Ishodi
Isak Samokovlija / Simha: Priča o radostima
Rada ishodi
III TRIJADA
Čitanje
Ključne riječi i sintagme

emocija sreće / lektira / novela / sinestezija / skraćivanje i prilagođavanje teksta za čitanje na času

Zašto ovaj sadržaj?

Na primjeru ove priče djeca mogu naučiti važne informacije o emociji sreće; kakvo je to osjećanje te kada ga osjećamo. Još važnije, kako nas ponekad stid i strah mogu sprečavati da ostvarimo svoje želje. Na primjeru iskustva lika Rafaela Mačora mogu naučiti kako za postizanje sreće u životu nije dovoljno samo zamišljanje i mašta nego i konkretna djela i akcija, kako ostvarivanje vlastite sreće ne treba prepustiti u ruke drugima i nadati se da će drugi ispuniti naše želje. Kako u životu treba biti aktivni kreator, a ne pasivni promatrač koji pitanje sreće prepušta slučaju. U književnom smislu djeca mogu naučiti kojim književnim sredstvima i na koji način se u literaturi simbolički predstavlja ova emocija: proljeće, svijetle boje, sunce, toplina, zvukovi te kako se ova emocija miješa sa osjećajem zaljubljenosti, iznenađenja i uzbuđenja. Na primjeru ovog teksta može se razgovarati da li čovjek treba temeljiti cjeloživotnu sreću na osjećaju ljubavi i ideji o sretnoj porodici. U književnoteorijskom smislu djeca mogu naučiti šta je novela, a nastavnici kako se novela može skratiti i prilagoditi za čitanje u okviru 45 minuta školskog časa.

 
Uzrast – prijedlog: 8. razred osnovne škole

Interpretacija

INTERPRETACIJA

Temu cjelokupne zbirke Nosač Samuel odredio je sam pisac Isak Samokovlija i to u priči Saručin dug:

 

Gospode, hoćeš li mi blagosloviti utrobu? Gospode, budi mi milostiv! – govorilo je nešto u njoj, ali njene usne nisu se micale – toliko je bila umorna, umorna kao mnogi koji se bore za maličak sreće u životu, a sreća im izmiče sve dalje. (Samokovlija, 2018:71)

 

Riječ je, dakle, o likovima koji se unatoč različitim izazovima bore da ostvare svoje želje i budu sretni. Većini njih to ne polazi za rukom. Ipak, jedna priča u ovoj zbirci, kako vidimo iz samog naslova, Simha – priča o radostima, posebno se bavi ovom emocijom koja i jeste glavni predmet naše analize. Ovo je zanimljiv i vrijedan literarni tekst zato što nam postavlja važno pitanja glede sreće i u našem životu: Trebamo li vlastitu sreću prepustiti drugima i slučaju ili se pažljivije lično boriti za ostvarivanje iste? U priči je riječ o obućaru Rafaelu Mačoru koji se zaljubljuje u djevojku Simhu, a sama radnja priče izgrađena je na nesporazumu. Rafael jedan dan primijeti Simhin zaljubljeni osmijeh koji nije uopšte upućen njemu nego Lijaču, sinu njegovog susjeda Santa. Rafael pak vjeruje da je Simha, također, zaljubljena u njega i umjesto da se lično izbori za ostvarenje svoje želje i uradi nešto lično i konkretno po pitanju vlastite sreće, on više mašta i fantazira te stvar prepušta običajima, pravilima i drugim ljudima. Iako dijete u osmom razredu osnovne škole razvojno nije još uvijek pred izazovom biranja partnera/partnerice, ova priča može poslužiti upravo za razgovor o emociji sreće i njenom postizanju u životu.

 

Pitanje čitanja i skraćivanja teksta

Priča je po svojoj formi novela od četrdeset i sedam strana, podijeljena u deset cjelina, pa je jedan od prvih izazova pred nastavnikom/nastavnicom koji/koja se odluči da čita ovu priču s đacima na času književnosti i pitanje skraćivanja i priređivanja odlomka za čas. Jedan od načina rješavanja ovog problema jeste da đaci priču pročitaju samostalno kod kuće prije časa jer je svakako u planu i programu za lektiru u Kantonu Sarajevo za osmi razred osnovne škole. Drugi način jeste da nastavnik/nastavnica, ako se odluči za čitanje priče na času, tekst mora skratiti i prilagoditi vremenskom okviru od 45 minuta. Treća opcija jeste da nastavnik/nastavnica planira (barem kada je lektira u pitanju) dva časa za obradu priče. To bi u slučaju ove priče značilo da se cijeli jedan čas treba posvetiti čitanju, što u konačnici znači da se za dva časa lektire može stići obraditi samo jedna priča. Tu se postavlja pitanje koju sada priču iz cijele zbirke tačno odabrati i prema kojim kriterijima. Da li će nastavnik/nastavnica slijediti svoj ukus, ono što on/ona misli da je đacima bitno ili će u fokus postaviti đake i njihove potrebe i interese. Četvrto rješenje, ako su nastavniku/nastavnici važniji ishodi časa (u našem slučaju razgovor o emociji sreće), onda nastavnik/nastavnica, svakako, može odabrati neki drugi kraći tekst čijim se čitanjem i analiziranjem može svejedno postići planirani ishod. Ako se pak odluči za drugu opciju da skrati i prilagodi priču, slijedi dilema koje dijelove teksta ostaviti, a koje izbaciti, i po kojim kriterijima i parametrima. U većini slučajeva ovaj izazov za nastavnika/nastavnicu književnosti rješavaju autori/autorice čitanki koji/koje nerijetko duže prozne oblike skraćuju. Tokom rada na projektu Svezame, otvori se, kada bismo koristili internet izvore, nailazili bismo na skraćene verzije priča u kojima pak nigdje nije bilo naglašeno da je internet izvor, sličan onom u čitankama, skraćena verzija originalne priče[1]. Nadalje, prilikom skraćivanja i prilagođavanja književnih tekstova mogu se ostaviti samo oni dijelovi teksta koji idu u prilog tendencioznom tumačenju[2]. U konačnici, nijedan književni tekst samo na primjeru skraćene verzije ne možemo u potpunosti razumjeti niti valjano interpretirati. Nastavnik/nastavnica barem treba uvijek pročitati integralni tekst jer bez obzira na praktično skraćivanje sama suština priče ne smije biti pojednostavljena niti izostavljena. Dakle, u našem prvom koraku interpretacije krenuli smo od toga da smo pročitali cijelu priču i temu i ideju odredili na osnovu integralnog rukopisa, ali za čitanje ovog teksta sa đacima služit ćemo se samo prilagođenim odlomcima te ćemo ovakvom interpretacijom pokazati, između ostalog, i kako se novela može skratiti prilikom čitanja, a da i dalje „ne odlutamo“ od same teme i ideje koju pisac zastupa u svom tekstu. Tema Samokovlijine priče jeste borba obućara Mačora za vlastitu sreću i ostvarivanje želje da se vjenča sa Simhom. Ideja proizilazi iz teme i na osnovu Mačorovih postupaka možemo zaključiti da je važna životna lekcija kojoj nas pisac podučava ovom pričom ta da o vlastitoj sreći nije dovoljno samo maštati i prepustiti je slučaju i drugim ljudima, nego je ipak za njeno ostvarivanje potrebna i konkretna akcija. Samokovlijina priča koja tematizira upravo ovu emociju zanimljiva je jer nam govori i o tome kako to uvijek u životu nije slučaj. Dakle, naša analiza počinje od integralnog čitanja cjelokupne priče te smo na osnovu toga odredili temu i ideju za čije razumijevanje je važno interpretiranje emocije sreće i to je naš kriterij prema kojem priču skraćujemo i prilagođavamo za čitanje na času književnosti.

