društvene mreže / internet / klikbejt / lažna vijest / medijska kultura / medijska pismenost / mit / stilska figura anagram
Đaci, studenti, odrasli, penzioneri i svi mi koristimo internet svakodnevno. Online dobijamo pristup raznim informacijama koje mogu biti tačne i netačne, istinite i neistinite. Informacije dobijamo od provjerenih medija, ali i onih neprovjerenih, lažnih, polumedija koji nisu nigdje registrovani, nego postoje samo online, u web-prostoru. Važno je razgraničiti te oprečnosti i učiti prepoznati ih od najranije dobi, i u školi. Važno je prepoznati suptilnu namjeru medija i kvazimedija da prevare čitatelje i čitateljice, ali važno je prepoznati i namjeru medija da nas informišu. Važno je znati prepoznati lažnu informaciju i klikbejt. Važno je vjerovati naučno dokazanim i potvrđenim činjenicama, ali ne treba zaboraviti da postoje i one kvazinaučne, i da to dvoje treba razgraničiti. Internet je prostor pun lažnih informacija kojima maloljetnici i maloljetnice vrlo lako povjeruju, ne provjeravajući ih. Važno ih je naučiti da provjere i da ne vjeruju stopostotnom sigurnošću sumnjivim informacijama, nepouzdanim izvorima, tekstovima koji nisu dosljedni logičkim principima, tekstovima koji ne navode dokazane argumente i činjenice, a isto toliko, ako ne i važnije, da znaju sebi i drugima objasniti koju korist od praćenja takvih informacija imaju. Važno ih je naučiti da se povjerenje gradi i da je OK propitivati autoritete, nastavnike i nastavnice, čak i ono što piše u udžbenicima. Važno je napomenuti da je to proces koji traje i koji se uči i koji se usavršava njihovim odrastanjem.
Ideja da čas posvetim tvrdnji o paucima rodila se tokom mog dežurstva na malom odmoru, kad sam čula grupu đaka kako „raspravljaju“ na tu temu. Oni koji su pročitali vijest, dan-dva prije na mobitelima, u nju su odmah i spremno povjerovali, dok oni koji su je upravo čuli na odmoru nisu pokazali namjeru da u tvrdnje svojih vršnjaka i vršnjakinja posumnjaju. Samo se jedan učenik zapitao: „Koliko li sam ih ja do sada pojeo?“ Tada sam se sjetila dial-up interneta, koji sam koristila kao učenica u osnovnoj školi, kada sam i sama naišla na ovu vijest i odmah povjeravala u nju. I ne samo povjerovala, nego prenijela sestri i drugaricama u školi. Pitali su me odakle mi ta informacija, a ja sam samo proslijedila link i tu se sva rasprava i propitivanje završilo. Tako sam osvijestila da je zajedničko mom obrazovanju i obrazovanju mojih učenika i učenica upravo to što ni mene, ni njih niko nije poticao na sumnju. Pa evo, želja da tu „tradiciju“ prekinem, odgovor je na pitanje zašto ovaj sadržaj.
Uzrast – prijedlog: 6. razred osnovne škole
Fotografija ovog tipa zanimljiva je iz dva razloga: prvi – jer je na njoj navedena informacija koja će se malo dubljom analizom i istraživanjem ispostaviti netačnom i lažnom, a drugi – jer duži period kruži web-stranicama i iznova se reproducira, te je kao takva zastupljena u online prostoru bilo kojih generacija.
Generalno, Facebook, Instagram, Twitter, Reddit i druge društvene mreže na kojima postoje stranice i profili gdje se predstavljaju neke trivijalne zanimljivosti, činjenice i sl. veoma često mame publiku te se njihovim pratiteljima i pratiteljicama takav sadržaj čini interesantnim web-prostorom koji im nudi priliku da „brzo“ mogu „naučiti puno“ čitajući što više „zanimljivosti“ za jedan dan. Takve stranice mamac su za mlađu čitalačku publiku koja svoju realnost poistovjećuje s tzv. internetskim memeovima. Kao takve, te stranice imaju široku audijenciju i publicitet te se informacije navedene na njima, često, vrlo brzo šire internetom. Takve stranice (ne samo ova na kojoj je pronađena vijest o paucima) su, također, potencijalno i opasne jer mogu izazvati strah i paniku, a uvijek su štetne jer potiču senzacionalizam i nekritičko mišljenje.
