Ishodi
Branko Ćopić / Izokrenuta priča
Rada ishodi
II TRIJADA
Čitanje
Pisanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

humor / kratka priča / oneobičavanje (očuđenje) / pitalice / poenta / prosta rečenica / subjekat i objekat / zagonetke

Zašto ovaj sadržaj?

Izokrenuta priča je kratka, zabavna i duhovita, pristupačna i školskoj djeci mlađeg uzrasta, ima vrijednu humanu poentu, i pri svemu tome može poslužiti za vježbe iz gramatike.

 

Uzrast – prijedlog: 4. razred osnovne škole

Interpretacija

Priča je neobična zahvaljujući prostoj dosjetki da se u rečenici zamijene imenice na pozicijama subjekta i objekta. Rečenice su i dalje gramatički tačne, ali su izgubile vezu sa realnošću. Što ne znači da su besmislene, jer: a. možemo pokušati zamisliti slike izokrenutih odnosa među stvarima, ali i: b. svejedno shvatiti na koju se realnu sliku izvrnuta odnosi. Ćopić i dalje priča priču koja je realna, ali na način kojim postiže očuđenje, oneobičava priču. Učiniti pričanje neobičnim a istovremeno jasnim i smislenim jeste ono po čemu se književnost bitno razlikuje od drugih oblika jezičke komunikacije. (Što ne znači da i drugi ne mogu koristiti taj postupak.) 

Da bi u Ćopićevoj priči igra uspjela, neophodno je bilo osigurati u prostim (a ponegdje i u složenim) rečenicama prisustvo barem dvije imenice u funkcijama subjekta i objekta. Tom zamjenom postigao se komički efekat. Humor je verbalan, dosjetke su jednostavne, mehaničkom pravilnošću podsjećaju na folklorni motiv zagonetki i pitalica. Međutim, humor ne dolazi samo od jezičkih dosjetki, već i iz karaktera likova i same situacije. Ćopić koristi hiperbolu (od opanak se digao oblak prašine, pa se konji preplašili), čiča na isti način priča i sa kravom i sa bakom. Smiješne su i slike (tzv. niska komika, također karakteristična za folklor) poderanih hlača na trnu. Međutim, u osnovi priče, zapleta je anegdota: baka se prepala vuka tako da je zatvorila vrata prije nego je čiča uspio ući, tako da se on onda morao star uzverati uz drvo. Što nije neobično, jer smo već vidjeli da je poletan uprkos godinama (glasan razgovor, široki opanci, sjekira.) 

Ćopić pomalo naivnu, narodsku anegdotu prevodi u autorski umjetnički tekst pojačavajući i naglašavajući poentu: strah ljude čini sebičnima, nepouzdanima, iracionalnima. Iako živi cijeli život skupa s čičom, baka ga u sekundi straha sasvim zaboravi. Originalno je i zabavno to što se nisu prepali samo čiča i baka, nego se prepala i priča, odnosno riječi u priči, koje su u strahu izmijenile mjesta. 

Naoko zabavna verbalna igrarija i ništa više, priča očito ima i smisao koji treba otkriti i shvatiti. Strah jeste prirodna reakcija, opravdano je uplašiti se prijetnje, pokušati umaći opasnosti. Ali to ne bi trebalo činiti zaboravljajući druge, žrtvujući ih, prepuštajući se sebičnosti nagonskih reakcija. Svijest o pravima i potrebama drugih je ljudska obaveza, a književnost ovdje pokušava podsjetiti na nju. Smijeh prema tome nije samo u funkciji zabave (i držanja pažnje) nego i kazne. Na kraju se smijemo protagonistima sklonim bezobzirnosti, smijehom koji, po Bergsonu, kažnjava karakterne mane.

 

N. V.