 

Šta su to radosti Samokovlijinog lika?

U prvom dijelu priče doznajemo da su sitne male radosti od kojih svakodnevno živi obućar Mačoro vezane za njegovog susjeda Santa kojeg on mnogo poštuje, odnosno pohvale za majstorski obavljen posao popravke njegovih cipela, razgovori i mudro ćaskanje s njime:

 

Rafael se unaprijed radovao ovoj pohvali. Već su mu sada sjale oči. Od ovakvih sitnih i malih radosti živio je ovaj obućar, ovaj tužni udovac, ovaj čovjek koga je sudbina gazila na svoj način, bijedan i udaran sa svih strana, preplašen i povučen u se, pun snova i nekih želja, a uvijek bijedan kao da se bijeda hvatala njega gotovo samo i jedino stoga što nije imala nikog drugog za koga bi se zakačila.

 

Emocija svakodnevne sitne sreće kada smo pohvaljeni za dobro obavljeni posao od nekog do čijeg mišljenja nam je stalo predstavljena je frazom koju koristimo i u realitetnom životu za opisivanje iskustva sreće – sijanje očiju. Na početku priče saznajemo i da je Mačoro, također, udovac kojeg je sudbina gazila na svoj način, preplašen i povučen, pun snova i želja, i za kojeg se bijeda cijelog života hvata. Vrijeme početka ove priče je proljeće i Mačoro naslućuje noviji i vedriji život prateći igru svjetlosti koja ulazi u njegovu radnju, čemu se također raduje:

 

Neobično se obradova tom živom svjetlu. Evo, i u njegovu je radnju ušlo sunce! Prosipaše mu se nešto toplo po srcu, pa je netremice zurio u te svijetle mrlje. Kad je ugledao kako se u njima puši tanka para što se izvijala iz mokrih dasaka, ispravi se, dohvati kutiju i zapali. S naročitim uživanjem pušio je ovu cigaru i, kao da je bio dokon, promatrao je mirno kako titraju i svjetlucaju sitne čestice prašine u rukavima sunca koji se bijahu razapeli između stakala na prozoru i mrlja na podu.

 

Sam početak priče predstavlja iščekivanje i nagovještaj sreće čovjeka koji, barem kako ga pisac opisuje, i nije mnogo sreće u životu iskusio. Ideja sreće u književnom smislu predstavljena je idejom svjetlosti i topline što ukazuje na ugodu i prijatnost ovog osjećaj. Dok posmatra igru svjetla, Mačoro se prisjeća trenutaka sreće iz mladosti – porodice na okupu za vrijeme praznika:

 

Veče je... Petak... Mala avlija... Kaldrma pometena i oprana... Svi su poslovi dovršeni, sve je spremno za doček svete subote... Otac otišao u hram. On, Rafael, stoji još u sobi... Umiven je, u čistoj košulji, u subotnjem odijelu... Majka dolijeva zejtin u kandilo i namješta žiške u njemu... Iz kuhinje udara miris subotnjeg jela koje na tihoj vatri krca... Sobičak, a s njim i čiler, i kuhinja i avlija, sve odiše nekom urednošću i ljepotom... Kao da je svaka stvarčica umivena... Po podu, po zidovima, svuda sjajne mrlje od sunca... a sunce tamo u daljini, rumeno i mirno, sprema se da zađe za brda... On gleda, okreće se, i (svejedno što je i njemu vrijeme da požuri u hram) nikako da se otkine s mjesta... Samo se ogleda... A kud god pogleda, svuda je lijepo... Kao da su ove sunčane mrlje unijele u kuću i u dušu neku još neviđenu ljepotu... U tom času iz avlije se javila njegova sestra. Djevojka se oglasila iznenadnim krikom radosti i zanosa. – Mamo, gledaj! Kaćuni! – Pune joj ruke plavih cvjetova... Sjaje joj se oči... Rumene joj se obrazi... Nabubrile crvene usne: – Kaćuni, kaćuni, mamo!... – Treperi vazduh od tog poklika... I začas, eno, stoje njih troje, zajedno u avliji, na opranoj kaldrmi... i sve troje nadvilo glave nad te cvjetove u pupu i cvatu, nad ta čuda prvog proljeća... Ruke im u pokretu, jedne da daju, druge da prime. – Gledaj, Rafaele, kaćuni! Gledaj, mamo, ja sam ih brala, ja! – čuje se pop njegove sestre. Mirno puši Rafael svoju cigaru i sav zanesen doživljava taj svijetao trenutak iz svoje mladosti i hvata se za srce. – Vežu ga mnoge uspomene za taj čas, pa srce kuca kao da je danas prvi put počelo da udara. Uzbuđen ovako, ustao je sa sandučeta, koraknuo, otvorio je vrata, podupro ih nekom starom cipelom i ćušnuo pred samim pragom. Sad je udarao u njega čitav mlaz sunčanih zraka. Jedva je mogao da gleda. Ukazaše mu se i suze u očima. Malo zatim osjeti svu blagu toplinu kojom ga ogrija ovo proljećno sunce. Strujala je njime kao da se negdje u njemu javiše neki topli izvori, pa se točili po njemu zajedno s njegovom krvi. Uzdahnuo je duboko te se, ovako razdragan, zadovoljan i ponesen nekom srećom, ispravi, koraknu i stade na sam prag pa promoli glavu. Polako je iskretaše u stranu pa je onda izdiže i zagleda se u krajičak čista i vedra neba. Stajao je tako jedan čas sav u suncu, nepomičan i zanesen. U njegovoj crnoj, gustoj bradi ukazaše se mnoge razasute crvene dlake. Blještale su toliko da se činilo da su staklene ili svilene.

