(porodično) nasilje / (vršnjačko) nasilje / empatija / ironija / ljudska prava / odrastanje / porodica / predrasude / rodna ravnopravnost / seksualno obrazovanje / socijalna nepravda / trauma / usvajanje djeteta
Sretnik je kratka priča što je čini pogodnom za obradu na času.
Napisana vrlo jednostavno, jasnom i razumljivom leksikom.
Bavi se važnim i osjetljivim temama (vršnjačko nasilje, odrastanje, porodični odnosi) koje su uvijek aktuelne i tiču se djeteta ili se tiču njihovih drugara i drugarica. O nekima se otvoreno ne govori u školi (trudnoća, dom za nezbrinutu djecu).
Likovi nisu idealizovani – glavni lik nije heroj u tradicionalnom smislu, niti s nekim nadnaravnim sposobnostima, već običan „mali“ čovjek sa svim svojim slabostima.
Priča ne osuđuje, ne moralizira, već poziva na razmišljanje, preispitivanje i razvijanje svijesti o univerzalnim ljudskim vrijednostima – ljubav, dobrota, prihvatanje i pravo svakog čovjeka na dostojanstven život.
Kroz lik „sretnika“ djeca mogu razviti osjećaj empatije, razumijevanja i saosjećanja prema onima koji su na marginama društva – prema djeci iz domova, onima koji su prošli kroz teške porodične okolnosti, onima koje društvo zanemaruje ili ismijava (a takvih ima mnogo u njihovom okruženju).
Na kraju, Sretnik će ih naučiti i tome kako često osuđujemo druge bez poznavanja njihove priče.
Uzrast – prijedlog: 8. razred osnovne škole
Naslov priče „Sretnik“ djeluje kao obećanje čitaocu o radosnoj priči, nagovještaj da će lik imati vedar i ispunjen život – da mu je sreća obilježila sudbinu, međutim, već s prvim rečenicama iznevjerava se očekivanje – pred čitaocem se otkriva niz nesretnih okolnosti koje će pratiti junaka od samog rođenja. Ironija naslova postat će sve očiglednija kako priča bude odmicala, jer osim sreće u igrama na sreću – „kažu da je sretne ruke“, što samo još produbljuje ironiju njegovog tužnog života, junaka će kroz cijeli njegov život pratiti nesreća. Sretnik u naslovu, bit će nazvan teretom i kopiletom u priči. Upravo ta suprotnost između očekivanog i doživljenog činit će temeljnu emotivnu nit ove priče.
„Nije mu se majka obradovala kad se rodio“ – prvom rečenicom nemilosrdno počinje priča, snažno i bez zadrške – bez uvoda, bez pripreme, čitalac se odmah baca u srž tragedije, in medias res – život koji počinje kao neželjen. Motiv neželjenog djeteta stoji u samom središtu priče i oblikuje sve što slijedi. Umjesto radosti rođenja, junak dolazi na svijet kao teret – odbačen još prije nego što je rođen. Odbacivanje koje doživi po samom rođenju postat će osnov njegove sudbine, ispaštat će cijelog svog života, ne zato što je nešto loše učinio, već samo zato što postoji.
Tim početnim motivom probudit će se saosjećanje kod čitaoca, prepoznat će se nepravda koja pogađa potpuno nevinu i nezaštićenu jedinku. Ustvari, ta nemoć tek rođenog djeteta probudit će emocije: sažaljenje, tugu, a potom i bijes. Čitalac gotovo instinktivno staje na stranu onoga koji još nema ni glas ni ime, nevino je i nesvjesno svega, a već mu je oduzeto pravo na dostojanstven život: odbačeno je i nezaštićeno. Taj osjećaj empatije postavlja temelj za daljnje razumijevanje lika i jača emocionalni doživljaj nastavka priče. Ali, tu počinje i moralni izazov: dok suosjeća s djetetom, čitalac se mora suočiti i s likom majke. Možda bi ispravnije bilo koristiti termin žene. U priči nemamo nikakvih podataka o tome kako se ona osjećala u trenutku kada je ostavljala tek rođeno, vlastito dijete. Ta odsutnost njenih misli i emocija dodatno otežava čitaocu da donese vlastiti sud. Bez uvida u njenu unutrašnju borbu, dileme ili razloge, nedostatak informacija nas ostavlja u neizvjesnosti i samo preostaje da nagađamo šta je prethodilo njenoj odluci. Šta osjećati prema njoj? Sažaljenje, jer je bila prepuštena sebi, ili osudu, jer je djetetu uskratila osnovno ljudsko pravo – da bude voljeno? Ova unutrašnja podvojenost, između empatije prema djetetu i nelagode pred činom žene, stvara složen i snažan etički naboj koji čini priču krajnje uzbudljivom.
