Ishodi
Isak Samokovlija / Dječak Aron
Rada ishodi
II TRIJADA
Čitanje
Govorenje
Mediji
Ključne riječi i sintagme

dijalog / empatija / Holokaust / hronološko pripovijedanje / priča / proza

Zašto ovaj sadržaj?

U cijeloj priči dominira tema empatije. Dok čitamo, primjećujemo identifikaciju dječaka s psom; obojica su progonjeni i nezaštićeni. Majčina dozvola da pas neko vrijeme ostane u kući ukazuje ne samo na neslaganje s nasiljem, već i na izraženu pobunu protiv njega. Priča nas uči o snazi ljubavi i hrabrosti, naglašavajući važnost pružanja pomoći drugim živim bićima u nevolji. Raspravljanje o postojanju univerzalne odgovornosti u takvim situacijama može dodatno obogatiti razumijevanje priče.

Mnogi će đaci prepoznati sebe u ovoj priči jer su vjerojatno razmišljali o nabavci kućnog ljubimca, a neki su, slično Aronu, možda poželjeli dovesti životinju s ulice kući. Ovaj tekst otvara pitanje roditeljskih ograničenja, propitujući kada su ona opravdana, a kada ne.

Priča je pogodna za razgovor o prijateljstvu između čovjeka i drugih bića. Također, korisno je istražiti univerzalne karakteristike koje čine prijateljstvo važnim aspektom života.

 

Uzrast – prijedlog: 6. razred osnovne škole

Interpretacija

Priča Dječak Aron prenosi snažnu poruku o empatiji, sukobima unutar porodice te utjecaju historijskog konteksta na pojedinačne sudbine. Centralna tema priče je saosjećanje koje dječak osjeća prema ozlijeđenom psu, vidljivo kroz njegove postupke i odlučnost da spasi životinju od opasnosti.

Objektivan prikaz događaja postignut je upotrebom trećeg lica, što omogućava čitaocima/čitateljicama da posmatraju priču iz Aronove i perspektive njegove majke Buene. Dijalozi su ključni za karakterizaciju navedenih likova. Na primjer, Aronovo tvrdoglavo: „Neka se razbolim!“ otkriva njegovu prkosnu narav. Također, dijalozi između Arona i njegove majke čine osnovu sukoba u priči. Oni služe i kao sredstvo putem kojeg likovi opravdavaju svoje postupke i donose odluke. Hronološko pripovijedanje u ovom slučaju održava znatiželju jer pratimo priču od Aronovog pronalaska psa ne znajući da li će ga on uspjeti zadržati. Priča je izgrađena takoreći s minimumom sredstava – malo opisa, reducirani dijalozi, dva lika – naglasak je dakle na emotivnom stanju dječaka, što je i naslovom sugerisano. Budući da je riječ o dječaku, on nije u mogućnosti sagledati egzistencijalne aspekte života ili razumjeti određene porodične probleme. On djeluje emotivno, iskreno i bez kalkulacija. Njegovi postupci proizlaze iz osjećaja empatije prema nemoćnom biću. S druge strane, majčini ostaju zamagljeni, a razlozi njene zabrinutosti samo se slute.

Sukob se javlja kada Aron donese ozlijeđenog psa kući, a njegova se majka Buena protivi tome da ga zadrže. Dječak je psiću odmah dao ime, što nam sugerira da je uspostavio osjećaj bliskosti sa životinjom. Ime „Bucko“ je hipokoristik kojim se obično oslovljavaju ljudi te služi kao nadimak. Spontanost kojom je Aron došao do tog imena za psića suptilno ilustrira dječiju prostodušnost, pogotovo u situacijama kada se identificiraju s drugim bićima. Dječak je naročito pažljiv kada izbavlja psa, naime, nosi ga naručju kao da je „dijete u povoju“.

U navedenom se odlomku može primijetiti dječakova empatija prema psu od čijeg spašavanja ne odustaje ni u jednom momentu:

 

– Gledaj kako su mu tužne oči. Slušaj kako cvili – moljakao je Aron.

– Neću ni da gledam, ni da slušam, idi s njim napolje i ostavi ga gdje si ga našao. Idi dok nije došao otac. Buena je ušla u kuhinju.
Aron sjede na kaldrmu. Pseto se stište uz njega, on mu položi ruku na glavu i stade da ga miluje po kratkoj kudravoj dlaci.
Zatim uđe u drvarnik i tapkajući u mraku, smjesti se u jedan ćošak u triješću. Držao je pseto na svom krilu i sav se zacenjivao od plača.

 

Ovaj prizor ukazuje ne samo na fizičku bliskost između dječaka i psa, već i na emotivnu podršku koju mu Aron pruža. Položiti ruku na psa i nježno ga milovati predstavlja gestu suosjećanja i brižnosti. 