Različite varijante fotografije na kojoj se nalazi zanimljivost da prosječan čovjek tokom spavanja pojede 8 pauka godišnje mogu se naći na mnogobrojnim web-stranicama. Neoprezni čitatelji/čitateljice mogu vrlo lako upasti u zamku koju nudi stranica – „naučimo što više neprovjerenih informacija za što manje vremena“ – te navedenu zanimljivost posmatrati kao istinitu. Međutim, ukoliko se samo malo više posvetimo provjeri te zanimljivosti, naći ćemo i raznorazne stranice kojima se ta zanimljivost demistificira, reinterpretira i dekonstruiše. Jedan od razloga zašto je ta zanimljivost lažna su naučni dokazi kojima se tvrdi da čovjek u snu ne može pojesti 8 pauka iz više razloga, a neki od njih su: čovjek tokom spavanja proizvodi zvukove koji tjeraju, a ne privlače pauke; ljudi ne interesuju pauke kao pljenovi; ako neko spava otvorenih usta, vjerovatno hrče, a hrkanje proizvodi vibracije koje odbijaju pauke; većina ljudi bi se probudila ukoliko bi osjetila hodanje pauka u blizini usta; ne postoji čak ni dovoljan broj svjedoka za tako „učestalu činjenicu“[1] i sl.[2] Ukoliko želimo provjeriti navedene informacije, osim naučnih i stručnih izvora koje možemo konsultovati (i koje, svakako, ne trebamo izostaviti), potrebno je vidjeti šta je i u samoj informaciji problematično:
1. Da li informacija ima logičku osnovu i odgovara li principima logičnosti, da li je sadržaj korektan?
2. Gdje je sadržaj objavljen?
3. Koji su izvori na koje se poziva ta vijest i da li su oni, zaista, vjerodostojni?
4. Koje dokaze nudi (na osnovu kojih tvrdnji, činjenica i argumenata), u čemu nalazi uporište – na šta se oslanja?
5. Da li se iznose objektivne tvrdnje ili subjektivni stavovi?
6. Da li postoje i neka oprečna mišljenja o toj vijesti?
7. Koja se motivacija krije iza pisanja te vijesti i ko od toga ima koristi?
Ako primijenimo ovih sedam analitičkih tačaka, saznat ćemo da postoji teorija o nastanku ovog mita: da ju je izmislila novinarka Lisa Birgit Holst koja se zezala sa smiješnim „činjenicama“ koje ljudi saznaju na internetu.[3] Želeći saznati koliko brzo se informacije šire internetom i koliko često se one (ne)provjeravaju, ona je poslala mejl široj publici navodeći ovu zanimljivost, napisavši da ju je pronašla u knjizi Insect Fact and Folklore objavljenoj 1954. godine na stranici 24. Također, u datom mejlu navedeno je da je članak novinarke o smiješnim činjenicama objavljen u časopisu PC Professional 7. januara 1993. g. (Holst, Lisa Birgit. „Reading is Believing“ PC Professional 7th January 1993 (p71.))
Međutim, prema Snopesu, ali i drugim izvorima kojima je knjiga bila dostupna, navodi se da na stranici 24. uopšte ne postoji ova zanimljivost te da ne postoji časopis PC Professionals koji se objavljivao 1993. g. A ukoliko ispremećemo slova imena ove novinarke, dobit ćemo rečenicu: This is a big troll (u prevodu: „Ovo je veliki trol/šala“).[4] Smatra se da je mit nastao prije dvadesetak godina kao prvoaprilska šala nekog internet moljca te da se proširio internetom neočekivanim razmjerima što ga i dan-danas čini živim.
