Ishodi
Branislav Petrović / Dvogled
Rada ishodi
II TRIJADA
Čitanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

kompozicija (simetrična) / lirika / naglašavanje (verzalom) / pacifizam / perspektiva / poenta / ponavljanje / rima / tvorba riječi (dvogledanje od dvogled) / zamjenice

Zašto ovaj sadržaj?

Pjesma je kratka, jednostavna, dobro rimovana, sa ponavljanjem kao jednostavnom kompozicijom koja od kontrasta, preko simetrije dolazi do „istosti“, što je „etičko otkriće“. Sugestivno i efektno koristi se metafora „gledanja“ kao spoznaje, pri čemu se spoznaja može shvatiti kao kreativan proces od tačnog i kritičkog opažanja preko svijesti o vlastitom ja (tački iz koje se gleda) do novog kvalitetnog poimanja stvari. Ovdje je taj proces doveo do spoznaje o besmislu ratovanja, što je u (post)konfliktnim sredinama poput bosanskohercegovačke dragocjen obrazovni cilj.

 

Uzrast – prijedlog: 6. razred osnovne škole

Interpretacija

Naslov ove trodijelne pjesme je nimalo slučajno Dvogled, a ne Durbin; jer sadrži dvojinu, smisao je ne samo predmet, optički instrument sa dvije cijevi kroz koje se gleda sa dva oka, nego i kao dva gledanja, vidjeće se, naše i njihovo.

Preko prisvojnih zamjenica pjesnik uspostavlja kontrast, sugeriše da su dva pogleda suprotstavljena; to mu je bitno toliko da „naš/njihov“ uvijek piše verzalom.

Lirski subjekt je običan vojnik, jer je i njemu komandant daleko, na dalekom bregu (vjerovatno na osmatračnici, u pozadini). Ispada tako da postoje dvije daljine; jedna je ova „vertikalna“, po položaju, činu, moći, a druga je ona po pripadanju naciji, plemenu, državi (onome čija je vojska).

Dvogled skraćuje, poništava ovu drugu udaljenost; zahvaljujući njemu i mi vidimo one koji misle da su maskirani, tj. nevidljivi; vidimo da večeraju (ne i da se spremaju za napad) i vidimo da osim pušaka i topova imaju i kašike, a da njihov komandant sjedi i pije (viski je ovdje i statusni simbol).

Dvogled međutim onda smanjuje i tu drugu (statusnu, klasnu) udaljenost, tako što osim njihovog komandanta vidi i njihovog vojnika. Taj vojnik piše pismo kući. Teško da se baš TO može vidjeti kroz dvogled, šta piše u pismu, ali nama je već jasno da je dvogled na neki način čaroban; sad je učinio da „naš“ komandant „njihovog“ vojnika vidi kao „svog“, da je zabrinut za njega, i da ne želi da mu naudi. A jedini način je da se taj vojnik, ipak i neprijatelj, povuče. Da ode kući. Odjednom neprijateljski vojnici nisu više lopovi.

Potom pjesnik ponavlja čaroliju, ali ovaj put lirski subjekt (naš vojnik) zamišlja šta njihov komandant vidi, a vidi: sve isto. Distanca je sasvim nestala, dvogled je poništio, neprijatelji nemaju razloga biti neprijatelji, jer su isti: obični ljudi koji večeraju i radije bi da budu kod kuće nego na frontu. Od dvogleda smo dobili dvogledanje, dvo-gledanje, kome je ishod – spoznaja o besmislenosti rata. („DVOGLEDAJU se tako dva komandanta, / Vide da su ISTI i... tu je kraj rata!“)

U trećem dijelu pjesme Brana Petrović predaje dvogled čitaocu, ali mu pogled usmjerava naviše. I dijete, čitalac pjesme u zbirci Da vidiš čudo, objavljene 1990. sada približava oblake i dodiruje zvezde (oblake približava da bi ih mogao razgrnuti i vidjeti svemir!), a pjesnik ga ohrabruje da sebe vidi kao žižu svijeta, kao mjesto odakle se svijet može dodirnuti, umjesto gledati neprijateljski oficirskim dvogledom.

Pjesma je 1990. godine uoči ratova za podjelu Jugoslavije iskazala antiratni protest i ponudila alternativu, uvažavanjem pojedinca, njegovog prava na izbor, i istovremeno vezujući to pravo za slobodu da se istražuje, otkriva i saznaje svijet, umjesto da ga iz straha mrzi, napada i uništava. Sve to čini nepretenciozno, običnim riječima i rimama koje su na granici banalnosti – rata/vrata, planu/dlanu, cera/večera, lopove/topove – ali baš stoga ubjedljivo u svojoj prostodušnosti i antiratnoj naivnosti.

 

N. V.