poenta / rima / ritam / tvorba riječi
Balog je popularan pjesnik, njegova poezija je duhovita, razigrana, inspirativna, tretira jezik na kreativan i očuđujući način. Zbirka Nevidljiva Iva je u lektiri (s pravom). Poetika ima zajedničkih tačaka s nekim pjesnicima iz drugih jezičkih standarda, pa može (ne mora!) poslužiti i poređenjima koja će umjesto etničkih razlika ukazati na književne podudarnosti.
Izbor od pet pjesama iz zbirke dovoljan je da predstavi navedene kvalitete i omogući postizanje predviđenih ishoda.
Uzrast – prijedlog: 3. razred osnovne škole
Što se od vode pravi
Pjesma izvedena iz dosjetke, s nepravilnom rimom koja pojačava efekat proizvoljnosti, slobode da se unutar pravila igre – tvorba riječi – stvaraju razne neobične kombinacije, humoristične upravo po iznenađujućem efektu samih spojeva vode sa još nečim. Balog se igra sa glasovnim i značenjskim nivoima. Glasovni skup VOD ima dva različita značenja, koje on tretira kao jedno – tvar, voda. Drugi se odnosi na glagol voditi. Do preokreta dolazi nakon četvrtog stiha. Postupak praktično imitira zaključivanje po analogiji, karakteristično za učenje maternjeg jezika u najnižim uzrastima, pa je kao takvo blisko i zanimljivo učenicima. (Smiju se i sami sebi, onome što su nekad bili.)
Poenta je namjerno pogrešan, naivan zaključak: ne dodaje se vodi kao tvari, nego glasovnoj skupini VOD. Čitalac je pozvan da zaključi ispravno. Da se pjesnik igra, zabavlja, da ga uzbuđuje način na koji se stvaraju nove riječi, pa se onda ta igra može nastaviti (i zakomplikovati) i bez njega: VODOderina... zaVODNO... zaVODI... izVODI...
Kad Jelica pravi jelo
I ova pjesma izvedena je iz dosjetke, da se riječi povežu po sličnosti glasovnih skupina; konkretno, toponimi sa hranom. Jelica pravi jelo tako što putuje po svijetu da bi na određenim mjestima pronašla potrebne namirnice.
Pjesma se sastoji iz dvije cjeline. U prvoj se pjesnik igra s povezivanjem, u drugoj se detaljno opisuje jedna epizoda putovanja, incident, ispadanje lonca iz ruke. Rima je skoro svugdje nasilna, nategnuta, ali to nije manjkavost, jer nije u funkciji ritma, nego poziva na igru. Rimovanje, po svaku cijenu! Rima koja će povezati mjesto sa namirnicom. Šta je bilo dalje? Dok je putovala u Džakartu, sišla je u Beogradu, da popije vodu. Stala je u Nišu, da se na pijaci divi zelenišu. Čak je razmišljala da krene do Afrike po paprike... Ali to je već druga pjesma :-)[1]
Prijedlog za razmišljanje
Treća pjesma iz našeg izbora očito je drugačija. Pjesniku nije u prvom planu igra. Rime su urednije, dužina stiha i dalje nije ujednačena. Fokus nije na jeziku nego na mišljenju. (Naslov na to upućuje: Prijedlog za razmišljanje.) Pjesnik suprotstavlja dva svijeta: školske realnosti i alternativne mogućnosti. Po prijedlozima lako shvatimo da alternativa dolazi od nestašnih đaka koji plaze jezik, šaraju po leđima, bježe iz škole, gađaju iz praćke... Nestašluk je ovdje povezan sa slobodom; sugerisana alternativa je bijeg iz zatvorenog prostora učionice u otvoreni prirode i putovanja: jagode, piramide, pagoda... Slušanju i učenju konfrontira se dosada i sanjanje. Nestašluk, u ovom odnosu, nije više posljedica karakterne zloće, nego izraz nezadovoljstva krutošću škole. Pjesnik sumnja da drugačija škola može postojati, ali je svejedno zamislio, dakle, ipak postoji, jer se može zamisliti. (Prijedlog i za ZAMIŠLJANJE.) To zamišljanje, čak i ako neće dovesti odmah do alternative, dovoljno je da se kritički ispita postojeća škola: šta je u njoj pogrešno, zašto je nešto dodano, šta je sve nepotrebno (ili nije, nego se samo tako čini...).
Teško je zamisliti da razgovor s đacima, i đaka između sebe, na času, u školi, može imati bolju svrhu, od razmišljanja kako se može učiti bolje i znati više.
Hajde da se dogovorimo
Koliko je prethodna pjesma provokativna, toliko je ova moralizatorska. Poziv na dogovor pod etički pojednostavljenim i zaoštrenim antagonizmom rat – mir, koji ne ostavlja mjesta sumnji, ma koliko bio iskren, faličan je. Da bi čitalac povjerovao kako je to mir bolji od rata, morao bi ipak u svom iskustvu i znanju imati karakteristike oba; pa poredeći ih, doći do zaključka čemu treba dati prednost. Ali čak i kada se do toga dođe, ostaje pitanje, zašto uprkos svim tim ružama za šeširom (zbog rime s mirom...) na kraju ipak ratujemo, bratoubilački, zašto škole nose imena po ratnicima, a generali se slave kao heroji.