 

Emocija porodične sreće u ovom odlomku predstavljena je opisom urednosti i ljepote doma. Fizički opis prostora za vrijeme praznika metaforički predstavlja ideju porodičnog sklada i harmonije. Nadalje je sreća opisana svijetlim bojama: svjetlošću, suncem; zvukom (krik sestrinog oduševljenja, kucanjem srca kao da je prvi put počelo da kuca, treperenjem vazduha), fizičkim opisom lika (strujanje, suze u očima), toplotom, razdraganošću, zadovoljstvom, zanesenošću, blještavilom, razmjenom. Opisom emocija pisac sliku prisjećanja čini življom i autentičnijom, oslikava unutrašnji svijet svog lika, odnosno ovakvim opisom sreće potvrđuje se još jedanput i realitetna ugoda i prijatnost ovog osjećanja, pa zato pisac koristi svijetle a ne mračne boje, sunce (svjetlost) a ne mjesec (mrak), proljeće (život) a ne neko drugo godišnje doba (jesen – smrt). U ovom odlomku opisa sreće sa kojom se sada miješa i emocija uzbuđenja gotovo da imamo i sinesteziju (miješaju se prizori uređenog doma i uzvici oduševljenja prilikom posmatranja cvijeća) što Samokovlijinom načinu pripovijedanja daje lirski ton. Samokovlija je detaljan pisac kada opisuje unutrašnja stanja svojih likova, što u pogledu samog načina pripovijedanja unosi živost te odličan prikaz ambijentalnosti u priči. Upravo ovakve stvari – odličan prikaz unutrašnjeg stanja i ambijenta u priči nastavniku/nastavnici književnosti može biti otežavajuća okolnost prilikom skraćivanja odlomka za čitanje, ali s obzirom na to da smo na samom početku kazali da je razumijevanje emocije sreće važno i za razumijevanje teme i ideje priče, u prvom dijelu priče ostavljamo detalje vezane za ono što ovog lika raduje i čini sretnim. To su, kako smo vidjeli iz naše interpretacije, sitne male svakodnevne radosti dobro obavljenog posla, pohvala od nekoga do čijeg mišljenja nam je stalo i topla, harmonična porodična atmosfera za vrijeme praznika.

 

Ko je Simha i šta su njene radosti?

U drugom dijelu priče upoznajemo sa Simhom, služavkom u domu sarafa Danijela. Samokovlija opisuje veliko pospremanje kuće za doček subote – svetog dana za Jevreje. Priča je svakako osim o emociji sreće zanimljiva i za upoznavanje sa drugačijim religijskim običajima te njeno čitanje u učionici može se i treba iskoristiti i za upoznavanje religijskog Drugog. Emocija sreće u ovom odlomku povezana je sa idejom mira i sklada.

 

Ko hoće da osjeti šta je subota, neka ode sinjora Bulki. Kod nje cijela kuća od avlije do tavana, odiše praznikovanjem i subotnjim mirom. A kazaću vam zašto. Cijela se kuća sprema polako, bez žurbe, bez jurnjave, pa svaka stvar dođe u svoje vrijeme na svoje mjesto. Opere se što se ima oprati, očisti, izmete, uredi, namjesti, pa još mnogo prije mraka kud god pogledate, sve je spremljeno i svaki je posao dovršen. Kad sinjora Bulka spusti zavjese pa zapali kandilo, osjeća se po svemu da je ušao pravi subotnji mir u kuću. Možete da ga nađete gdje god hoćete: i u avliji, na basamacima, u kuhinji, u sobama, na tavanu, svuda.

 

Tako pripovijeda Rena, jedna od žena koje pomažu u kući sinjore Bulke i sarafa Danijela skupa sa Simhom i drugim ženama. U ovom odlomku saznajemo da Simha već trinaest godina radi u ovoj kući još od kad je ostala siroče. Kao i u Mačorovom životu i u njenom se najavljuje novi dah.

 

Tih dana u svakom Simhinom pokretu mogao se osjetiti dah novog života. Sve se više ukazivao u njenim očima sjaj vatre koja se razbuktava u njoj. Petkom je Simha radila kao pomamna. Sad je bila na tavanu, sad u kuhinji, sad u dvorištu. I uvijek kad je prolazila pokraj žena, uštinula bi koju za mišicu. Žene bi mazno ujkale, a katkad bi je od dragosti pljesnule rukom po ramenu, po plećima, gdje bi prije stigle. Eto ti, đavole pomamni! – popratile bi taj udarac, a Simha bi se slatko i vrpoljno smijala. Kad sinjora Bulka ne bi bila u blizini, prasnula bi u grohotan smijeh pa se sva tresla i previjala u pasu kao kakva razigrana djevojčica. Simha je unosila život u cijelu kuću toga dana. Kad bi sve tri zajedno prale podove u sobama, najprije bi se čuo samo živ razgovor, domalo smijeh pa kikot. Onda bi se brzo javila i pjesma, sprva tiho, zatim sve bučnije, da se najposlije razlegne po cijeloj kući i ponese kroz otvorene prozore daleko po susjedstvu.

