fokus / mobiteli / nauka (dobre i loše strane) / Nikola Tesla / rakurs / Slijepi čovjek i slon / tačka gledišta – perspektiva / znanje i mišljenje
Video u nepunih 60 sekundi predstavi jednu optičku varku, iz Praškog muzeja iluzija. Za razliku od većine ilustracija fenomena u knjizi Umetnost i vizuelno opažanje iz trilogije R. Arnhajma, ova je napravljena u tri dimenzije i nakon što se shvati u čemu je varka dalje se s učenicima/učenicama može razgovarati o važnosti tačke gledišta ili perspektive u razumijevanju umjetničkih djela ali i drugih oblika komunikacije.
Otkriće da naše znanje zavisi od našeg stajališta važno je za kritičko mišljenje. Ako osvijestimo limitiranost vlastite perspektive, možemo stvari sagledati drugačije i o njima saznati više. Pitanje kako smo to naučili ono u šta smo jako i čvrsto uvjereni da znamo jeste važno pitanje za svaku vrstu učenja i spoznaje. Štaviše, ono je ključno za kognitivni i moralni razvoj.
Uzrast – prijedlog: 8. razred osnovne škole
Kadar počinje slikom Nikole Tesle (za slučaj da ga posmatrač/posmatračica ne poznaje, iznad slike stoji njegov čitak potpis), zatim nas kamera odvede ulijevo i mi otkrivano da je ono za šta smo povjerovali da je dvodimenzionalna slika ustvari gomila nekakvih predmeta. Kad dođe do krajnje pozicije lijevo (90 stepeni), kamera se vraća nazad, mijenjajući rakurs i fokus, prelazi na drugu (desnu) stranu i, kad i tamo dosegne 90%, vrati se u početni položaj.
Predmeti koji čine gomilu su elektronički otpad: kućišta televizora i računara, lampe, mikseri, mašine za rublje, ekrani, tranzistori...
Nakon 30 sekundi stekli smo nekoliko utisaka:
Prvo, nasmijalo nas je kontrast koji smo otkrili: prvo smo ugledali velikog naučnika i sjetili se šta ga je učinilo velikim: između mnogih drugih stvari, izum naizmjenične struje, koji je revolucionarno unaprijedio živote svih ljudi na zemlji. A odmah potom otkrili smo da je njegov lik sačinjen od smeća – otpada mašina i instrumenata koje koristeći struju olakšavaju život i čine ga bogatijim i zanimljivijim.
Kakve veze imaju smeće i izumitelj? Želi li umjetnik Patrik Prosko reći da je Tesla smeće? (To bi odgovaralo osobi koja se razočarala u dostignuća nauke, koja misli i vjeruje da izumi donose samo zlo čovjeku, od kojih je atomska bomba svakako najveće.) Ako bi Patrik Prosko spadao među takve, šta bi im sve moglo dati za pravo? Šta je sve ono loše što nauka donosi sobom? Ima toga više:
– zagađenje, zbog sve veće potrebe za sve više energije; fabrike struje, hidrocentrale i termocentrale uništavaju tokove rijeka i zagađuju vazduh;
– mediji, koji ispiru mozak ljudima, putem reklama, sapunica, zadruga, i koji oblikuju biračko tijelo, tako da se vlast teško ili nikako suštinski mijenja;
– prekomjerna potrošnja, koja tjera ljude da se zadužuju; industrija svako malo nudi nove proizvode, na kojima velike kompanije zgrću novac; danas skoro svaki čovjek na planeti ima mobitel, a koliko ih je do sada promijenio dobre i ispravne za malo bolje i isto tako ispravne;
– vojna industrija, koja zahvaljujući nauci usavršava tehnike masovnog ubijanja i temeljitost razaranja.