Žena nije znala „kako da se oslobodi neželjenog tereta“. Teret odgovornosti za trudnoću pada samo i isključivo na ženu. Muškarac, otac djeteta se nigdje i ne spominje. Ta šutnja u narativu o muškoj figuri razotkriva neravnotežu u podjeli krivice – žena je kriva, žena nosi odgovornost, žena snosi posljedice, žena se mora snalaziti sama. Navedeno otvara šire pitanje rodne (ne)ravnopravnosti.
Prethodno pomenuto neznanje o razlozima ovakvog čina, često nas kao čitaoce vodi k brzom donošenju suda i osuđivanju žene, dok istovremeno ne postavljamo ista pitanja niti osuđujemo muškarca koji je podjednako odgovoran za neželjenu trudnoću – ako uopšte možemo govoriti o krivici. Tako se stvara neravnopravan odnos u prosuđivanju i razumijevanju ove teške životne situacije.
Trebalo bi se prvo pitati šta ju je stvarno natjeralo na taj velik korak – ovdje možemo samo naslućivati moguće razloge – možda siromaštvo, možda bolest, možda strah da djetetu neće moći da pruži normalan život, ili jednostavno nemogućnost da se brine o njemu jer, možda je i sama bila ostavljena, neshvaćena, neprihvaćena i bez podrške društva koje joj nije pružilo razumijevanje niti pomoć u trenutku kada je to trebalo. To nadalje implicira da bi ostanak djeteta u njenom životu bio veća patnja za oboje. Tužna je pomisao, ali možda je njeno ostavljanje značilo njegovo spasenje.
Ova nedorečenost u priči nas zapravo poziva da razmislimo o složenosti životnih okolnosti, umjesto da samo površno donosimo sud. To je podsjetnik da je ljudska sudbina često mnogo teža, gora i kompleksnija nego što na prvi pogled izgleda.
To nas podsjeća da, iako ljudska sudbina na prvi pogled može djelovati teška i surova, upravo ona može da izgradi čovjeka s karakterom koji ima duboku mudrost oblikovanu teškim životnim iskustvom. Poput ove u priči – neželjen, ostavljen i prepušten sam sebi, lik neshvaćen i neprihvaćen – nikome bitan; njegove misli i promišljanja nam se ne otkrivaju, ne doznajemo mnogo sem onoga kako ga polusvijet iz birtije doživljava, ali ostaje pretpostavka da se u njemu krije nešto duboko vrijedno što se teško uči u životu: sposobnost da osjeti tuđu bol, pretpostavka da je, u svoj toj težini svojoj, postao onaj koji ne osuđuje već pokušava razumjeti, onaj koji zna da su istinske vrijednosti nematerijalne poput onih koje su mu cijelog života nedostajale – prisutnost, ljubav, sigurnost.
Dijete završava u domu za nezbrinutu djecu – ustanovi koju „oni koji su izvan doma život vide sasvim drugačije od onih koji su prisiljeni da žive unutra“ – i sam pripovjedač priznaje da je to uobičajena percepcija, što otkriva još jednu dimenziju društvene distance. Period života u domu jedva je spomenut, prešućen je, što simbolički oslikava kako društvo često šuti o toj djeci i njihovim životima, kao da nisu dijelom „našeg“ svijeta, već neka tiha pozadina svakodnevnice koja se jedino još sažalijeva.