 

Žene iz susjedstva zastajkuju i slušaju njenu pjesmu čije „riječi su pričale o djevojci koja čeka svog dragog i o dragom koji je negdje daleko, na moru, na putu, u boju ili tamnici.“

Simha je pred podne sva u živom nemiru, ne želi da prečuje kad je sinjora Bulka zovne da ponese ručak njenom sinjoru Danijelu. „Skočila bi usred posla, otrčala, za čas se uredila, obukla, bacila šal na se i sva zajapurena odlazila u čaršiju sa zavežljajem u ruci.“ Samokovlija u ovom odlomku Simhinu sreću dovodi u vezu sa zaljubljenošću, pa je sreća sada odjednom vatrena, smije se i vrpolji slatko, pjeva se, a Simha sva zajapurena nosi ručak sinjor Danijelu jer, kako kasnije saznajemo, to je ujedno i prilika da vidi mladića u kojeg je zaljubljena.

 

Susret zaljubljenog i sanjarskog pogleda

U trećem dijelu priče doznajemo da Simha kada nosi ručak sinjor Danijelu bira duži put te prolazi Limarskom ulicom jer tako ima priliku da sretne Lijača, sina limara Santa (susjeda kojeg Mačor mnogo poštuje i od kojeg ga dijeli samo jedan zid jer su im radnje jedna uz drugu). Simha tada osjeća sreću jer se sreće sa mladićem u kojeg je zaljubljena. Tom prilikom zaljubljeni par izmijeni nekoliko pogleda, ali je zaplet ove suštinski ljubavna priče izgrađen i na činjenici da se tom prilikom Simhin zaljubljeni pogled sretne sa Rafaelovim sanjarskim.

 

Buka je u Limarskoj ulici bila u svako doba dana velika. Pred podne je bila najveća. Simhi je godila ta buka. Osjećala se sva sretna u njoj. Njeno srce moglo je da trepti i bije koliko je htjelo u toj buci. Niko to nije mogao ćuti. I njeno je srce udaralo ludo. Tuklo je tako snažno i tako jako da se i sama pobojavala da joj ne iskoči iz njedara. Ali Simha je bila i pametna djevojka. Išla je ona lagano, njen korak je bio miran i siguran i budno je djevojka pazila da joj zavežljaj ne ispadne iz ruke. Iza limenih peći u maloj limarskoj radnji, sav garav čekao je mladi Lijačo, sin limara Santa. Izmijenili bi poglede u jednom kratkom času – a djevojka, da se bolje zadovolji, kad je stizala na ćošak, okretala bi se i pogledala još jednom natrag u ulicu. Tako se, njih dvoje, gledalo i onog petka kad je Rafael Mačoro bio prenio svoje pojastučeno sanduče do pred sama otvorena vrata, onog petka kad je taj tužni obućar s krajičkom vedra neba u očima dovršavao Santinu drugu cipelu. I dogodilo se da se toga petka nisu sreli samo njihovi radosni pogledi nego se sreo i Rafaelov sanjarski pogled sa Simhinim.

 

Emociju ljubavne sreće i u realitetnom životu često prati osjećanje uzbuđenja, posebno prije i za vrijeme susreta sa voljenom osobom, stoga Samokovlija Simhina zaljubljena osjećanja opisuje bukom, udaranjem srca kao što majstori u Limarskoj ulici udaraju alatkama za rad, treperenjem. Sada Samokovlija koristi zvuk da opiše intenzitet ljubavnog uzbuđenje. Rafael pogrešno počinje vjerovati da je zaljubljeni Simhin pogled upućen njemu što kod njega izaziva klupko osjećanja ushićenja, uzbuđenosti i sreće, ali i misli. Počinje maštati o Simhi.

 

San ili java? Rafael je okretao glavu desno i lijevo i htio da se snađe. Da to nije bilo kakvo priviđenje? Ne, nije! On je trezven i jednostavan čovjek. Jest, danas ga je sunce proželo nekim čudnim, vedrim osjećanjima, ali svejedno, ovo sa tom djevojkom nije bila nikakva varka, nikakav san. Blistale su oči tako divno kako mogu samo žive da blistaju. Ni u svojim snovima ne bi on takve oči mogao da zamisli! Pa šta može to da bude? Je li se to nagoviješta njegova sreća danas? Počelo je s ovim zrakama sunca. Nastavlja li se to s ovim očima? Navirale su mu misli i pitanja. Zašto je djevojka gledala u njega? Zašto se tako osmjehivala? Možda joj je neko šta rekao o njemu? Ko? Ko li je to mogao da govori njoj o njemu? O Gospode, Bože! Mirovao je čekić u njegovoj ruci. Misli su tkale neko paučinasto svileno tkivo. I sve se to sjalo u suncu, blistalo kao što su blistale oči u djevojke.

 

Ovaj odlomak svjedoči da emocije osjećamo, ali i razmišljamo o njima. Rafael zapada u draga i uzbudljiva razmišljanja:

 

Sigurno će opet naići ovuda! Treba da se pribere i mirno, bez ikakvog uzbuđenja, da gleda ne bi li shvatio šta je to s tom djevojkom. Možda je ona bogzna koliko puta već prošla ispred njegovih pritvorenih vrata – a danas, danas ih je, evo, najzad našla širom otvorena. Sunce, ove dvije-tri zrake, ove svijetle mrlje po podu, one su ih otvorile. Čudni su putovi božji! Čudni! Ili je to možda kakva luda ili luckasta djevojka? Ne… Ne… to nije. To nije nikako! Zdrava je… vidio je on… Drukčije su oči u bolnika. Drugačije.

 

Ipak u ovom dijelu priče saznajemo da Rafaelova zaljubljena osjećanja prati još jedan osjećaj – stid.

 

– Šta to kontate, Rafaele? – prenuo ga je neki prolaznik iz tog sna. Rafael je brzo, kao uhvaćen na nekom nepriličnom poslu, prihvatio za cipelu i stao živo da prikiva drvene čavle, ali za čas je opet pao u ova draga i uzbudljiva razmišljanja: Sigurno će opet naići ovuda! 

 

Emocija stida predstavljena je figurom poređenja.

