Ishodi
Almir Alić / Volim crtati velika crvena srca
Rada ishodi
III TRIJADA
Čitanje
Pisanje
Govorenje
Mediji
Ključne riječi i sintagme

dnevnik / intertekstualnost / korupcija / Mali Princ / mito / patrijarhat / pismo / retrospekcija / roman / škola / vršnjačko nasilje / zdravstvo

Zašto ovaj sadržaj?

Radnja romana Volim crtati velika crvena srca Almira Alića ispričana je u 1. licu jednine: kroz formu pisama upućenih Malom Princu gledamo svijet očima djevojčice Une koja ide u 4. razred osnovne škole. Dječjim, jednostavnim jezikom suprotstavljen je svijet odraslih i djece.

Generalno, đaci vole čitati knjige u kojima su pripovjedači i pripovjedačice djeca, lakše se poistovjećuju s takvim likovima i pogledom na svijet.

Knjiga je sve, ali ne banalna: bavi se problemima disfunkcionalne obitelji, postratnog neuređenog društva (političkog profiterstva, nezaposlenosti, lošeg obrazovnog i zdravstvenog sustava), problema prejedanja kod djece… i pedofilije.

Ovo je roman za hrabre nastavnike i nastavnice koji/koje se ne plaše otvorenih i teških razgovora s đacima, jer je nažalost upravo takva i stvarnost koju oni/one žive.

 

Uzrast – prijedlog: 7. razred osnovne škole

Interpretacija

Roman Volim crtati velika crvena srca napisan je u 1. licu jednine, a pripovjedačica je djevojčica koja ide u 4. razred osnovne škole po imenu Una. Birajući dječji glas, autor Almir Alić koristi već oproban recept u književnosti: kroz dječje oči gledamo svijet koji su kreirali odrasli i vidimo sve njegove manjkavosti, i to bez ikakvog uvijanja, uljepšavanja. Djeca nemaju sposobnost laganja kao odrasli, to nauče kasnije dok odrastaju.

Djevojčica Una piše pisma Malom Princu jer se s njim osjeća blisko. Iznosi mu sve svoje želje, nadanja, strahove. Ovaj roman zato ima i odlike dnevnika, iako djevojčica ne bilježi datume na koje piše pisma, radnju možemo pratiti kronološki, s epizodama retrospekcije – najčešće kada se djevojčica sjeća kako su se roditelji voljeli i kako su i nju obasipali pažnjom.

Svaku noć ostavlja prozor otvoren ne bi li je Mali Princ, njen prijatelj, posjetio. Nije neobično da djeca imaju u ovom uzrastu imaginarne prijatelje, pogotovo ako se u stvarnom svijetu osjećaju usamljeno.

 

Mali Prinče, imaš li ti roditelje? Šta radiš kad nitko na tebe ne obraća pažnju? Osjećaš li krivicu, kao ja? Moji roditelji polako nestaju, a ja im ne mogu pomoći. Plašim se da moji pokušaji dodatno ne pogoršaju stvari. Nemoj se ljutiti što ne radim domaću zadaću i rijetko otvaram knjige. Sve ću to nadoknaditi, čim moji roditelji budu oni stari, kakvih se sve teže prisjećam.

O, kako bih voljela da imam nekoga da sa mnom razgovara![1]

 

Ono je što direktno povezuje Unu i Malog princa jeste vjera u ljubav, odnosno da se samo srcem dobro vidi – ovo je već kultna rečenica Lisice iz romana Mali Princ i to da su u očima djeteta odrasli zaista čudni jer kompliciraju vlastite živote. Unatoč tome što je svijet odrasli siv i bez ljubavi, čak i kad crta sive, mračne crteže, jer takav je i okoliš i ljudi oko nje, Una uvijek doda i crvena srca, odnosno ne prestaje vjerovati u ljubav. Zato roman i nosi naziv Volim crtati velika crvena srca. Time je naglašena važnost ljubavi i pažnje u odrastanju jednog djeteta.

 

Ljubav ništa ne košta, a najljepši je mogući dar. Pa zašto je onda ne daruju jedno drugom?!

Ljubav, Mali Prinče, stanuje u srcu. Znam to dobro. Uvijek jače zakuca kad ugledam Zlatana na košarkaškom igralištu. Za taju me baš briga. Kod njega je, ionako, sve naopako. On mozgom voli, a onda vjerojatnom srcem računa koliko je (137 x 56) : 32![2]

 

Pisma piše kad je kod kuće, sama u svojoj sobi, jer je Una na početku romana odgovorna učenica, stalo joj je do školskih obveza i ocjena. Zašto se kod kuće osjeća usamljeno? Una živi s ocem i majkom. Iako je oboje vole, ne obraćaju pažnju dovoljno na nju, previše su okupirani svojim problemima. Svađe su skoro svakodnevica, ali i to je djevojčici draže od perioda šutnje među roditeljima.