Da li ćemo ikada saznati odakle je tačno mit nastao, s kojim razlogom, ko ga je prvi objavio i zašto i da li, uopšte, možemo otpetljati „paukovu mrežu“ lažnih i istinitih, tačnih i netačnih podataka koje kruže na internetu – ne znamo, ali ono što iz ovog primjera možemo zaključiti jeste da nepouzdane informacije koje pronalazimo na internetu, a koje ne podliježu principima logičnosti i čiji su izvori sumnjivi, trebamo propitivati, provjeravati ono što je u njima napisano uzimajući u obzir dokaze, argumente, tvrdnje, te obratiti pažnju gdje su, kako i s kojim ciljem objavljene.
J. M.
[1] https://www.scientificamerican.com/article/fact-or-fiction-people-swallow-8-spiders-a-year-while-they-sleep1/ (pristup: 11. 2. 2024.)
[2] Više na: https://www.burkemuseum.org/collections-and-research/biology/arachnology-and-entomology/spider-myths/myth-you-swallow-spiders i https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0079742115000341 (pristup: 11. 2. 2024.)
[3] https://skeptics.stackexchange.com/questions/2094/is-a-writer-named-lisa-holst-responsible-for-the-belief-that-everyone-eats-eight (pristup: 11. 2. 2024.)
[4] https://www.snopes.com/lisa-birgit-holst/ (pristup: 11. 2. 2024.)
Fotografije/Screenshoti
Screenshot 1[1]
Screenshot 2[2]
Screenshot 3[3]
Na fotografijama/screenshotima iznad vidimo „zanimljivost“ koja je, prema Snopesu[4], smatrana jednom od „najšire rasprostranjenih dezinformacija na internetu“. Naime riječ je o zanimljivosti koja je na fotografijama predstavljena kao činjenica: prosječan čovjek tokom spavanja pojede 8 pauka godišnje (u nekim varijacijama i tokom života). Ova „zanimljivost“ kružila je i kruži internet prostorom već 20 godina. Možemo je pronaći na raznoraznim web-stranicama u različitim oblicima, fotografijama i formama (tzv. memovima). Iako postoje neke teorije, nije sa sigurnošću poznato kada se tačno prvi put ova zanimljivost pojavila online, niti ko ju je objavio, ali se lako možemo uvjeriti da je vrlo često dijeljena, reproducirana i iznova oživljavana.
Premda na internetu kruži mnogo lažnih vijesti, dezinformacija, poluistina i slično, ovo je jedna od onih na koju vrlo često možemo naletjeti, za razliku od nekih drugih koje se u online prostoru javljaju rjeđe. Upravo je ova fotografija bila predmetom rasprave na jednom školskom odmoru među đacima osnovne škole. Primijetila sam da većina njih nije propitivala tu vijest, njene izvore, argumente, dokaze i njenu logičnost. Otuda dolazi i motivacija za pisanje baš o ovoj vijesti, a ne o nekoj drugoj, njoj sličnoj, kojih danas u online prostoru ima na pretek.
Pre(ne)poznate riječi:
Klikbejt – senzacionalistički naslov koji pogrešno predstavlja članak ili videoprilog koji najavljuje, s ciljem da privuče čitatelje/čitateljice da kliknu na takav link. Clickbait je engleska riječ nastala spajanjem riječi click (klik) i bait (mamac), te doslovno znači „mamac za klikove“.[5]
Internetski meme – fotografija s naslovom/natpisom, često humorističnog sadržaja.
Anagram – premetaljka; stilska figura u kojoj se premetanjem slova dobije druga riječ; „vezivanje riječi sastavljenih od istih glasova, ali u različitom rasporedu, kao u navedenom
stihu Maka Dizdara: 'Vidim da se divim...'“[6]
Mit – neistinita priča koja može uključivati natprirodne pojave i likove, nastala iz potrebe da se određene stvari objasne. U žargonu mit podrazumijeva razne netačne i neistinite priče.
[1] https://putvjernika.com/jeste-li-znali/ (pristup: 11. 2. 2024.)
[2] https://www.pinterest.com/sheilahancock/spiders/ (pristup: 11. 2. 2024.)
[3] https://express.24sata.hr/life/strasna-istina-koliko-pauka-pojedemo-dok-spavamo-13529 (pristup: 11. 2. 2024.)