Kada dječak navrši pet godina, javlja se par koji želi da ga usvoji. Taj trenutak otkriva tračak nade i pokazuje da pojedinci mogu unijeti promjenu (ispostavit će se da je to jedino učinio lik tete Magde). No, i ta odluka je, u nekom smislu, rezultat mehanizma koji zanemaruje korijen problema – koji ne leži samo u odgovornosti pojedinca, već u očitom nedostatku društva koje u cjelini nije (dovoljno) educirano – a taj propust počinje, gdje drugo, nego u obrazovnom sistemu. Mladima se ne pruža prilika da nauče osnove seksualnog obrazovanja – o tijelu, seksualnosti, trudnoći, kontracepciji, spolnim bolestima, emocionalnim posljedicama seksualnih odnosa – ove teme se tabuiziraju i dalje. Kada znanje izostane, preostaju slučajnost, strah, sram, zbunjenost, i u konačnici – dijete koje dolazi na svijet neplanski, pa se, umjesto prevencije, ponavlja obrazac zanemarivanja i odgođene reakcije, kao što čitamo u priči: reaguje se tek kada dijete postane „državna briga“, ali ne u smislu stvarne brige i pažnje, već tek formalne odgovornosti – to se vidi i kasnije, kako se priča dalje odvija, ni u novoj porodici dijete ne nalazi sigurnost i toplinu, ni usvojeno nije zaštićeno – ono trpi vršnjačko fizičko nasilje. I upravo tu leži ključ cijele priče – da su odrasli bili edukovani, da su znali šta znači odgovornost, priča o “sretniku” možda nikada ne bi ni postojala. Ona ne počinje napuštanjem djeteta, ona počinje neznanjem – a tragedije se, najčešće, ne rađaju iz zla – nego iz neznanja; znanje ne garantuje savršen i skladan svijet, ali otvara prostor za svjesnije izbore, a u kontekstu ove priče, upravo je to nedostajalo. Jedna od najvažnijih poruka koje nam se šalju pričom o “sretniku” upravo je ta – znanje spašava živote. Ne doslovno, ali zasigurno spašava od pogrešnih odluka; priča time prerasta svoju narativnu formu i postaje upozorenjem da izostanak edukacije također ima svoju težinu.
Jednom od najupečatljivijih rečenica u priči, dok se pripovijeda o njihovim nehumanim odnosima prema dječaku, (…) „djeca, okrutna kao što to samo djeca mogu biti“ – razbit će se idealizovana slika djece kao nevinih i bezazlenih bića – kako ih često nazivamo. Autor se ovdje neće susprezati da pokaže mračnu stranu djetinjstva, ne u želji da ih osudi, nego da podsjeti kako i najranije godine mogu biti obilježene bolom, strahom, okrutnošću i nerazumijevanjem, a one nisu u “prirodi djeteta”, već su, ništa drugo do nesvjesno i neznalačko ponavljanje naučenih obrazaca ponašanja odraslih koji su slijepi za sve „male ljude“. Djeca ne znaju značenje riječi “kopile”, ali razumiju ton, gestikulaciju, stav – dok se riječ izgovara. Ovdje se ogoljava duboko ukorijenjen, patrijarhalni model mišljenja u kojem se vrijednost osobe mjeri porijeklom, ne stvarnom ljudskom vrijednošću. Djeca, još uvijek nesvjesna, postaju aktivni sudionici, rani saučesnici – nosioci predrasuda koje nisu sama stvorila, ali ih kroz svakodnevnicu usvajaju bez otpora. Upravo zato je prethodno citirana rečenica teška, jer pokazuje koliko rano društvo počinje da oblikuje pojedinca, koliko rano naučimo koga treba isključiti, a koga prihvatiti. Ako već usvajaju predrasude u ranom uzrastu, onda se i promjena mora započeti baš tada – od malih nogu.
Da sudbina Sretnika bude još nesretnija – poočim, koji je trebao biti zamjenska očinska figura – oslonac i zaštita, i sam ga maltretira i otežava njegovo, ionako rasuto djetinjstvo. To je očigledan pokazatelj površinske brige – dijete je administrativno zbrinuto, ali emocionalno i psihički ostaje zanemareno i nezaštićeno.