 

…kod kuće sam zatekla roditelje u svakodnevnom raspoloženju. Slike ima, tona nema. Opet ne pričaju iz nekog glupavog razloga.

 …volim kad govore, pa makar i glupe narodne izreke.[3]

 

Radnja romana nije isključivo vezana za jednu nefunkcionalnu obitelj, obitelj nije ostrvo u ovom slučaju već nažalost žrtva neuređenog sustava, sustava koji je tu da gazi poštene i slabe, a veliča beskrupulozne i one na pozicijama moći. Ovo se najbolje u romanu vidi u obrazovanju i zdravstvu.

U Unin razred ide i političareva kćerka Maja koja uvijek dobiva najbolje ocjene, čak i kad ih ne zasluži jer i učiteljica je slaba karika sistema, nedovoljno jaka da se odupre. Svoju poziciju moći učiteljica koristi samo kad se „razračunava“ sa slabijima od sebe, đacima, npr. dajući im nenajavljene testove, rješavajući disciplinu ocjenama, vičući na njih. Dva puta se učiteljica nađe u situaciji da se treba oduprijeti sustavu (u liku roditelja koji je političar na funkciji) i oba puta se onesvijesti i završi u bolnici. Ona se za učenike ne bori, nego se samo plaši za sebe. Čak i kad primijeti da s našom pripovjedačicom Unom nešto nije u redu, ona razgovara s njom, ali ne dovoljno zainteresirano da pomogne, a kada učenica „iskoči iz tračnica“, nacrta mračan crtež, pošalje je na razgovor pedagogici koja je možda i najzorniji prikaz bh. obrazovnog sustava.

 

Kad mi približi stolicu, prevrće mi se u želucu. Smrdi joj iz usta dok govori. Uopšte je ne slušam. Kad osoba neprekidno ponavlja gluposti, jednostavno joj počne smrditi iz usta. Znam da će me, baš poput učiteljice, ispitivati o problemima kod kuće, ali ja nemam volje da na ta pitanja odgovaram. Dovoljno je što ih živim. (…)

Puštam je da drobi o tome kako će sve reći mojim roditeljima i kako sam jako nevaspitana i kako moje vladanje neće imati zadovoljavajuću ocjenu.[4]

 

Cijeli obrazovni sustav je lažan i svjesno kreira nekritičnu masu, tapše poslušne, zatupljuje djecu besmislenim zadacima i nagrađuje lažne vrijednosti, a to čak vidi i djevojčica od 10 godina…

 

Na času likovnog smo trebali nacrtati nešto na temu Savršen svijet. Bezvoljno sam stajala ispred blještavog papira. Nisam imala ideju šta da nacrtam. Mrzim glupave teme i našu učiteljicu koja neprestano smišlja nove teme da me umara. Savršen svijet ne postoji, to znaju čak i prvačići…

Ali to ne zna Maja. Krišom gledam njen crtež i vidim plavo nebo, bez oblaka, cvjetnu livadu, malenu djevojčicu s ružnim cvikama koju za ruku drže roditelji. Iza njih je nacrtan ogroman džip, parkiran usred travnjaka, a da nijedan cvijet iza njega nije polomljen. Kako je lijepo biti glup. Nacrtala je kišu koja pada na cvijeće, a na nebu nema niti jednog oblaka. Nacrtani tata nosi kravatu, a pošao je na izlet s porodicom. I to džipom, čiji točkovi ne lome cvijeće kad prelaze preko njega. Ne gine joj petica. Šampionki gluposti![5]

 

Nasilje u školi nitko ne rješava. Kad se dječaci potuku, učiteljica viče, vrijeđa ih i dan nenajavljen test. Učiteljicino nasilje je i gore jer dolazi od nekoga tko bi trebao biti primjer kako se nesporazumi rješavaju, nekoga tko bi trebao učiti djecu nenasilnoj komunikaciji i ponašanju. 

Vršnjačko nasilje koje djevojčica trpi od popularne djece u razredu, nitko ne rješava. Ističe se drug Miško u razredu koji je pokušava zaštiti duhovitim dosjetkama, ali se i on plaši fizički snažnijih dječaka. Kad se djevojčica pobuni i odgurne zlostavljačicu, učiteljica pozove roditelje. Majin otac, političar, prijeti Uni, dere se na nju, a potom dolazi Unin tata i na prvu uvredu reagira silom, šakama. Nažalost, od ispraznih priča da se nasilje ne rješava nasiljem, djeca nemaju koristi, već samo od rješenja i primjera koji u ovom slučaju djeci nitko ne nudi.

Zlostavljanje Une je zasnovano na fizičkom izgledu. Ona jede više nego je to njenom organizmu potrebno: jede s tatom, a potom s mamom jer njih dvoje ne objeduju zajedno. To je njen način da provede vrijeme s oba roditelja, ali i da traži utjehu u hrani. 