[4] Jedna od najposjećenijih stranica za otkrivanje dezinformacija na internetu: https://www.snopes.com/fact-check/swallow-spiders/ (pristup: 11. 2. 2024.)
[5] https://medijskapismenost.raskrinkavanje.ba/oblici-manipulacija-i-kome-se-obratiti-ako-ih-uocite/koji-sve-oblici-medijskih-manipulacija-postoje/klikbejt/ (pristup: 11. 2. 2024.)
[6] Zdenko Lešić, Teorija književnosti (Sarajevo: Sarajevo Publishing, 2005), str. 526.
tHis is a Big troLl / Lisa Birgit Holst (Vidi interpretaciju)
Čitanje:
Razlikuje kvalitetne i pouzdane informacije od lažnih ili pogrešnih i prema tome ocjenjuje vrijednost izvora. (Web-stranice, društvene mreže…)
Povezuje napisano sa svojim iskustvom, vremenom i okruženjem u kojem živi.
Tema i ideja. "Zašto me se tekst tiče?" (Zašto su stranice s lažnim i netačnim informacijama loše i opasne? Zašto je važno izbjegavati senzacionalizam i razvijati kritičko mišljenje?)
Govorenje:
Koristi... Logički tačno izvodi prostije argumente. Verbalno prezentira rezultate vlastitog rada. (Kod provjere određenih internetskih informacija pomoću sedam ponuđenih pitanja.)
Pisanje:
Prilagođava vrstu, formu i stil namjeni pisanja i publici kojoj se obraća. (Pisanje vijesti)
Poznaje i koristi pravopisna i gramatička pravila i koristi ih u odgovarajućim prilikama.
Mediji:
Koristi društvene mreže smisleno i sigurno. Analizira i vrednuje kvalitet vršnjačkih sadržaja na mrežama. (Uočava važnost točnih i provjerenih informacija i štetnost onih koje to nisu.)
Pogledati video.[1]
[1] Video: https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=i9zBLFGG9Dc&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fmedijskapismenost.raskrinkavanje.ba%2F&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo. i ovo
https://www.youtube.com/watch?time_continue=85&v=h8Q_Qoqf3J0&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fmedijskapismenost.raskrinkavanje.ba%2F&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo (pristup: 11. 2. 2024.)
Na početku časa nastavnica/nastavnik pokaže nekoliko fotografija/slajdova đacima koje ilustruju zanimljivost da prosječan čovjek pojede 8 pauka tokom spavanja (godišnje ili u toku životnog vijeka). Poziva đake da kažu šta misle o tim fotografijama i njihovom naslovu. Postavlja pitanja: Da li ste povjerovali u ovu informaciju? Da li je ona tačna? Da li ste ranije vidjeli ovu fotografiju? Ako jeste – gdje? Kako vrednujete informacije koje primate? Kako prepoznajete da je neka informacija tačna ili lažna, a kako znate da je nešto navedeno u njoj istinito ili neistinito? Đaci takođe opisuju lažne vijesti kojima su bili izloženi i u koje su povjerovali te vlastite reakcije.
U nastavku se prelazi na detaljniju analizu prikazanih fotografija/slajdova, provjeravajući:
1. da li je sadržaj korektan (bez grešaka, dvosmislenosti i sl., kao ispravna izjavna rečenica);
2. gdje je sadržaj objavljen – da li je objavljen na pouzdanim ili nepouzdanim stranicama
(pouzdanim stranicama ćemo smatrati one koje imaju urednika/urednicu i uredništvo, poštuju novinarski kodeks, izjavu o profesionalnosti, uputu o reklamacijama i pritužbama, provjerljive i pouzdane izvore, i sl., kao i one koje preporučuju nastavnici/nastavnice i stručne osobe u koje imamo povjerenja);
3. izvore na koje se poziva ta vijest i koliko su oni vjerodostojni;
4. dokaze koje nude, tj. kvalitet argumentacije (postepena, logički tačna, potkrijepljena odgovarajućim kvalitetnim objašnjenjima, dopunama, ilustracijama i sl.);
5. da li se iznose objektivne tvrdnje ili subjektivni stavovi;
6. da li postoje neka oprečna mišljenja o toj vijesti;
7. koji je cilj napisane vijesti, kakve koristi od nje imamo, a ako mi nemamo, ko ima.