U četvrtom dijelu priče Rafael Mačoro poslije svih drugih zatvara svoju radnju kako bi se pripremio za sveti dan subotu jer se nada da će Simha opet proći pored njegove radnje. Njegova kćerka Streja se čak zabrine da ne zakasni u hram. Naredna dva dana mu prolaze u iščekivanju ponovnog susreta sa Simhom. U srijedu saznaje ko je djevojka i kako se zove te da petkom nosi ručak svom gazdi sinjor Danijelu. Sve je to dokučio, a da niko nije mogao ni naslutiti da se za nju raspituje. I jedno i drugo sa nestrpljenjem ponovo iščekuju petak. Povod je isti, srest će se sa osobom koja im se dopada. Samo što je u Simhinom slučaju to Lijačo, a u Rafaelovom Simha. Rafael se u naredni petak čak i namjestio da može pogledati Simhu, a da to niko ne opazi. Ovog petka se Rafaelu potvrđuje sumnja da Simha gleda baš u njega što u njemu izaziva sreću koju Samokovlija sada opisuje kao zanos. 

 

Ovog petka vidio je Rafael kako se Simha, kad je stigla na ćošak, okrenula, okrenula i slatko nasmijala. Vidio je dobro. Njemu, njemu se osmjehnula. Nikome drugome. – Gospode Bože! – a kome, kome bi se drugom mogla i osmjehnuti! – rekao je gotovo glasno. Bio je sav zanesen. Mrak mu je padao na oči od tog zanosa.

 

Nadalje Samokovlija donosi sliku socijalnog jaza i klasne razlike između sinjor Danijela i Rafaela Mačora koji u svom siromaštvu i sivilu života kao jedinu iskru radosti vidi Simhu.

 

I dok je sinjor Danijel, taj gazda, taj ugledni saraf, taj visoki i krupni čovjek, u crvenom dubokom fesu sa svilenom kićankom na njemu, dok je taj gazda važno, kao što je važno brojao dukate i sufurine, driješio zavežljaj u kome je bilo brižno zamotano suđe sa još toplim jelima i sjedao za tezgu da umače zalogaje bijela hljeba u masne zaprške – dotle se obućar Rafael Mačoro, ovaj tužni udovac, onako zarastao u gustu bradu, u zamašćenom fesu, pogrbljen, upalih, ali sjajnih očiju, bio zagledao u komadić prljava voska. Zurio je u tu stvarčicu, ali je nije vidio. Mjesto nje vidio je nasmijanu djevojku, djevojku Simhu. Kao da je stajala tu pokraj njega, do njegova stola i kao da je bila u razgovoru, u nekom pričanju s njim, i kao da se spremala da sjedne i da lako, natenane, nastavi svoje zamamno pričanje. 

 

Klasna razlika predstavljena je razlikom u odijevanju te fizičkom izgledu.

Samokovlija dalje opisuje lik Simhe, ali iz perspektive Rafaela Mačora čija se sreća sada podvostručuje. Djevojka u koju je zaljubljen odgovara u potpunosti izgledom i godinama njegovom idealu žene te tako nadalje svoju životnu sreću ovaj lik temelji na ljubavnoj sreći. Kreće da fantazira o svom dugo iščekivanom sretnom životu. 

 

Simhi je bilo blizu trideset godina. Bila je osrednjeg rasta, zdepasta, kratka vrata. Tvrda kovrčava kosa, crna i sjajna, bila joj je počešljana na razdjeljak i spletena u dvije kratke, čvrste pletenice koje su joj padale na pleća. Imala je male oči, tamne i sjajne. Nos joj je bio tupast, s nešto naprijed okrenutim nozdrvama. Ali se od svega na njenom licu najviše isticahu krupne nabrekle usne i obrazi osuti malim crvenkastim suhim bubljicama. Obla ramena i pune mišice, a pogotovo isturena prsta mogla su se jasno nazrijeti i pod širokim haljinama. Čak i pod šalom. Hod joj je bio čvrst a korak kratak. Žuljevi i grube ruke odavale su svu njenu snagu i radinost. Rafael je Simhu viđao samo pod šalom, ali on je nju osjetio tačno onakvu kakva je zaista bila. – Zdrava je, zdrava kao malo ko u ovom gradu! – ponavljao je on zadovoljno u sebi. A ne smeta ništa što nije lijepa. Dosta je što je debeljkasta i obla. Onog dana kad je utvrdio da joj je blizu trideset godina, njegova se radost podvostručila. Sve se, evo, našlo u ove djevojke, sabrano i zbijeno, kao što je i ona sama!

 

Činjenica da je Simha za tadašnje standarde ipak djevojka u godinama podvostručuje Rafaelovu sreću jer to povećava njegovu šansu kao udovca da se njome oženi. Prva sreća je ta što se djevojka fizički uklapa u njegov ideal žene – jedra je i zdrava, za razliku od njegove prve supruge koja je većinu svog života bila bolesna, što ćemo kasnije u priči saznati. Rafael sniva o novom životu i radostima te mu u tom snatrenju, kako kaže Samokovlija, prolaze nedjelje i petci. Dotjeruje se, počinje da hoda drugačije – istura prsa, nasmijan je, iz očiju mu bije neka vedrina. Čak i drugi ljudi oko njega primjećuju da je živnuo. Samokovlija ovdje za opis sreće koristi posebno opis očiju iz kojih izbija neka vedrina, a „Rafael ne samo da je bio malo živnuo, nego je Rafael bio pun neke unutarnje sreće i provodio je najradosnije dane koje je do tada imao u svom tužnom životu.“ Od ovog dijela priče Mačoro svoj san o sreći temelji isključivo na fantazijama.