Šta bi se moglo reći u odbranu nauke? Njoj u prilog govore statistike koje je lijepo vizualizirao Hans Rosling (https://www.gapminder.org). Zahvaljujući nauci, produžio se prosječan vijek ljudi, putovanja su postala dostupnija, brža i lakša. Koristeći Internet, ljudi se mogu sami obrazovati, čovjek je zakoračio u svemir, spašeno je mnogo životinjskih vrsta, smanjila se glad u svijetu jednako kao i smrtnost djece zbog zaraznih bolesti. Imamo mobitele. 😊
Međutim, možemo i to dovesti u sumnju: imamo li od mobitela više koristi ili štete?
Kako se o jednoj stvari mogu imati različita mišljenja?
Jedan odgovor na ovo pitanje je lagan: tako što su sva mišljenja osim jednog pogrešna, jer su rezultat neznanja, nepoznavanja činjenica, lošeg zaključivanja, pristranosti... To su sve opasnosti koje prijete znanju i zadatak školovanja, učenja, obrazovanja je da ih sve do jedne pobijedi, ili barem oslabi.
Drugi odgovor ima veze s tačkom gledišta. Moguće je da imamo različita mišljenja zato što istu stvar ne vidimo isto. Čuvena je pjesma Johna Godfreya Saxa.
The Blind Men and the Elephant[1]
I.
It was six men of Indostan
To learning much inclined,
Who went to see the Elephant
(Though all of them were blind),
That each by observation
Might satisfy his mind.
II.
The First approached the Elephant,
And happening to fall
Against his broad and sturdy side,
At once began to bawl:
"God bless me!—but the
Elephant Is very like a wall!"
III.
The Second, feeling of the tusk,
Cried: "Ho!—what have we here
So very round and smooth and sharp?
To me 't is mighty clear
This wonder of an Elephant
Is very like a spear!"
IV.
The Third approached the animal,
And happening to take
The squirming trunk within his hands,
Thus boldly up and spake:
"I see," quoth he, "the Elephant
Is very like a snake!"
V.
The Fourth reached out his eager hand,
And felt about the knee.
"What most this wondrous beast is like
Is mighty plain," quoth he;
"'T is clear enough the Elephant
Is very like a tree!"
VI.
The Fifth, who chanced to touch the ear,
Said: "E'en the blindest man
Can tell what this resembles most;
Deny the fact who can,
This marvel of an Elephant
Is very like a fan!"
VII.
The Sixth no sooner had begun
About the beast to grope,
Than, seizing on the swinging tail
That fell within his scope,
"I see," quoth he, "the Elephant
Is very like a rope!"
VIII.
And so these men of Indostan
Disputed loud and long,
Each in his own opinion
Exceeding stiff and strong,
Though each was partly in the right,
And all were in the wrong!
MORAL.
So, oft in theologic wars
The disputants, I ween,
Rail on in utter ignorance
Of what each other mean,
And prate about an Elephant
Not one of them has seen!
Slijepi čovjek i slon
I.
Bilo jednom šest ljudi iz Hindustana
Učenju mnogo sklonih,
Koji odoše vidjeti Slona
(Iako su svi bili slijepi),
Da svaki promatranjem
Zadovolji svoj um.
II.
Prvi je, prišavši slonu,
Stao spram njegove
Široke i čvrste strane.
Istog trenutka objavi
„Bog me blagoslovio! – ali
Slon je poput zida!“
III.
Drugi, opipavši kljove,
Povika: „Ho! – Što imamo ovdje
Tako jako okruglo, glatko i oštro?
Meni je to sasvim jasno
Ovo čudo od slona
Veoma je nalik koplju!“
IV.
Treći je prišao životinji,
I uhvatio surlu koja se
U njegovim rukama migoljila.
Odmah se hrabro uspravi:
„Vidim“, reče, „slon je
Sasvim poput zmije!“
V.
Četvrti je željno ispružio ruku,
I opipao koljeno.
„Najčudesnije u ove zvijeri,
Kristalno jasno,“ zaključi on,
„Jeste to da slon
potpuno drvetu sliči!“
VI.
