Ishodi
Adisa Bašić / He-he-helijum
Rada ishodi
II TRIJADA
Čitanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

diskusija / dogma / kritičko mišljenje / metafora / otpor / pobuna / sloboda

Zašto ovaj sadržaj?

Pjesma je korisna jer podstiče učenike/učenice na kritičko promišljanje o vlastitoj slobodi, pozivajući ih da prepoznaju koje su to u njihovim životima neosporive figure autoriteta, oslobođene od propitivanja.

Otvara prostor za razgovor o vlastitoj slobodi: slobodi mišljenja – bez straha od ismijavanja, kazne, odbacivanja; slobodi izbora – koji su stvarno njihovi, a ne rezultati tuđih očekivanja; slobodu neovisnu o društvenim, roditeljskim, školskim pritiscima: da izgledaju na određeni način, da budu besprijekorni učenici, da ne razočaraju roditelje, da se uklope u sredinu tako da ih ona prihvati.

Postavlja dobru podlogu za propitivanje granica slobode u različitim kontekstima: kontekstu škole – obrazovnog sistema koji još uvijek njeguje poslušnost kao najveću vrlinu, tražeći da se učenici/učenice prilagode školi, a ne škola njima, ne podržavajući individualne talente, kreativnost i kritičko mišljenje; u kontekstu porodice – roditeljskih zahtjeva i očekivanja od mladih ljudi koji tek trebaju otkriti sebe; u kontekstu patrijarhalnog kulturnog i društvenog sistema koji nalaže da budu „kao svi/sve drugi/druge“, a koji savršenu sliku „svih drugih“ stvara sam.

Radeći to nenametljivo, ne u smislu agresivnog poziva na revolucije, već usmjeravanjem učenika/učenica da razmišljaju o sebi, pjesma sugeriše pitanja: ko su oni/one, gdje su zarobljeni/zarobljene, šta ih ograničava, kojima će prepoznati vlastite prostore u kojima zauzimaju poziciju „drečavih i sjajnih balona“.

 

Uzrast – prijedlog: 6. razred osnovne škole

Interpretacija

Pjesma je smještena u crkvu kao prostor dogme, kontrole, autoriteta koji funkcioniše kao sistem sputavanja jer ima pravila, norme i zabrane pa u tom smislu ograničava ponašanje svojih članova i članica: šta im je dozvoljeno raditi, kako misliti, koga voljeti, u šta vjerovati. Tražeći poslušnost bez propitivanja, jer su vjerske dogme tvrdnje koje se ne ispituju, guši se pravo na sumnju, istraživanje i slobodno mišljenje.

U ovakvoj crkvi, lirski subjekt ironično kaže: vrlo ozbiljnoj i važnoj imenovanjem crkve kao „vrlo ozbiljne i važne“ karikira nešto već samo po sebi poznato, iz svoje pozicije sa strane, jer iako je fizički tu, ne učestvuje u toj važnosti. Imenuje po pravilima sistema, ali tonom koji ga ironizira. U „vrlo ozbiljnoj i važnoj crkvi“ našao se balon, ukliješten uz same plafonske grede, zaglavljen tik ispod plafona i greda koje su mu prepreka za oslobađanje iz prostora crkve. Simbolična je njegova pozicija: on jeste izdignut iznad situacije – iznad mise, ali, iako se nalazi na visini, fizički je ipak zarobljen i ograničen, čime je u pjesmi ostvaren motiv nepotpune slobode. Balon je, nije slučajno, drečav i sjajan – upadljiv, vjerovatno estetski antipod crkvi pa i vizuelno kvari harmoniju prostora u kojem se našao kao višak prosto jer balonu doslovno nije mjesto u crkvi. Međutim, drečav je i sjajan, privlači pažnju drugima, skreće pozornost s onog važnog – mise. U tom svetom trenutku molitve on je distrakcija, remeti očekivani red i time utiče na druge. Ispustilo ga je, valjda, misli lirski subjekt, neko dijete na podugačkoj misi – podugačkoj, dakle, ne svečanoj, svetoj ili veličanstvenoj, već podugačkoj, zamornoj, čime se potvrđuje da lirski subjekt ne osjeća duhovnost tog trenutka. Sa psihičke distance odsustva pobožnosti u mogućnosti je subverzivno posmatrati misu kao ritual/sredstvo kontrole. Na toj se podugačkoj misi (pretpostavlja se) našlo i dijete, u prostoru neprilagođenom djetetu, na ritualu koji ne razumije, niti mu/joj je jasna važnost njegovog/njenog prisustva tu, pri čemu se ne vodi računa o tome odgovaraju li crkveni rituali potrebama i dinamičnoj prirodi djeteta kojoj se podugačka misa čini samo kao test strpljenja. Ovo je potvrda da, izloženošću od malih nogu, crkveno oblikovanje pogleda na svijet i ponašanja počinje jako rano.