 

Zamišljanje sreće

U petom dijelu priče ponesen svojim željama Rafael sanja divne snove. Oženit će Simhu i sa njom će sreća najzad ući i u njegovu kuću. Prisjeća se svog prethodnog braka koji je bio ispunjen brigom oko bolesne supruge Lune. Njom se oženio očevom voljom, a Luna je naposlijetku i preminula. Simha sada u njegov život poslije godina čemera i jadi treba da donese dugo iščekivanu sreću. Samokovlija je opet detaljan kada opisuje Mačorovo maštanje o porodičnoj sreći sa Simhom i kćerkom Rejom. Vrhunac sreće opisan je na sljedeći način:

 

Eto, zatvorio je svoju radnju i pošao kući. Usput je kupio krušaka i veliku dinju. Čim je ušao u sokak, spazio je odmah s ćoška kako na avlijskim vratima sjedi Simha i njegova kćerka Streja. Streja je sada sva preporođena. Vratila se djevojčici, ili bolje rečeno, sad se prvi put u njenim očima ukazala ona divna djetinja veselost i razdraganost. Kikoće i trese se od smijeha, kao da je neko škaklji po slabinama, već na samu neku smiješnu ili čudnu riječ, na neko malo veselo kazivanje. Trči naokolo kao omamljena radostima kojima ne može da nađe uzroke i baca se raširenih ruku Simhi, maćehi svojoj, na prsa pa je grli i zagrcava se od zadovoljstva, razdraganosti i dječjeg nestašluka. – Sinjor padre! – otac! – čuje on kako Simha kazuje djevojčici, a Streja podiže glavu, kao bunovna, pa kad ga spazi – leti mu u susret u ludom trku, gotovo da se prostre po neravnoj kaldrmi. I sva se ustremila da ga poljubi u ruku i da ga pogleda živahnim i sjajnim očima i da tim pogledom kaže sve ono što nikad riječima ne može kazati. I odmah zatim da se oglasi pitanjem: jesu li kruške, oče, što nosiš u marami? – jer ona je od sveg voća tog ljeta najviše voljela kruške. A kad će spaziti dinju u njegovim rukama, zaboraviće i na kruške i neće mirovati dok je ne uzme u svoje ruke da je, sva sretna i ponosna, ponese sama makar i to dvadeset koraka do kuće... Simha je već ušla u kuću, jer ne priliči ženi da ga na avlijskim vratima dočeka. U kući, u malom sobičku i još manjoj kuhinji, odiše sve urednošću i čistoćom i ori se Strejino čavrljanje. Plješće djevojčica rukama, skačući oko dinje, mljacka jezikom (ona je zagrizla u krušku i slatki su joj sokovi procurili niz bradu). A Simha, pošto je iz dječijih ruku primila i pomirisala dinju, brzo je našla tendžeru, otišla na bunar, natočila vode i stavila dinju da se hladi. Večera je slatka: komad hljeba i malo travničkog sira, nekoliko krušaka i dobra kriška dinje. Ko večerava tako? Carevi! Paše! Još će i kavu popiti napolju u avliji. Tamo je Simha namjestila neki sanduk, prostrla je po njem komad zakrpljene, čiste ponjave. Tu će sjesti, popušiti cigaru, posrkati fildžan-dva kave i slušati kako se Streja sprema da legne, kao i uvijek, na minder, dok će Simha prostirati slamaricu, šareni čaršav i jorgan, koji je sad zakrpljen, rastresti zgrudvanu vunu u jastuku i stavljati ga na uzglavlje. Eno je, klekla je nasred sobe, čas pjevuši, čas mazno opominje Streju nek spava, jer sutra treba rano ustajati. Kad smiri djevojčicu, izići će i ona u avliju, ali neće sjesti, nego će onako, na nogama, prestajati malo. Porazgovaraće, posavjetovaće se s njim o ovom i onom pa onda poći na počinak... Tako je on zamišljao svoju sreću. Bio je sav izbezumljen od nekog milja i radovanja.

 

Mačorovo maštanje o sreći je toliko da vjeruje da bi ta sreća preporodila čak i njegovu kćerku. Dijete se sada u očevoj fantaziji kikoće i trese od smijeha, zagrcava od zadovoljstva, pogled joj je živahan, a oči sjajne, pa se ideja ljubavne sreće ovdje predstavlja idejom životne vitalnosti i preporoda na koju se dalje nadovezuje ideja o sretnom i ispunjenom porodičnom životu što je u ovoj priči suštinski i osnovni razlog da čovjek bude sretan. No, da li Mačoro svoju sreću samo zamišlja ili konačno počinje da čini nešto konkretno kako bi ostvario svoju najveću želju, kako je u psihološkom smislu ova emocija i definirana?[3]

 

U drugom dijelu petog odlomka novele Mačoro priželjkuje susret sa provodadžijom Kučom koji mu još od Lunine smrti nudi udovice sa troje ili četvero djece, pa ga zbog toga Mačoro i izbjegava. Sanjao je o zdravoj i punačkoj, nasmijanoj i vedroj ženi, koju je sada pronašao u Simhi, ali Mačoro ne traži Kuču sa kojim će ugovoriti sklapanja braka sa Simhom nego čeka da se Kučo sam pojavi pred vratima njegove radnje. Mačoro je suštinski pasivan lik, ali Samokovlija ga opisuje kao strpljivog koji se već navikao da čeka svoju sreću. Ipak, čekanje ne podnosi lako. Pati od nesanice i teških snova. Svaki puta kada kao čitatelji/čitateljice pomislimo da će Mačoro uraditi nešto konkretno jer i sam dolazi do zaključka da je dosta praznih snova te da je vrijeme da se život živi, Mačoro nastavlja dalje da mašta o sreći bez da učini išta konkretno. U trenutku kada skupi snage da ode do Kuče sa ciljem da mu kaže: „Govorite s kim treba da se govori, svršite ovu stvar“ obuzima ga stid, pa je prošao pokraj radnje, a da nije ni pogledao u nju. I još nekoliko puta prošao je tako, a da se nijednom nije usudio da uđe. Međutim, Kučo ga je zapazio. Primijetio je i sve promjene na njemu. Iz razgovara sa Kučom Mačoro sve vrijeme pogrešno pretpostavlja da je Simha djevojka koju mu nudi, pa kada Kučo na kraju razgovora predlaže udovicu Renu, iako razočaran, Mačoro ni tada ne kaže jasno da je Simha djevojka koju želi.

 

Isti scenarij i sa tja Steručom

Ogorčenog i utučenog naredni dan, u šestom dijelu priče, zatiče ga stara tja Steruča sa kojom se ponavlja isti scenarij kao i sa Kučom. I ona nudi udovicu Renu na šta se Mačoro naljuti, ali opet ne dovoljno da svoju sreću preuzme u svoje ruke.