Đaci će, uz pomoć nastavnika/nastavnice, „činjenicu“ o 8 pauka provesti kroz ovih sedam pitanja i vidjeti do kojeg zaključka će ih dovesti odgovori.
1. Da li je sadržaj korektan (bez grešaka, dvosmislenosti i sl., kao ispravna izjavna rečenica)? – Da! Sadržaj je korektan. Rečenica kojom se tvrdi da ljudi pojedu 8 pauka je poprilično jasna i nedvosmislena i svako ko je pročita shvatit će je na isti ili sličan način.
2. Gdje je sadržaj objavljen – da li je objavljen na pouzdanim ili nepouzdanim stranicama? – Ova informacija nije objavljena na pouzdanoj web-stranici i ne znamo ko stoji iza stranice; ne znamo ko su njeni urednici/urednice, autori/autorice tekstova (screenshot 1 i 2). Na web-stranici ne postoji spisak uredništva, datumi objave tekstova kao ni potpisi autora/autorica; ne postoji nikakva izjava niti bilo šta što bi čitatelje/čitateljice uputilo na identitet osobe koja kreira sadržaj te web-stranice. Na screenshotu 3 ipak imamo profil osobe koja je ovu „činjenicu“ podijelila kao odgovor na svom Twitter nalogu, ne navodeći izvore svoje objave.
3. Na koje se izvore poziva ta vijest i koliko su oni vjerodostojni? – Ni u jednoj objavi o paucima (od ove tri navedene, ali, vjerujem, i u ostalim objavama) ne navode se izvori.
4. Koje dokaze nudi (tj. kvalitet argumentacije)? – Dokazi, argumenti i naučne činjenice koje potkrepljuju činjenicu o paucima nisu navedeni.
5. Da li se iznose objektivne tvrdnje ili subjektivni stavovi? – Vijest prenosi činjenicu koju predstavlja kao objektivnu tvrdnju, ali s obzirom na to da nisu navedeni argumenti, naučni dokazi, izvori i činjenice, možemo zaključiti da se radi o netačnoj tvrdnji.
6. Da li postoje neka oprečna mišljenja o toj vijesti? – Da. Ukoliko detaljnije istražimo tu vijest, vidjet ćemo da postoji mnoštvo i onih informacija koje su oprečne ovoj vijesti.
7. Koji je cilj napisane vijesti, kakve koristi od nje imamo, a ako mi nemamo, ko ima? – Koji je tačan motiv pisanja ovakve vijesti, ne znamo, ali znamo da od nje nemamo nikakve koristi, a imaju oni kojima dijeljenje ovakve i sličnih vijesti diže rejting, preglede stranice, broj pratitelja/pratiteljica i generalno doprinosi popularnosti njihove web-stranice.
Ovih sedam analitičkih provjera moguće je koristiti i na primjerima drugih formi medijskih dezinformacija, kakve su: lažni kontekst, naslov i/ili naslovnica koja ne odgovara tekstu (manipulisani sadržaj), parodija ili satira bez napomene da se radi o tim književnim oblicima i sl.