Socijalni položaj porodice ilustrira Aronovo (pre)rano uključivanje u rad. No, to nije jedini pokazatelj – opis majke kao „male žene, mršave, s krpicom na glavi, s prebačenim šalom preko ramena, u papučama“ i referenca na malu avliju ukazuju da se radi o nižem socijalnom sloju, o siromašnim Jevrejima koji su uglavnom likovi Samokovlijinih priča. Informacija da dječak ide na posao upućuje na to da on finansijski doprinosi svojoj porodici. Primjećujemo da on ne pomaže samo ugroženom psiću na ulici, već pokazuje i određeni stepen prijevremene zrelosti. Kada mu je majka zabranila da zadrži psa, kazao je: „Neka krepam.“ U krajnjoj nemoći koja ima elemente prkosa, ali i naivne nepokolebljivosti ili tvrdoglavosti, identificira se s psom pa pokazuje saosjećanje koristeći glagol „krepati“, koji se obično koristi da se opiše smrt životinje. Majka, nakon prvotne negativne reakcije na ideju o zadržavanju psića, ubrzo dopušta Aronu da ga zadrži do sutra, no čini se da dječak odbacuje to vremensko ograničenje, tvrdeći da će pas vječno ostati s njim. Pisac nas na ovaj način upućuje na Aronovu afektivnost i, pomalo naivnu, potrebu za trajnom povezanošću s psićem.

Početna reakcija majke na Aronov zahtjev da zadrži psa u kući djeluje nemotivisano jer ona ne pruža jasno obrazloženje zašto to nije moguće. S druge strane, Aron svoju odluku da dovede ozlijeđenog psa kući opravdava izraženom željom da se brine o njemu. Ova razlika u stavovima majke i djeteta pokazuje kako oni imaju različite prioritete.

Majčina neobjašnjena odluka sugerira na njene moguće dublje strahove koji nisu eksplicirani u priči. Ti strahovi mogu se opisati u nekoliko nivoa. Prvi nivo mogao bi biti sadržan u implikaturi izraženoj majčinim rečenicama izgovorenim u afektu: „Jesi li poludio? Pašće mi unosiš u kuću. Gdje se to vidjelo?“ Riječ je o prilično raširenom kulturnom fenomenu prema kojem psu nije mjesto u kući. Drugi nivo sadrži se u rečenici: „Idi dok nije došao otac.“ Buena je supruga, dakle žena, što znači da tako važnu odluku o držanju psa mora donijeti otac gdje se otkriva stroga patrijarhalna hijerarhija odnosa, pa ona ima strah zapravo od mogućeg očevog nezadovoljstva. I na trećem nivou mogli bismo vidjeti njen strah za vlastito čedo, u njenim očima ranjivo koliko i psić u očima Arona. Iz naredne rečenice saznajemo da majku nešto muči: „– Hajde, ne rastužuj majčino srce, i onako je... Ah, teško meni.“ Njezin glas odaje da je preplavljena emocijama koje je teško kontrolirati, a izostanak završetka rečenice sugerira da se suočava s unutarnjim borbama i tugom koju ne želi ili ne može izravno izraziti djetetu. U konačnici, majka, dopuštajući Aronu da zadrži psa, izražava svoju podršku ne samo prema djetetovoj ljubavi prema životinji već i protivljenje društvenim, kulturnim i političkim sistemima koji ne cijene individualnu empatiju i brigu prema onima koji su ranjivi.

Treba spomenuti da izbor jevrejskog dječaka za protagonistu nije slučajnost, s obzirom na to da je radnja smještena u 1940. godinu, u periodu Drugog svjetskog rata. Rat u Jugoslaviji počinje 1941. godine, no progon Jevreja u Evropi počeo je krajem tridesetih, pa priča računa i na taj aspekt, sugerišući isticanjem godine već u prvoj rečenici turobnu predapokaliptičnu atmosferu jednog vremena. Autor predstavlja individualnu priču, odnosno događaj u jednoj jevrejskoj porodici tokom rata i pokazuje kako se određeni historijski događaji reflektiraju na unutarnja stanja pojedinaca.

Pas zahtijeva zaštitu i njegu ne samo zato zbog povreda i gladi, već i zbog progonstva koje doživljava: „Jadnik, kao da hoće nešto da kaže... da ispriča kako su ga gonili... udarali.“ Identifikacija dječaka i psića postaje jasnija kada imamo u vidu kontekst ove priče – dječak je, kao i psić, potencijalna žrtva. Sada znamo zašto je važna majčina perspektiva u priči, s obzirom na njeno iskustvo kao odrasle jevrejske žene. Saznanje o progonu Jevreja u tom vremenskom razdoblju pomaže razumjeti njenu zabrinutost i ukorijenjeni strah.

Na kraju priče, dječak nježno razgovara s psom, obećavajući mu vječnu skrb i zaštitu. Aron osjeća toplinu u cijelom tijelu od psićevog dodira, opkolile su ga pozitivne emocije nakon saznanja da pas može ostati kod njega. Njegova vizualizacija zajedničkih trenutaka i mjesta na koja će zajedno odlaziti sugerira ne samo trenutačnu brigu, već i želju za dugoročnim prijateljstvom.

Aronove riječi upućene psu prenose osjećaj nade i svjetlije budućnosti za životinju. Pas, kao žrtva progona, postaje simbol univerzalnih izazova i potrebe za sigurnošću. Dječak Aron nije samo individualna pripovijest, priča oslikava ljudske odnose i emocionalnu složenost, otkrivajući univerzalne istine koje nadilaze pojedinačne živote.

 

A. M.