Ishodi
Grigor Vitez / Sto vukova
Rada ishodi
II TRIJADA
Čitanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

dijalog / gradacija / hiperbola / humor / hvalisavost / istina / kontrast / strašljivost / sumnja

Zašto ovaj sadržaj?

Pored toga što je tekst zanimljiv i duhovit sam po sebi, u razredu se na osnovu teksta može postaviti igrokaz koji će oživjeti priču: s jedne strane uplašeni Jovo, s druge njegov „oponent“.

Jovin nas suparnik/suparnica uvodi u polje važnosti sumnje u filtriranju informacija koje svakodnevno u ogromnim količinama dolaze do nas. Tekst je dobar jer učenike/učenice od malih nogu treba poticati da preispituju „bombastične“ tvrdnje, provjeravajući njihovu istinitost i moguće posljedice izrečene neistine. Spremnost da sumnjaju kod učenika/učenica treba ohrabrivati i tu osobinu isticati kao pozitivnu i pohvalnu, jer bez provjeravanja tvrdnji je nemoguće dovesti u pitanje bilo kakav „autoritet“. Međutim, a na to nas upućuje interpretacija pjesme, za sumnju treba imati opravdan povod. Sumnjati u sve jednako je glupo kao i svemu vjerovati. Zato je bitno umjeti prepoznati formulaciju u iskazu koja pobuđuje i opravdava sumnju. Ovdje je to bio broj sto.

 

Uzrast – prijedlog: 5. razred osnovne škole

Interpretacija

Ova je pjesma zanimljiv dijalog u stihovima koji se vodi između dva lica/motiva: Jove koji opisuje svoj susret sa „sto vukova“ u šumi i drugog lica čije ime ne znamo, a koje otvoreno sumnja u Jovinu priču stalno je potkopavajući svojim upadicama – na početku ironičnim uzvikom „Oho-ho!“ i pitanjem „Nije valjda...?“, a kada Jova počinje ublažavati priču jer nailazi na nepovjerenje („Ne baš ravno“ (sto), „Možda nije baš pedeset“, „možda deset“, „Ali jasno vidjeh dva“), Jovin sagovornik/sagovornica koji/koja smatra da je priča preuveličana, pretjerana, jasno zaključuje: „Ma ni dva ih nije bilo! / To se tebi samo snilo.“

Prvo pitanje koje Jovi sagovornik/sagovornica postavlja je sumnja u to da ih je bilo „ravno“ sto. Sumnja je opravdana, jer je nemoguće da je Jova imao vremena da prebroji toliko vukova, a kamoli da ih prebroji tačno. Jova naravno koristi hiperbolu, koja je opravdana kad je potrebno neku stvar preuveličati i preuveličavanjem naglasiti. Ali šta Jova naglašava? Pošto je taj susret preživio, on se njime „hvali“. A pretjerivanje u samohvali naravno da zaslužuje neku reakciju. 

Ponavljanjem stihova „Zubi strašni, / oči sjaju, / pa urlaju, / zavijaju...“ Jova kao da nas želi uvjeriti u priču i dočarati opasnost kojoj je izmakao. Ali sagovornik/sagovornica već zna ono što smo i mi upravo zaključili, i ne da se zbuniti. 

Humorni efekat se ostvaruje Jovinim postepenim smanjenjem broja vukova u priči na fonu obrnute gradacije. Od velikih sto vukova do jednog miša Jovina se prvobitna priča uspostavljanjem tog kontrasta (vuk/miš) mijenja.

Ono što je na početku bila priča koja je trebala da dočara Jovinu hrabrost, da pogleda u oči vukovima, sam u šumi, i preživi taj susret neozlijeđen, na kraju će otkriti sasvim suprotnu Jovinu osobinu: strašljivost. Otjelotvoreći poslovicu „U strahu su velike oči“, on je šušanj (najvjerovatnije miša) pretvorio u sliku sto vukova.

Jovin sagovornik/sagovornica sve vrijeme insistira na dokazima, jer je malo vjerovatno da se sretnu vukovi u šumi i da se ne dogodi ništa, pa njegova/njena upornost na kraju istjeruje istinu na vidjelo. Jova ne može ničim dokazati svoje tvrdnje, pa je prinuđen odustati od njih i priznati da se uplašio – miša.

Pjesma, prema tome, ismijava dvije loše karakterne crte, hvalisavost i strašljivost.

 

E. S.