Dječak, nakon pretrpljenog nasilja – bijesnog napada pasa, ostaje bez mogućnosti govora. Ta fizička nijemost nije samo posljedica fizičkog udarca, jer njegov gubitak nije fiziološke, nego psihološke prirode, riječ je o traumatskoj nijemosti – ona postaje snažan simbol potisnutih emocija, nepriznatog i neispričanog bola, i činjenice da ga niko nikada nije zaista slušao. Njegov utihnuti glas zapravo je njegovo mjesto u društvu: ušutkano – on je neko koga drugi ne čuju, ne vide, ne priznaju. Šutnja postaje jedina preostala reakcija na svijet koji ga nije zaštitio. U izjavi ljekara, ravnodušnoj konstataciji, izgovorenoj po automatizmu – “da ne postoje nikakva oštećenja”, da je s dječakom sve uredu, prepoznat ćemo suptilnu ironiju, koja je i u tome što riječi izgovaraju upravo oni koji su najodgovorniji za dječakovu patnju: odrasli, institucije, kolektiv, koji, ne prepoznavši fizičko oštećenje (samo ono što je okom vidljivo, i što je mjerljivo), ignorirat će čitavu jednu dimenziju ljudskog bića: emocionalnu i duševnu. Tišina će tako postati kolektivnim glasom zanemarenih. Govorna nemoć nosi još jedno važno značenje – ukradenu budućnost. Jezik je glavno sredstvo sporazumijevanja, pa tako i obrazovanja – bez kojeg je nemoguće izboriti se za sebe i svoje mjesto u svijetu.
Istovremeno, postaje imun i na fizičku bol, što dodatno naglašava koliko je zanemaren i koliko je naučio da trpi – toliko da bol više i ne registruje kao nešto strano njegovom tijelu. To ne znači da je snažan, njegova neosjetljivost ne govori o otpornosti, nego o tome koliko dugo i duboko trpi. Kada se bol prestane osjećati, ne znači da je nestala – već da je postala norma. Ta fizička otupjelost svjedoči o najtužnijoj činjenici: dječak više i ne očekuje da ga neće boljeti. U kontekstu priče, glagol “trpjeti” postat će načinom postojanja, označit će radnju trajanja – bez završetka.
Godinama poslije, taj ostavljeni, namučeni dječak, postaje svojevrsna karikatura po lokalnim kafanama, rugaju mu se i ismijavaju ga – dvorska luda koja zabavlja prisutne pijance svojim nesretnim životom. Njegova nijemost, njegova bol, njegova prošlost – sve to postaje dio predstave za one koji se osjećaju bolje u vlastitoj koži ismijavajući tuđu. Odaje se alkoholu, i prema njemu mu „raste tolerancija“. Njegova otpornost postaje još jedan razlog za ismijavanje – kladili su se na njegovo ispijanje, zabavljali njegovom izdržljivošću porokom – nikada ne upitavši šta ga je dovelo dotle.
Završetak priče, gdje sada već odrastao dječak, sjedi po istim birtijama, obavljajući male usluge i nazivan „sretne ruke“ nosi duboku simboliku. On ostaje zarobljen u začaranom krugu svoje prošlosti i prostora koje mu je dodijeljeno – i dalje je tu, ne kao ravnopravni član društva, već kao sredstvo tuđeg interesa, bez ikakve promjene, bez pobjede; prisutan ali nevidljiv, nečujan, izopćen. Njegova sretna ruka nije znak stvarne sreće, već ironija nesretnog života dječaka po imenu Sretnik.
B. Z.
Dario Džamonja
Sretnik[1]
mu se majka obradovala kad se rodio. Još za trajanja trudnoće bezuspješno se pokušavala osloboditi tog neželjenog tereta, kupajući se u najhladnjoj vodi, izvodeći najnevjerovatnije vježbe, ne bi li on što prije došao i odmah otišao sa ovog svijeta. Obraćala se krišom nekim ženama koje su se zvanično razumjele u ljekovite trave, a nezvanično u vreteno, ali one nisu htjele da rizikuju i ispraćale su je riječima:
„Da si došla samo heftu dana ranije, nešto bi se i moglo učiniti, ali ovako...“
Kasnije je teta Magda, koja ga je tog jutra našla u budžaku našeg dvorišta, pričala:
„Svu noć nisam mogla spavati od kmečanja. Prvo mislim da je kakva ranjena, bolesna mačka, ali onda mi nešto pade na pamet: Bože me prosti, ova mačka plače ko dijete.