 

I još mu govore o nekoj njegovoj sreći. Pu! – sram ih bilo! Rena! Rena da mu donese sreću! Pljunuo je još jedanput, odgurnuo stolić, ustao i izišao. Otišao je na česmu i tu se umio. Dobro se pljuskao vodom po čelu i očima. Kao da je htio da otjera neku muku iz glave. Na povratku u radnju gegao se polako i zagledavao u limarske radnje. Mislio je ako niko, a ono će ga limar Santo pozvati na razgovor. Bio je željan jedne dobre riječi. Limar Santo nije ga ni primijetio. Bio je zabavljen poslom. Zajedno sa sinom Lijačom prikivao je noge na veliku četverouglastu limenu peć.

 

Razgovor sa limarom Santom

U sedmom dijelu ove priče Mačoro odlučuju da razgovara sa limarom Santom i zamoli ga da mu on udesi stvar. Prije toga je razmišljao da on direktno ode do sinjor Danijela i njegove žene Bulke i traži Simhinu ruku. Mašta do u detalje kako bi mogao proteći taj razgovor, ali svaki put kada bi došao ispred sinjor Danijelove radnje stao bi.

 

Obuzimao ga je neki zanos i sav je bio kao u nekom bunilu. Na ulici, kad bi se sjetio svih tih svojih maštanja, postidio bi se pred samim sobom i čudio se kako je mogao da dolazi na takve misli. Kad je morao da prođe ulicom u kojoj je bila sinjor Danijelova magaza – strepio bi da se ne sretne s njim. Bojao se da mu sinjor Danijel iz očiju ne pročita sva ova njegova luda i nemoguća maštanja. Sinjor Danijel bi se snebivao. I s pravom. Te se stvari ne svršavaju tako. Gdje se to vidjelo! Skretao je brzo u prvu uličicu, gledao preda se i hitro ulazio u svoju radnju. 

 

U priči koja govori o sreći kao glavne razloge prepreke Samokovlija navodi druge dvije emocije – stid i strah – koje i u realitetnom životu mogu čovjeka da sprečavaju da ostvari svoju najveću želju. Razlog zbog kojeg Mačoro osjeća stid i strah pred sinjor Danijelom jeste taj što je sinjor Danijel na socijalnoj ljestvici iznad njega. Bogatiji je pa, iako ne traži ruku njegove kćerke nego sluškinje, Mačoro nema dovoljno samopouzdanja niti hrabrosti da se za svoju sreću i izbori. Odluči pak da govori sa limarom Santom. Simhu prvi uključuje u razgovor tako što je hvali da je dobra djevojka. Santo pomisli da to Mačoro radi jer je njegov sin razgovarao s njim i zamolio ga da pred ocem kaže koju lijepu riječ o djevojci u koju je zaljubljen. Santo je bojažljiv prema ljubavnom odnosu sina i Simhe jer Simha ima jednu manu, što kod Mačora pobuđuje najcrnje fantazije da je djevojka možda bolesna („nešto što se tiče ženskih stvari“), od čega mu se steže srce i pita samog sebe kakve li je on to sreće da mu se dopala djevojka o kojoj je maštao da je zdrava, a ona zapravo ima neku tešku, ružnu, užasnu manu i sa sobom nosi bijedu. Odahne kada sazna da je Simhina mana to što muca te ga opet obasipa sunce, vraća mu se vedrina u oči, „a njegova radost, njegova toliko snivana sreća, koja je u jednom času bila iščezla s vidika – javila se, evo, opet“. Rafael laže da to zna (prvi put to čuje jer, iako je izgradio čitav san o sreći, on nikada sa Simhom nije progovorio ni riječ), ali upravo je on taj koji sada razuvjerava i motivira limara Santu da pristane na brak između Simhe i njegovog sina. Santo govori da će otići do sinjor Danijela i govoriti sa njim i sa djevojkom, ali ne za Mačora, kako on misli, nego za svog sina. Rafael to ne zna, pa se u svoju radnju vraća opijen „blaženstvom sreće – sreće koju čovjek osjeća tako duboko samo u snovima“.

Posljednji dio priče ispunjen je Mačorovim iščekivanjem.

 

Tražio je da se što češće sreta s limarom Santom, a kad god bi se s njim sreo, toliko bi se uzbudio da mu je krv udarala u glavu i mrak padao na oči. Šta je s pregovorima? Jesu li već gotovi? Da možda nisu zapeli za što? Da se nije što ispriječilo? Sporo su prolazili dani, a limar Santo jednako je ćutao kao zaliven, nije spominjao nijednom jedinom riječi ni Danijela, ni Simhu. 

 

Mačoro se tješi da se ovakve stvari ne rješavaju tako brzo. 

 

Najzad jednog jutra – kad se Rafael najmanje nadao – progovorio je limar Santo: – Radujte se sa mnom, sinjor Rafaele, stvar se odvija dobro. Vrlo dobro! Radujte se, možda danas da se završi. 

 

Cijelog tog dana Rafael je bio razdragan do krajnjih granica. Da ga nije bilo stid, počeo bi da pjeva kao što Lijačo pjeva glasno, da se sve ori. Tog dana popodne banuo je najedanput Kučo. Ušao je u radnju brzo i odmah s vrata rekao da je došao da mu ovaj put ponudi – djevojku. 

 

– Djevojku? – Rafael je digao glavu. – Koju djevojku? – Simhu, sinjor Rafaele! Simha znači radost, veselje! – Simhu? – Rafael se zabezeknuo. Je li to limar Santo prenio na Kuča da pregovara sa sinjor Danijelom? Zašto li je to učinio? Ali ne, to ne može biti! Ne može biti već stoga jer bi mu u tom slučaju Kučo to spomenuo. – Ali, čekaj! Može biti da mu Santo nije ništa rekao o njihovom razgovoru... U Rafaelovoj glavi sudarale su se i presijecale misli. – Koju Simhu? – upitao je gledajući gotovo ludački u Kuču. 

