Ishodi
Stanko Rakita / Željkova prolećna želja
Rada ishodi
II TRIJADA
Čitanje
Pisanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

akcent / homonim / kreativnost / parna rima / pjesnička slika / rječnik

Zašto ovaj sadržaj?

Osim za upoznavanje s homonimima i akcentima, pjesma poziva na kreativnu igru (stvaranja rečenica u kojima se koriste homonimi) i omogućava razgovor na temu ličnog i kolektivnog identiteta, odnosno razgovor o odrastanju, slobodi koja nam se tada daje, izborima koje činimo, uzorima, odustajanjima, pripadanju kolektivu.


Uzrast – prijedlog: 6. razred osnovne škole

Interpretacija

Željkova je prolećna želja sva posljedica stiha: „Mene šuma mami“. U toj opojnosti šumom Željko se obraća majci i nabraja šta ga sve to vuče u šumu, stvarajući tako pjesničke slike (procvale zove, lijepi se leptir lijepi na cvjetove, trčkaranje laneta itd.) koje se nadalje povezuju u strofe parnom rimom zasnovanom na homonimima. Upravo na homonimima i jeste naglasak u pjesmi jer se zahvaljujući njima ostvaruje razigranost, verbalna igra sadržana uglavnom na krajevima stihova. Ovaj dječakov doživljaj šume vezan je za prvi dio pjesme kada Željko priča mami, drugi dio pjesme u kompozicionom je smislu odgovor majke Željku, igra se nastavlja, vežu se isti homonimi, ona pristaje na njegov implicitni prijedlog o odlasku u šumu zbog čega lice „sinu / od radosti sinu“.

Željkov je doživljaj prirode i moguće donekle uklopiti u spoznajni svijet prosječnog djeteta, ali je zanimljivo obratiti pažnju na izbor nekih leksema koje je gotovo nemoguće pronaći u rječnicima djece. Koje bi dijete reklo leptirak umjesto leptir, eventualno leptirić (jer za poeziju za djecu jesu karakteristični deminutivi, ovdje: potočić, trčkati, brezice); koje bi reklo lani, koje bi povezalo latice s krunjenjem? Umjesto da sve to, prirodno, kaže majka, kao poziv, a dijete ponovi, i ponavljanjem prihvati, pjesnik je izabrao da se čitaocima i čitateljicama obrati iz perspektive djeteta, računajući da će oni/one (čitaoci/čitateljice, djeca, đaci) to doživjeti kao vlastitu želju.

Iako u iskazu djeteta čujemo pjesnikov glas u rimama i homonimima, želju dakle ne Željkovu nego odrasle osobe (pjesnika), koji bi da djecu (čitaoce/čitateljice) odvede u šumu, da dožive proljeće izravnim posmatranjem promjena u prirodi, te pošto zaključimo (kao što jesmo) da je pjesma duhovita, zabavna, da je jezička igra u njoj ekvivalent slikama proljeća u šumi, onda, čini mi se, pogriješićemo zadržimo li se samo na lingvistici. Homonimi podrazumijevaju isti oblik, a različit sadržaj; na neki način oni nas opominju i uče da „ista stvar“ može biti i ovo i ono... I da to zavisi od nečega izvan te stvari (od konteksta, prostora ili vremena). Riječi izgledaju isto, ali zapravo i nisu, jer često nemaju isti akcent, a akcentom se signalizira različitost. U rečenici koju čujemo ili čitamo, čak i kada nije interpunkcijom akcentirano ono što je napisano, mi znamo šta riječ koja je homonim znači, a šta ne znači. Ovdje nam je to pjesnik olakšao, jer je u istu rečenicu stavio dva ista oblika (homonima), pa nas to prvo zbuni (zašto ponavlja istu riječ!?) dok ne shvatimo da su različite.

Ova nas pjesma može odvesti i dalje od lekcije iz gramatike, i dalje od poziva na kreativnu verbalnu igru. Može nas navesti da razgovaramo o tome kako imenuje stvari, kakve veze riječi imaju s onim na šta se odnose, kako funkcionira jezički znak, a onda, i izvan lingvistike: jesmo li mi isto što smo bili i lane :-) Isto se zovemo, ali smo godinu stariji, znamo šta prije nismo znali, promijenili smo se. Možemo li ne mijenjati se? Možemo li uticati na to kako se mijenjamo i šta ćemo postati?

 

E. S.