovjedač kaže s nerazumljivom mržnjom. To je slika nastavnika koji ne razumije bit svojega posla, ne želi da razmisli zašto jedan dobar učenik odjednom loše uči. Profesor matematike je upravo to učinio – primijetio je da nije navikao na dječaka ovakvog, ali bi mu to govorio pred svima i dječak bi osjećao nelagodu i stid. Nije osjećao ni od njega podršku i mogućnost da mu se obrati, nego samo zahtjev da ponovo bude dobar kao prije. Tako, svi traže od njega samo napor i pitaju za plodove toga napora, a nema nikoga kome bi mogao da se poveri i da potraži saveta i izlaza. Tako je utisak koji je imao o svima odraslima oko sebe bio da od njega imaju samo očekivanja, a da ništa ne nude zauzvrat.

Ni pridjevi kojima su opisani njegovi drugovi nisu ništa mekši, ništa ljepši i veseliji, on oko sebe vidi samo grubost i nerazumijevanje. Nisu pažljivi s onim što govore. Jedan snažan i podrugljiv drug se umeša u razgovor: – Pa ne možeš ti da držiš tako mesecima jednu knjigu. Ako se nađe neko pa je zatraži, moraćeš je vratiti. Ne učiš je valjda napamet!

Pomišljao je da kaže stvar gazdarici, ali sam izraz njenog lica, brižan i udovički, odvraćao ga je od toga. Rešavao se da piše ocu sve potanko i da traži saveta i pomoći… Ne objašnjava mnogo odnos s ocem, ali to što mu se samo jednom i kratko javlja misao da mu piše, govori o tome kako mu taj čovjek ne može pomoći. Gazdarica ima svoje sinove i svoje probleme, niti od nje ne očekuje pomoć.

Kraj: priča se završava tako što bibliotekar ni ne pogleda knjigu koju dječak vraća loše zalijepljenu. Dječak izlazi iz biblioteke i zbunjen je jer se baš ništa od svih turobnih zamišljenih scenarija nije desilo. Sjedio je u svojoj sobi kao premoren i zreo čovjek u rijetkim trenucima svoga odmora. Odrastao je u trenutku kad je preživio ono čega se najviše bojao. Narator ovakvim komentarima pridaje veliku važnost osjećanjima koja djeca imaju kada se susretnu s problemom koji ne mogu nikome reći. Odraslima govori da su im djeca mnogo bliža nego što im se čini. Pokazuje da kada dijete ostane samo, kada nema nekoga na koga će se osloniti, ono je jednako odraslome čovjeku koji je odgovoran sam za sebe, koji mora da se bori za svoje mjesto na svijetu, koji nema odmora ni predaha i kojeg muče svakodnevna životna pitanja. Granice između djetinjstva i odrastanja nema. Niz je trenutaka u kojima dijete pravi izbore, greške, uspjehe sasvim samo i s tim iskustvima raste ne znajući koji je to trenutak bio ključni u postajanju odraslim. Za dječaka je to upravo bio ovaj trenutak, u nizu drugih, kada padne i knjiga mu se raskoriči, a pritom je susreo bibliotekara i učinio mu se nedostupnim, krutim i hladnim – on neprestano strahuje kako će se stvari odviti. Neizvjesnost traje, odgađa se susret s problemom, odgađa se suočiti u stvarnosti, sve se odvija u njegovoj glavi i u njegovoj maloj đačkoj sobi. Sve ga to zajedno dovodi do strašnih misli. O potpunoj odvojenosti od stvarnosti i kritičnoj tački za njegovo mentalno stanje. Tjeskoba ga je dovela do pomisli na samoubistvo. Jedan detalj odaje kako se svijet za njega promijenio nakon tog semestra – na samom kraju ponovo ugleda tablu s imenima učenika koji su dobili pismo – prolazi pored nje – sada je nije ni pogledao. Iskustvo straha ga je duboko obilježilo, on više nije isti.

Desilo se najveće čudo: da se ništa nije desilo. Sve je prošlo prirodno i jednostavno. Narator kaže prirodno i jednostavno, rješavajući nam tako čestu muku: kako će sve proći – često, bolje nego što očekujemo. Andrić, iako na kraju ostavlja olakšanje, čak je i ono opisano u realističkom maniru. Sve je u ovoj priči moguće, sve je stvarno i životno. Zbog toga on ne dopušta dječaku da se njegov san tek tako ostvari, tu su prepreke koje mora da savlada, emocije koje mora da osjeti. Objašnjava kako je život odraslih, kao i život djece nepredvidljiv, nije uvijek lagan, ne nailazimo uvijek na ljude pune razumijevanja i ljubavi prema nama, nemamo uvijek sredstva i novac da ostvarimo svoje želje, ali narator kaže da stvari nekad ispadnu mnogo bolje nego što smo se nadali i na taj način ne umanjuje intenzitet i veličinu straha koji je dječak osjećao, nego nudi olakšanje, nudi spoznaju o tome kako su i brige i rješenja životne stvari. Kako veliki problemi nekad sami od sebe, reklo bi se čudom, nestanu i budu riješeni onako kako smo najmanje očekivali.

 

D. P.



[1] Mitar Papić u svojoj studiji o obrazovanju (Školstvo u Bosni i Hercegovini za vrijeme Austrougarske okupacije (1878-1918), Veselin Masleša, Sarajevo, 1972) gimnazije klasičnog smjera označava elitnim školama, sama vlast tada smatrala ih je elitnim jer su oni koji bi završili gimnaziju bili spremni za visokoškolske ustanove i univerzitete. Nastavnici koji su predavali u ovim školama su bili visokoobrazovani i s pažnjom birani. Nisu bili rijetki među njima ni doktori nauka. Nastavni programi bili su na visini također. Škola je uvijek imala dobro opremljene kabinete za fiziku, hemiju, crtanje itd. Imala je đačku biblioteku, i nastavničku koja je bila vrlo dobro snabdjevena odabranom naučnom literaturom, pretežno na njemačkom jeziku. Pred rat je u nastavničkoj biblioteci bilo oko 5.000 svezaka. Među slobodnim aktivnostima učenika naročito se zapažalo veliko interesovanje za književnost. Jedan broj đaka počeo je još u školskim klupama objavljivati literarne tekstove. (1972:107) Siromašne učenike je stipendirala Zemaljska vlada, općine ili kulturno-prosvjetna društva. Čim je otvorena prva gimnazija, uvedeno je stipendiranje siromašnijih učenika. Vladine stipendije bile su uslovljene i moralno-političkim vladanjem stipendista. Disciplinska pravila koja su važila u tom periodu ticala su se i odnosa učenika prema nastavnicima, čuvanja školske zgrade i drugih predmeta u vlasništvu škole.

[2] Najbitnija mjesta u priči su opisi prostora – raspusta, povratka u grad u kojem ide u školu, samoga grada, učionice, crne table, hodnika škole, biblioteke, njegove učeničke sobe, osoba koje dječak susreće – gazdarica, bibliotekar, vršnjaci. Ti opisi su uvijek dječakovo viđenje prostora i ljudi. Malen i neugledan je kad stoji ispred tih građevina i dućana, a nemoćan i nijem kad stoji pred autoritetima.