Peti, koji je slučajno dotaknuo uho,
Izjavi: „Najsljeplji čovjek
Može reći čemu ovo najviše sliči;
Neka pobije ko može,
Ovo čudo od slona
Nalik je na ventilator!“
VII.
Šesti, spremajući se
Da zvijer opipa,
Uhvati zamahnut rep
Što u njegov djelokrug uletje.
„Vidim“, reče on,
„Slon je poput užeta!“
VIII.
I tako ovi ljudi iz Hindustana
Svađahu se glasno i dugo,
Svaki u svom mišljenju
Izuzetno krut i jak.
Iako svaki dijelom u pravu,
Svi bjehu u krivu!
MORAL.
Dakle, često u teološkim ratovima
Suparnici, tvrdim,
Ruže se u potpunom neznanju
O tome šta kome nešto znači.
I brbljaju o slonu kojeg
Niko od njih nije vidio!
(Prevod N. V.)
Poenta pjesme je u tome da se na putu do znanja ne može stajati čvrsto ukopan u jednom mjestu. To što vidimo različito istu stvar ne znači da vidimo različite stvari, nego samo da ne vidimo dovoljno da bismo mogli znati šta tačno gledamo. Saznati šta jeste ili nije znači ispitati stvar sa svih strana, obavještavati se od drugih dokle su oni u otkrivanju tajni ovladavanju znanjem došli. Sumnja u vlastito mišljenje je osnov nauke i osnov znanja. To ne znači nužno da mislimo pogrešno, nego da trebamo s vremena na vrijeme pitati kako smo do nekog mišljenja došli, i da li možda nešto u tim koracima nije bilo ispravno.
Nikola Tesla nije samo otkrivač naizmjenične struje (plus, radiokomunikacija, daljinsko upravljanje, elektromotor, prenos energije na daljinu zahvaljujući izumu transformatora...), nego je i simbol naučnika koji je sav život i sav imetak posvetio otkrivanju tajni prirode i nalaženju načina kako da one služe čovjeku. Nauka je potraga znanjem koje unapređuje razvoj čovječanstva.
Kao i sve druge stvari, npr. demokratija, religija, umjetnost, i nauka se može zloupotrijebiti i okrenuti protiv ljudi. Ali to je uvijek rezultat pristanka većine ljudi na takvu zloupotrebu. Zašto ljudi na to pristaju? I opet, zato što ne sumnjaju i zato što ne žele znati.
Kad sve ovo znamo, onda možemo instalaciju Patrika Proska razumjeti i na drugačiji način. Od smeća se može napraviti nešto sasvim suprotno, ako se ima ideja i ako se ima znanje (kako to napraviti). Nakon što smo Teslu/otpad vidjeli iz različitih uglova, naučili smo još i to da nije bitno samo šta svaka stvar za sebe jeste, nego i kako je povezana s drugom. Isti otpad na gomili ne bi ni iz jedne tačke bio slika Nikole Tesle da svaki predmet ponaosob nije zauzeo tačno određeno mjesto u kompoziciji svih predmeta. Bezvrijedne stvari postale su vrijedne, jer bi bez njih i sve druge bile bezvrijedne. Ta ideja da zajedno vrijedimo više nego pojedinačno također je jedan od mogućih zaključaka nakon razmišljanja o tome šta je umjetnik htio da kaže. Nakon ove šetnje kroz mogućnosti razumijevanja njegovog djela možemo biti sigurni da nije rekao „nauka (Nikola Tesla) je smeće“. Smeće očito treba tražiti pitajući se zašto ljudi biraju neznanje umjesto znanja.
N. V.
[1] Preuzeto s Wikipedie, prava slobodna. Dostupno na: The Poems of John Godfrey Saxe/The Blind Men and the Elephant - Wikisource, the free online library (pristupljeno: 28. 1. 2024.)