Djed je jedna od pozitivnih figura u Uninom životu. Živi u drugom gradu i zbog teške financijske situacije ne posjećuju ga često. Ali kad su kod njega, on priča s djevojčicom kao da je odrasla i njoj to godi, igra s njom Tetrisa dok mu kćerka, Unina majka, čisti stan. Jednostavno, posvećuje joj pažnju, vidi je. Nažalost, djed obolijeva od raka, smješten je u bolnicu i Una ga s majkom obilazi. Susreće se prvi put s gubljenjem drage osobe i veoma joj to teško pada.

 

Može li se nekom čovjeku oduzeti par godina života i za toliko produžiti život drugog bića? Pitam te onako, bez veze. Ustvaru, nije bez veze! Rado bih živjela deset godina kraće, samo da mogu još uživati u djedovom društvu! 

Ukoliko postoji bilo kakva šansa, ovo pismo smatram odobrenjem za oduzimanje mojih, a dodavanjem djedovih godina. Zaista se ne šalim i ne kajem niti jednog trena!

Bolje je kraće živjeti kao čovjek, nego duže kao biljka, koje gledam u svojoj okolini po cijeli božji dan![6]

 

U ovom dijelu romana vidi se beskrupuloznost liječnika kao i problem mita koji je i dalje sveprisutan u našem društvu:

 

…ali mama ne gubi nadu. Stalno nešto moli dežurnog liječnika i gura mu u džep kovertu s novcem. Liječnik tada počne govoriti kako je djed njegov najdraži pacijent i da će mu uključiti najskuplju terapiju, koju ne može dobiti baš svaki bolesnik.[7]

 

Djevojčica u svojim pismima Malom Princu najviše pažnje posvećuje svojim roditeljima. Otac je demolibisani borac, mašinski inženjer i nezaposlen. S djevojčicom priča tako da joj razbija iluzije o svijetu, odnosno kritički sagledavala i prošlost i sadašnjost, ali govor ne prilagođava djetetu. Sarkastičan je, ponosan i njegovi mu principi ne daju da se prilagodi korumpiranom sistemu.

Većinu svog vremena provodi u stanu ispred TV-a gledajući informativne programe koji u njemu bude frustraciju i bijes. Bio je vrlo mlad kada je sudjelovao u ratu, pati od PTSP-a, a kada mu se ratni kolega ubije, on skoro da prestaje vidjeti uopće svijet oko sebe. U romanu se priča o ocu završava ovom slikom:

 

Ono što je ostalo od mog tate ne izlazi iz sobe, ljulja se i jedva razumljivim glasom mrmlja pjesmu o sobi prepunoj knjiga. On ne izlazi, a nas je strah ući u zatvorenu sobu. Znatiželjno prislonim uho na vrata i začujem nekada drage riječi: …kutija mala što svira / gledam prastari svod…[8]

 

Majka je zaposlena, ali jedna plaća nije dovoljna za pristojan život. Nezadovoljna je što joj suprug ne radi, a svoje nezadovoljstvo najčešće tješi prekomjernim čišćenjem kuće. Kad se tijekom jedne te seanse čišćenja kuće razbije saksija s fikusom u njom koji je donijela kada se udala, doživljava slom, a iste večeri uslijedi još gora vijest: majčin otac, Unin djed, boluje od raka. Njena reakcija na tu vijest su tablete za smirenje, o kojima će ubrzo postati ovisna. Ona svu pažnju usmjerava na djeda, potpuno zanemarujući i supruga i dijete.

Baveći se, svako svojim problemima, roditelji jednostavno jednog dana prestanu dolaziti po djevojčicu u školu. Ona sada odlazi i dolazi sama u školu. Mala je još i plaši se, ali hrabri sebe. Jednog dana je napadne čopor pasa i odbrani je komšija kojeg je viđala kako uređuje cvijeće ispred zgrade. On je počinje redovito pozdravljati i smiješiti joj se. Potom joj se nakon nekog vremena obrati s komplimentom da je lijepa i da bi se rado igrao s njom.

U predzadnjem pismu koji djevojčica piše Malom Princu otkriva mu da će prihvatiti ponudu starijeg gospodina, markirat će iz škole, i otići na sendviče, sokove i druženje – jer te stvari njoj upravo i nedostaju u životu.

Zadnje pismo ima u potpunosti drugačiji ton, odnosno počinje riječima: „Mrzim te, Mali Prinče“ i iako autor izravno ne govori što se dogodilo, isprekidane rečenice, osjećaj mržnje usmjeren prema samoj sebi, bol u donjem dijelu trbuha, jasno govore da je djevojčica bila žrtva pedofila iz komšiluka.

Tako u svijetu koji je zasnovan na laži, korupciji, egocentričnosti stradaju oni najslabiji, oni koji se ne mogu sami braniti, oni koje nitko ne vidi i ne čuje.

 

K. M. V.



[1] Str. 109.

[2] Str. 68.

[3] Str. 22. – 23.

[4] Str. 125.

[5] Str. 122.

[6] Str. 131.

[7] Str. 131.

[8] Str. 157.