Kad je svanulo, odmah ustanem iz kreveta, zagrnem se šlafrokom i siđem u dvorište. Plakanje je sad bilo prestalo, ali sam otprilike znala odakle se sinoć čulo, jer sam u nekoliko navrata izlazila na prozor i, bože me prosti, vikala:
Pis! Pis!
(Nisam znala da je dijete.)
Tako siđem dolje, pogledam iza Jozene šupe, kad imam šta i vidit!
Ono maleno, ko štruca kruha, sve pomodrilo od zime...“
Dijete je završilo, poslije bezuspješne potrage za majkom, u domu za besprizorne.
O njegovom životu u domu se može malo šta pouzdano reći, jer normalno je da oni izvan doma život u takvim ustanovama sasvim drukčije vide od onih koji su prisiljeni da žive unutra.
Kad je navršio pet godina, javio se jedan sredovječni par bez djece i usvojio ga. Izgledalo je da će Srećko (to ime su mu dali u Domu, jer je bio pronađen u zadnji čas i spašen od smrzavanja) opravdati svoje ime. Sve je bilo dobro; da se bolje poželjeti ne može: dijete je bilo veselo, lijepo, zdravo...
Njegov poočim i pomajka su ga voljeli ništa manje nego što bi voljeli rođeno dijete.
Onda su ga jednom djeca, okrutna kao što to samo djeca mogu biti, saznavši od starijih istinu o njegovom rođenju, svezala za neke tarabe, namazala mačijim izmetom i nahuškala na njega sve mahalske džukele.
Psi su bijesno kidisali na njega sve dok im je vonj mačaka držao njuh, ali kada bi se približili, kad bi prevladao vonj djeteta, podvijali su repove i povlačili se...
To je samo uvećalo veselje malih mučitelja i oni su zaključili: „Normalno da mu psi neće ništa kad ga je i samog kuja okotila.“
Od tog dana (bilo mu je tad šest godina) Srećko je prestao govoriti. Jezik mu se svezao u nerazmrsiv čvor i iz njega ne samo da se više nije mogla izvući ni jedna jedina riječ, nego ni jauk, ni plač...
Njegovi roditelji su ga prvo vrijeme vodili ljekarima, koji su, nakon svih mogućih pretraga, mogli samo da utvrde da ne postoje nikakva oštećenja govornog aparata, da s djetetom treba postupati što nježnije i obazrivije i nadati se da će mu se moć govora sama povratiti.
Lijepo su to zamislili ljekari, to nježno i obazrivo, ali Srećkov poočim je sve češće pronalazio razlog da bez ikakva povoda ošamari dijete, da prebaci ženi da ga je ona na ovo nagovorila, da se nije mogao bolje ni nadati od kurvinog kopileta...
Srećko je rastao poput većine njegovih vršnjaka, između kupališta na Darivi, pljački voća po baštama, smucanja oko kina i stadiona, tucanja para...
Iz jedne takve pljačke je ponio i uspomenu koju će nositi do kraja života: kada ih je gazda zajmio, Srećko je skočio sa baštenske tarabe ravno na razbijenu bocu, potpuno prerezao tetivu na tabanu, a da to nije ni osjetio..
Stopalo mu je ostalo skvrčeno i tako je zaradio, pored Muto, još jedan pogrdni nadimak – Coto.
Kad je imao trinaest ili četrnaest godina, Srećko je, zahvaljujući svojoj neosjetljivosti na fizički bol, postao glavna atrakcija prigradskih birtija. Lomio je čaše i bokale zubima, grizao i žvakao srču dok mu je krv tekla niz bradu, a pijana publika oduševljeno pljeskala, gurala mu zgužvane hiljadarke u njedra. On je onda prelazio na slijedeću tačku svog programa: dubeći na glavi, ispijao je pivo iz boce samo za deset sekundi.
Ti svakodnevni poduhvati po kafanama ispoljili su kod njega, kako bi to rekli stručnjaci, porast tolerancije prema alkoholu.
Dokoni šoferi, džepova punih para, znali su pred Srećka poredati trideset vinjaka i kladiti se može li ih ispiti za pola sata.