Patrik Prosko
3D Anamorphosis: Nikola Tesla
Illusion Art Museum Prague
https://www.prosko.cz/anamorphosis/nikola-tesla (pristupljeno 28. 1. 2024.)
Čitanje:
Povezuje... napisano sa svojim iskustvom, vremenom i okruženjem u kojem živi. (Sa stavovima o nauci i vjeri.)
Analiza udžbenika (vjeronauke i biologije, npr.)
Govorenje:
Komunicira... verbalno s punom sviješću o važnosti konteksta/govorne situacije.
Govori razgovijetno, pravilno, smisleno. Prepoznaje racionalno i emocionalno argumentiranje (u vezi sa znanjem koje prethodi moralnim tvrdnjama).
Mediji:
Zapaža elemente medijskog/filmskog jezika (rakurs, perspektiva, kretanje kamere) i razumije čemu služe. Zapaža glavne efekte (razloge) montaže i kadriranja. Razumije važnost i funkciju scenarija.
Nakon što pogledaju kratki videoprikaz instalacije iz Praškog muzeja iluzija, učenici i učenice iznose svoje utiske: Šta su pomislili kad su shvatili da slika nije slika nego skup predmeta? Kako objašnjavaju to što je lik naučnika predstavljen otpadom? Da li bi utisak bio isti i da su iskorištene neke druge stvari, koje nemaju veze s Teslinim pronalascima?
Razgovor bi trebalo da dovede do pitanja da li nauka donosi više štete ili koristi, a potom i do formulisanja stava o tome kako razlikovati „dobru“ od „loše“ nauke.
U nastavku časa možemo promjenu tačke gledišta, uzrokovanu kretanjem kamere, uporediti s pjesmom Džona Godfrija Saksa Slijepi čovjek i slon.
Tu se učenike i učenice može pitati: Zašto je u naslovu jednina (čovjek) ako se u pjesmi pojavljuje šest ljudi? (Zato što pjesnik govori o čovjekovim zabludama načelno, misleći na jednog, misli na svakoga; svako je podložan krivom zaključivanju.)
Zašto pjesnik završava pjesmu dodatkom o moralu? Kakve veze ima moral s neznanjem? (Pjesniku je stalo da čitaoce i čitateljice navede na razmišljanje o jačini njegovih vlastitih uvjerenja, koja žustro brani od drugih, i zbog kojih druge napada. Tvrdoću uvjerenja Sax povezuje s religijom jer se ona u najvećem dijelu svijeta pojavljuje kao arbitar u moralnim pitanjima. Ono što trebamo zaključiti iz ovakve poente – uz opasku da ni drugi dogmatski sistemi nisu drugačiji – jeste da za vjerske propise imamo pravo pitati od čijeg i kakvog znanja dolaze. Od kojeg dijela slona😊)
Čas se može završiti igrom u kojoj će učenici i učenice pokušati pipanjem predmeta u vreći zaključiti o kojem se predmetu radi. 😊
Korelacija: Engleski jezik – đački prevod pjesme Johna Godfreya Saxa The Blind Men and the Elephant
Postojeći školski sistem nesmetano se koristi kao oružje indoktrinacije, čemu je dokaz i poučavanje vjeronauke tokom svih razreda osnovne i srednje škole, a bez uticaja sekularnih institucija na program i metodiku nastave. Sadržaji koji razvijaju kritičko mišljenje neizostavno se sukobljavaju s vjerskim stavovima, pri čemu se, budući da oni dolaze kao drugi, sporadično i naknadno, odbacuju kao da su oni, a ne vjeronauk, ekstreman primjer indoktrinacije. Ovaj konzervativni, ako ne i fundamentalistički argument, opisala je Joana DelFattore u knjizi Šta Džoni ne bi trebalo da čita. (Joan DelFattore, What Johnny Shouldn*t Read, Textbook Censorship in America, New Haven and London, Yale University Press, 1992)