Screenshot 4[1]
Sada će đaci biti pozvani da samostalno, koristeći ovdje ponuđeni analitički instrument, otkriju i dokažu da li su informacije lažne ili istinite na osnovu koraka koje smo naveli. Screenshoti navedeni u nastavku služe samo za informaciju o kojim vijestima je riječ, linkovi potpunih tekstova nalaze se u fusnotama. Đacima je potrebno dopustiti korištenje mobitela kako bi mogli istražiti tvrdnje navedene u primjerima.[2]
1. Screenshot 6[3]
Obrazloženje: Internet pretraga ove informacije ne daje nijedan rezultat koji bi potvrdio da je pjevačica preminula. Takva vijest nije objavljena na vjerodostojnim medijskim izvorima, nego je link ovog portala dijeljen po nezvaničnim Facebook stranicama kao što su: Jeste li znali, Recepti i sl.[4]
2. Screenshot 7[5]
Obrazloženje: Snimak je objavljen na Facebook stranici BioHerbal. Na stranici je objavljen snimak poznatog pjevača Halida Bešlića i ispod njegovog lika titl: „Šećer neće preći 6, ako me poslušaš.“ Radi se o umetnutom titlu na već postojeći videosnimak ovog pjevača.[6]
3. Screenshot 8[7]
Obrazloženje: Fotografija koja kruži Twitterom o istovremenoj podršci dvjema zaraćenim državama je montirana. Detaljnijim uvidom u fotografiju, može se primijetiti da su određene zastave umetnute na već postojeću fotografiju.[8]
4. Screenshot 9[9]
Obrazloženje: Radi se o informaciji da ljekarka na fotografiji tvrdi da ima lijek za dijabetes te nudi kupovinu preparata koji liječe tu bolest. Jednostavnom Google pretragom utvrdit će se da je vijest lažna jer ljekarka Gordana Kovačević ne postoji, a njena fotografija je neovlašeno preuzeta od druge osobe.[10]
5. Screenshot 10[11]
Obrazloženje: Leci s viješću o otvaranju Tik-tok škole kruže web-portalima jer ju je objavio poznati youtuber. Ispostavilo se da ju je upravo on izmislio te da je vijest lažna, ali je pokazatelj kako su nekredibilni mediji nasjeli na takvu vrstu neprovjerene informacije.[12]
6. Screenshot 11[13]
Obrazloženje: Nakon pregledanog videa može se zaključiti da se radi o montaži u kojoj su obrisi jednog snimka „zalijepljeni“ preko drugog snimka. Uostalom, zašto mačka ne primjećuje duha?
7. Screenshot 12[14]
Obrazloženje: Vijest je istinita.
U završnom dijelu đaci će prezentirati zaključke do kojih su došli i objasniti kako. Od 8 ponuđenih vijesti, 7 je lažnih i jedna istinita. A ta jedna, iako je istinita, kome je korisna?
Za zadaću napisati jednu lažnu vijest na što uvjerljiviji način.
Korelacija: Informatika, Biologija
[1] https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373542 (str. 53) (pristup: 11. 2. 2024.)
[2] Napomena: Zadaci iz glavnog dijela se mogu osmisliti u formi igre: spajalica, memorije, s figuricama i poljima...
[3] https://magazindan.info/nakon-dzeja-oprastamo-se-i-od-dragane-teska-bolest-je-dokrajcila-u-nedelju-tuga-u-srbiji/ (pristup: 11. 2. 2024.)
[4] Detaljno na: https://raskrinkavanje.ba/analiza/klikbejt-naslovi-o-smrti-dragane-mirkovic-i-zike-jaksica (pristup: 11. 2. 2024.)
[5] https://perma.cc/8Z7P-H2VS (pristup: 11. 2. 2024.)
[6] Detaljno: https://raskrinkavanje.ba/analiza/halid-beslic-u-deepfake-snimku-za-promociju-lijeka-protiv-dijabetesa (pristup: 11. 2. 2024.)
[7] https://twitter.com/SajtZicer/status/1711396290423132238 (pristup: 11. 2. 2024.)
[8] Detaljno: https://raskrinkavanje.ba/clanak/bosnjaci-podrzali-i-izrael-i-palestinu-na-istom-mitingu-sizofrenija-u-metastazi (pristup: 11. 2. 2024.)
[9] https://archive.ph/lbqna (pristup: 11. 2. 2024.)
[10] Detaljnije na: https://raskrinkavanje.ba/analiza/izmisljena-doktorica-promovise-diahilf-kao-lijek-protiv-dijabetesa (pristup: 11. 2. 2024.)
[11] https://archive.is/Hkzn2 (pristup: 11. 2. 2024.)
[12] Detaljnije na: https://raskrinkavanje.ba/analiza/tiktok-skola-kako-su-mediji-nasjeli-na-laznu-vijest (pristup: 11. 2. 2024.)