Balon, koji prirodno teži visinama, k nebu, diže se u vazduh protiv gravitacije, a slobodu mu može ograničiti samo neko/nešto drugo (ako je vezan ili nečim pričvršćen za zemlju). U ovoj je pjesmi on metafora slobode ili barem pokušaja oslobađanja. U momentu kada se balon, njen dvojnik, nasmiješi lirskom subjektu, dešava se trenutak samoprepoznavanja – samospoznaje, u kojem se otkriva poenta pjesme: spriječena da sasvim odleti, da se sasvim oslobodi, a svjesna potrebe za otrgnućem, lirski subjekt prepoznaje vlastitu težnju k pobuni, ali i granice te pobune. Za lirski je subjekt balon bezazleni pobunjenik, što zbog nedovršene pobune jer slobodu kao svoj krajnji cilj ne dostiže u potpunosti, što zbog uvjerenja da se jednim činom otpora neće promijeniti sistem. Posljednji stihovi o osuđenosti balona na smrt tihim ispuhivanjem, usmjereni k ishodu pobune, odraz su pretpostavke lirskog subjekta da će njena pobuna proći nezapaženo i tiho, uz vlastitu sumnjičavost (vidi se kao bezazlenog pobunjenika) prema sopstvenim mogućnostima, kroz vrijeme kao nevidljivog saveznika u tom postepenom procesu njenog „ispuhivanja“ koje ne označava potpunu nemoć lirskog subjekta već nedovoljnu moć (koja vremenom dodatno jenjava) za ostvarenje apsolutne slobode.

Međutim, kako je balon, njen dvojnik, ipak izdignut, iako ne potpuno oslobođen, ipak je u boljem položaju u odnosu na one koji, u ovom slučaju, sjede na misi, nesvjesni svoje neslobode. Svijest o tome već je jedan korak više do oslobađanja.

Pjesma predočava i sljedeći paradoks: lirski subjekt teži nebu, a bog je, prema vjerovanju, na nebesima, ali ga ne može dosegnuti zbog crkvenih plafonskih greda koje je ograničavaju. Crkva kao religijska institucija tako se otkriva kao prepreka između čovjeka i boga, umjesto da bude most. Funkcionišući kao institucija kontrole, ujedno i institucija moći i hijerarhije, crkva kodifikuje vjeru u dogmu – umjesto da oslobađa savjest, ona kontroliše vjerovanje, kao posrednike između boga i čovjeka stavljajući sveštenike, pape, biskupe, stvarajući tako duhovnu ovisnost. Taj paradoks postoji jer institucije prave ljudi, a ne bog, a crkva kao takva uvijek djeluje u uskom odnosu spram države i politike, pa su mnoge njene strukture više bile odraz historijskih prilika i društvenih poredaka. Sloboda i duhovno oslobođenje, kao nepredvidivi i individualni procesi, predstavljaju izazov sistemima vlasti – zbog čega je lakše vjeru podvesti pod pravila i ograničenja nego propovijedati autentično duhovno iskustvo. Crkva tako ne nudi milost kao bezuvjetni velikodušni poklon nego kao nagradu za prethodno ispunjene uslove koje je postavila.

Ovo je pjesma (i) o slobodi u širem kontekstu. Crkva u pjesmi, opisana doslovno kao religijski prostor, funkcioniše simbolično kao metafora za svaku instituciju i sredinu što guši slobodu i stvara unutrašnju stegu – ne, dakle, nužno, samo vjerski hram, nego svaki prostor koji nameće pravila ponašanja i mišljenja, očekuje poslušnost i kontrolu, suzbija spontanost i individualnost. To može biti: škola koja obeshrabruje kreativnost, porodica koja ne dozvoljava autentičnost, kulturni/društveni sistem koji ne prihvata različitosti, patrijarhat koji nameće pravila ponašanja i življenja. Pjesnikinja se tako ne buni isključivo protiv religije i crkve, nego svakog tipa sistema i institucije koji suzbija slobodu.

Pjesma je pisana slobodnim stihom pa je u njoj ostvareno i podudaranje slobode izraza i slobode značenja jer pjesma formom podržava temu tihe pobune. Sam je naslov pjesme He-he-helijum, kroz homeoarkton (glasovno podudaranje početnog sloga uzastopnih riječi) ostvario podrugljiv, ironičan podsmijeh kojim se parodira ozbiljnost svijeta oko lirskog subjekta. Tiho je, potisnuto smijanje, koje se ne smije čuti u „vrlo ozbiljnom i važnom“ prostoru crkve jer se njime narušava tišina i disciplina – već suptilan čin otpora.

 

E. S.