Srećko je gutao vinjake, red ispred njega se smanjivao, a kada bi došao skoro do kraja, kada bi mu ostalo još pet-šest čašica, počeo bi teturati, kolutati očima, mahati glavom kao ranjena životinja, a opklade bi se počele udvostručavati, utrostručavati...
Tada bi Srećko opet došao sebi, ispijao s lakoćom ostatak, a oni koji su se kladili protiv njega bijesno su psovali i plaćali izgubljenu opkladu; oni koji su bili za njega, tapšali su ga po ramenima, gurali mu u džepove smotke novčanica.
Poslije jedne takve noći, kad je nadmašio samog sebe i ispio četrdeset vinjaka, Srećko je izašao iz kafane kod Stadiona, uputio se u pogrešnom pravcu i pao s jednog, pet metara visokog zida, ravno na glavu.
Jedva je preživio taj pad, a kad je izašao iz bolnice, više nije htio okusiti ni kap alkohola.
I dalje sjedi po istim birtijama; tu je da bi skoknuo po cigarete ili novine, kome zatreba...
Ah, da! Često mu stalni posjetioci daju da im ispuni i uplati tikete lota... Kažu da je sretne ruke.
Pre(ne)poznate riječi:
dražiti – izazvati jaču aktivnost osjetila ili organa; nadraživati
teturati – hodati nesigurno; jedva održavati ravnotežu
Dario Džamonja rođen je 1955. godine. Često ga nazivaju piscem Sarajeva. Tu je rođen, živio je i radio, Sarajevo je mnogo volio i o Sarajevu je mnogo pisao. Tokom rata u Bosni i Hercegovini emigrirao je u Sjedinjene Američke Države, gdje je radio razne fizičke poslove i pisao kolumne. Nakon rata se vratio u Sarajevo, gdje je nastavio da piše. Njegove priče govore o svakodnevici običnog čovjeka, marginalcima, životu u tranziciji, emigraciji i ratnim i poslijeratnim dešavanjima. Pisao je jednostavno, direktno, iskreno, često s dozom crnog humora, i s velikom ironijom. Kažu da je Džamonja bio sarajevski Bukovski – poput njega pisao je „sirovo“ i brutalno, bez uljepšavanja, s čestom upotrebom (sarajevskog) žargona, psovki, vulgarizama; o porocima, ženama, i svim „tabu“ temama. Dobitnik je nagrada za prozu, poeziju, i dokumentarnu književnost.
Umro je 2001. godine.
Poznata djela, zbirke priča: Pisma iz ludnice, Priče iz moje ulice, Zdravstvena knjižica, Prljavi veš. Njegove priče su posthumno objavljenje u zbirci njegovih sabranih djela Ako ti jave da sam pao – nazvanoj po jednoj od njegovih najpoznatijih i najljepših priča. Nakon te zbirke, objavit će, devet godina kasnije, Boro Kontić knjigu Intimna prepiska koja će obuhvatiti sve Džamonjino što je nekada objavljivano u novinama.
Čitanje:
Povezuje napisano sa svojim iskustvom, vremenom i okruženjem u kojem živi.
Prepoznaje stereotipe i predrasude u tekstu, i načine na koje pisac nastoji uticati na nečije stanovište.
Pokazuje empatiju tamo gdje tekst nudi razloge za to. Razlikuje vlastite emocije pobuđene čitanjem i objašnjava šta ih je pobudilo.
Razgovor s učenicima/učenicama: Šta je za vas važno u životu? Šta podrazumijevate pod srećom? (Mogu se izraziti asocijacijama: ključni pojmovi)
Tri školska časa
Nakon čitanja priče Sretnik, zajedno s učenicima/učenicama analiziram ključne segmente teksta: ironiju u naslovu, motiv neželjenog djeteta, osuđivanje i predrasude, značenje nedorečenosti u književnosti, usvajanje djeteta, empatiju, (vršnjačko i porodično) nasilje, fizičku i emocionalnu bol – trauma i posljedice.
Prvo ćemo se baviti naslovom – prepoznati ironiju. Učenici/učenice će ispitivati značenje riječi sretnik – kakve konotacije obično nosi i kako se ta značenja mijenjaju u kontekstu priče. Učenici/učenice će naslućivati sadržaj i tematiku na osnovu naslova. Pitanje koje postavljamo jeste: Kako nas naslov navodi na pogrešan trag i šta dobijamo kad književnost iznevjeri naša očekivanja? Na ovaj način dolazimo do šire teme: kako književnost oslobađa, izvodi nas iz komfora poznatog, tjera nas da razmišljamo, da propitujemo, da budemo aktivni čitaoci...