 

Kučo nudi drugu Simhu – trgovca Elijezera Parda. No ova Simha je grbava. Zbog toga na kraju razgovora s velikim zadovoljstvom Rafael mirno predlaže Kuči da svog sina oženi s grbavom Simhom jer vjeruje da limar Santo završava posao u njegovo ime i dovodi mu njegovu radost. Ubrzo se limar Santo pojavljuje u radnji Rafaela Mačora i kazuje da je stvar završena, bio je kod sinjor Danijela (u tom trenutku Rafaelu podrhtava vilica od uzbuđenja), pričao je i sa njim i sa sinjora Bulkom i sa Simhom. Stavlja ruku na Rafaelovo rame, govori da Simha čak i ne muca, zlato je od djevojke (tada Rafael već ne vidi Santa jer su mu oči pune suza, ne može da govori, zagrcava se od nekog milja). Santo dalje hvali Simhu iznoseći sve njene kvalitete zbog kojih se na neviđeno Mačor i zaljubio, a sada se evo potvrđuju (vrijedna je, vedra, zdrava, puca od jedrine i snage). Rafael se tada drži za koljena. Svi mu mišići podrhtavaju. Lice mu se bilo zažarilo. Sinjor Danijel je daje teškog srca, ali je vrijeme da se djevojka uda i nađe svoju sreću, čak će dati za nju i velik miraz kao da mu je rođena kćerka. Rafaela tada probija krupan znoj. Njegovo uzbuđenje i sreća su na vrhuncu, ali sreća o kojoj je on maštao odlazi u ruke limarovog sina Lijača. Tada Rafael po prvi put saznaje da se Simha i Lijačo vole već pola godine i da su ludi jedno za drugim. 

Spušta se veče, stišava se buka u Limarskoj ulici. Zavlada mrtva tišina. Sveznajući pripovjedač na kraju priče ističe da je jedino još obućarska radnja Rafaela Mačora otvorena. Kao i na početku priče Mačoro sjedi na pojastučenom sandučetu. Ruke mu leže u krilu, bulji u svoja vrata. Zuri negdje u daljinu. Ukazuje mu se njegova pokojna, bolesna žena Luna. 

 

Sirota žena, sjedjela je u krevetu. Preko njenih nogu bio je prebačen jorgan, onaj zamašćeni, stari, iznošeni jorgan. Gledala je odatle u njega, gledala ga svojim tužnim i napaćenim očima. Gledala ga je dugo. Tada su se pomakle njene tanke, blijede usne i on je mogao da čuje kako je šaptala: “Rafaele! Rafaele!” U glasu tog šapata, svejedno što je bio tih i jedva se čuo, Rafael je osjetio da se na njega oglasila duša koja ga mnogo žali.

 

Duša koja žali Rafaela bi sada, barem prema ovakvom kraju, trebao biti i čitatelj/čitateljica priče koji/koja na samom kraju može osjetiti različite emocije: tugu, razočarenje, čuđenje, šok, ali i ljutnju na samog Mačora, koji je svoju sreću prepustio drugima u ruke. Ovakav kraj, ali i cijela priča koja tematizira sreću na kraju postavlja važna pitanja, koja i djeci na času mogu biti značajna, iako razvojno nisu još u periodu ženidbe/udaje: Trebamo li o sreći maštati ili se pokrenuti i učiniti što je u našoj moći da sreću i ostvarimo? Treba li vlastitu sreću prepustiti u tuđe ruke i nadati se da će drugi uraditi za nas ono čega se mi lično stidimo i plašimo? Kako prevazići stid i strah prilikom ostvarivanja svoje najveće želje? Da li je u životu samo dovoljno nešto željeti ili je za postizanje sreće potrebno još nešto? Treba li čovjek čitav svoj san o sreći temeljiti isključivo na jednoj ideji – porodici? U čemu Mačoro griješi i šta je mogao drugačije uraditi? Da je prišao Simhi i sa njom ili sa nekim drugim jasno i direktno razgovarao, da li bi na kraju bio manje razočaran? Onda naravno ne bi bilo priče jer je čitava Samokovlijina priča i izgrađena na ideji iščekivanja i maštanja o sreći, a ne konkretnim akcijama koje dovode do ostvarenja iste. Upravo iz toga i izvodimo zaključak da o sreći nije dovoljno maštati nego uraditi i nešto konkretno.

 

A. O.



[1] Takav je slučaj s pričom Bure, Isidore Sekulić. Kada smo usporedili internet izvor i priču objavljenu u Izabranim djelima ove književnice, vidjeli smo da je internet izvor isključio cijelih pet stranica originalne priče.

[2] Najbolji primjer za ovako nešto jeste Andrićeva priča Pismo iz 1920. Michael Martens u knjizi U požaru svjetova navodi da je Radovan Karadžić štampao i dijelio odlomke iz Andrićeve priče stranim diplomatama za vrijeme rata kako bi opravdao svoju ideju da je Bosna zemlja mržnje te da je zbog toga rat neminovnost. Ono što Karadžić tom prilikom radi jeste da izostavlja dio u kojem Andrić mržnju univerzalizira. „Tri posljednje rečenice u priči glase: Početkom 1938. godine nalazio se u jednom malom aragonskom gradiću čije ime niko od naših nije umeo pravo izgovoriti. Na njegovu bolnicu izvršen je vazdušni napad u po bela dana i on je poginuo zajedno sa gotovo svim svojim ranjenicima. Tako je završio život čoveka koji je pobegao od mržnje. Ali preko ovih rečenica se prelazi.“ Michael Martens, U požaru svetova, Buybook, Sarajevo, 2021, str. 299.

[3] Zoran Milivojević u knjizi Emocije – psihoterapija i razumijevanje ovu emociju definira na sljedeći način: „Subjekt oseća sreću kada procenjuje da je zadovoljio neku od svojih najvažnijih želja, odnosno da je snažno afirmisana neka od njegovih najviših vrednosti. Svrha osećanja sreće je da signalizira subjektu da je značajan cilj ostvaren, da ga nagradi za uspešno ostvarenje u spoljašnjem svetu. U egzistencijalnom smislu, sreća je pozitivan feedback kojim Život signalizira subjektu da živi u skladu sa samim sobom i sa Životom. Zbog toga je osnovna funkcija sreće da stabilizuje i utvrdi ono ponašanje koje je dovelo do ostvarenja želje“ (Milivojević, 2003:223).