Zatim ćemo, prepoznavši ključni motiv neželjenog djeteta, otvoriti pitanje neželjene trudnoće i odgovornosti. Važno je ovdje razumjeti da i muškarac i žena podjednako snose odgovornost, te da nedostatak edukacije o seksualnom i reproduktivnom zdravlju dovodi do sudbina poput ove iz priče. Kroz razgovor, učenici/učenice treba da se zapitaju: Kako obrazovni sistem može pomoći da spriječi ovakve sudbine? Zašto škole često izbjegavaju ove teme? Otvorit ćemo prostor za razgovor o rodnoj ravnopravnosti, važnosti edukacije i odgovornosti u vezama.
Bavit ćemo se pitanjem osuđivanja, predrasuda i šutnje. Priča nam ne daje sve odgovore – i baš ta nedorečenost je poziv čitaocu da razmišlja. Razgovarat ćemo o tome kako često sudimo, a ne znamo cijelu pozadinu. Pitanje koje postavljamo učenicima/učenicama jeste: Zašto ljudi sude? Šta se krije iza postupaka koje ne razumijemo?
Bavit ćemo se motivom napuštenog djeteta i temom usvajanja. Ovdje je važno razviti empatiju: Šta znači biti neželjen/neželjena? Kako se osjeća dijete koje odrasta bez porodice? Razgovarat ćemo o emocionalnim i psihološkim potrebama djeteta koje je, iako administrativno zbrinuto, često ostavljeno i nezaštićeno. Učenici/učenice će diskutovati o razlikama između doma za djecu i porodice, o značaju sigurnosti, pripadanja i ljubavi u formiranju ličnosti. I naravno, o njihovom ličnom doživljaju i odnosu prema djeci iz doma.
Na kraju, otvaramo i temu nasilja – fizičkog i emocionalnog. Analizirat ćemo scenu vršnjačkog nasilja i njegovu povezanost s porodičnim zanemarivanjem preko kojeg ćemo doći do posljedice koja ostaje cijelog života (do kraja priče). Učenici/učenice treba da prepoznaju posljedice nasilja: nijemost, otupjelost, emocionalnu zatvorenost i nesposobnost da se reaguje na bol.
Korelacija: Moguća međupredmetna korelacija: Građansko obrazovanje, Vjeronauka
Ukoliko nastavnik/nastavnica ne pristupi interpretaciji priče kritički i otvoreno, već je koristi da nameće vlastite vrijednosne sudove, može učenicima i učenicama prenijeti pogrešne ili opasno pojednostavljene poruke:
1. Idealizacija bola, uljepšavanje patnje, normalizacija nepravde, i glorifikacija žrtve
Nastavnik/nastavnica bi mogao/mogla predstaviti život glavnog lika kao primjer snage i skromnosti, zanemarujući ozbiljnost odbacivanja i emocionalne traume; prikazati ga kao moralno uzvišenog jer sve trpi. Djeci se tada šalje poruka da je normalno, čak poželjno šutjeti, trpjeti i prihvatati sve nepravde bez iskazivanja otpora – što ih oblikuje pasivnim, poslušnim jedinkama društvene zajednice.
2. Nametanje ličnih vjerskih uvjerenja
Nastavnik/nastavnica može iskoristiti priču da propagira vlastite stavove o porodici, vjeri, rođenju ili prirodnim ulogama, kao naprimjer da je žena dužna da rodi i odgaja dijete bez obzira na okolnosti; čak da je grijeh ukoliko prekine trudnoću/odrekne se djeteta.
3. Zanemarivanje sistemske kritike
Ako se iz priče izostavi pitanje o odgovornosti društva, i institucija, te se one predstave kao pouzdane i pravedne bez izuzetka, djeca mogu steći uvjerenje da su svi problemi individualni, da je sve „do sreće“ ili „ličnog karaktera“ – što su poruke koje obeshrabruju aktivno građanstvo.