Dobar početak – poziv da se govori istina, što direktno povezuje rat sa laganjem – naprosto propadne u suvišku bundevasto bananastog prenemaganja: kakvu istinu treba govoriti? Pjesma ništa o tome ne govori.
Evo što sve Kseniju zanima
Peta pjesma iz našeg izbora bila bi sasvim obična i prosječna, da nije komponovana sa skrivenom poentom. Poenta, naime, nije na kraju pjesme, u završnom stihu, nego je u refrenu, koji se ponavlja na kraju svakog neparnog stiha; u vezniku i. Taj veznik, koji ne dopušta završetak, i koji sasvim i potpuno reprezentuje dječije uporno nezavršivo zapitkivanje (koje je nekad radoznalost, nekad igra, a nekad samo traženje pažnje) naprosto se ne bi smio predvidjeti, jer ne samo da je uporan, nego i nametljiv, toliko da čak kvari rimu.
Zahvaljujući njemu, vraćamo se Balogu pjesniku verbalne igre, koja je istovremeno i provokacija na razmišljanje. Kakva su ova pitanja? Šta im je zajedničko? Većina ih je vezana za zakone prirode, i mogla bi se postaviti drugačije, jezikom nauke. Npr. Koji element određuje boju latica cvijeta? Zašto se izgled Mjeseca mijenja? Kako stonoga hoda, odnosno kako kontroliše pokrete sto nogu, kad je čovjeku (djetetu) nekad komplikovano uskladiti i dvije? Uzbudljivo je pratiti kako Balog jezik nauke prevodi u jezik čuđenja, pozivajući nas istovremeno na put od čuđenja do znanja. Ali, nisu sva pitanja takva; npr. Slave li mravi praznik Prvog maja dosjetka je izvedena iz neizrečenog dodatka datumu – Prvi maj, praznik rada. Pitanje Zašto krave vojsku ne služe sadrži i neke neizgovorene hipoteze. Recimo, da bikovi služe. Pa bi onda smisao pitanja bio u tome zašto je rat muška stvar. Pitanje o medvjedima je izuzetak od drugih po tome što je pogrešno. (Da, pitanja mogu biti i pogrešna!) Bijeli medvjedi žive i u moru. Uglavnom, evo; poezija može preskočiti moraliziranje i didaktičnost i postati efikasan kognitivni alat. Nije mala stvar postaviti neobično i istovremeno pametno pitanje, koje je posljedica posmatranja, razmišljanja, upoređivanja... – TO je također bitno
N. V.
[1] Ljubivoje Ršumović: Išli smo u Afriku / da sadimo papriku / Znate onu žutu / finu ali ljutu // Jednogrba kamila / odmah se pomamila // Za čas se tu stvorila / i debela gorila // Onaj majmun sa grane / misli to su banane // I zebra je videla / jako joj se svidela // Grize gladni papagaj / misli neko voće fraj // Gledali smo žirafu / misli meze uz kafu // Ni reč nisu kazali / sve su začas smazali // Ništa nisu slutili / pa su se zaljutili // Sad kuka pola Afrike / zbog banatske paprike / crvene i žute / fine ali ljute. (Dušan Radović, Antologija srpske poezije za decu, Srpska književna zadruga, Beograd, 1984., str. 29.)
Što se od vode pravi[1]
Od VODE se prave trave,
VODEne zatim glave,
VODnici, VODOzemci,
VODENkonjic, VODEnjaci,
VODOvodi, vinoVODI,
doVODI, sproVODI,
zaVODI, vojVODE,
nadvojVODE, VODOmari
još i mnoge druge stvari.
Razumije se,
to nije uvijek samo VODA,
još se VODI nešto doda.
Kad Jelica pravi jelo
Najprije je išla po savjet – u Dugo Selo.
Onda je krenula u Pulu – po zdjelu,
pa je skoknula u Trst – po mast,
u Buje – po jaje,
u Celje – po zelje,
u Banat – po špinat,
u Velenje – po drugo zelenje.
Zatim joj je cilj bio: Duga Resa,
tamo je skoknula – radi mesa.
Onda je s loncem krenula – u Beč
da stavi jelo – na peć.
I kad je već ulazila na peron
vlak je naglo – stao
i lonac joj je iz ruku – pao.
Tada je ogorčena izvadila kartu
za Džakartu.
Prijedlog za razmišljanje
Zašto u te škole umjesto dijeljenja i množenja
ne uvedu sat smijanja i sat gloženja?
Umjesto pouka o jeziku mogli bi unijeti u plan
plaženje jezika bar dva sata na dan.
A umjesto crtanja po papiru
crtanje po leđima i nečijem šeširu;
boje bi mogle da se rade
od kolomaza, meda i marmelade.
Još bi mogli uvesti neke predmete koje djeca vole
kao na primjer: bježanje iz škole,
nošenje kaputa naopačke,
gađanje iz praćke.
Lovljenje leptira, branje jagoda,
skitanja od egipatskih piramida
do indijskih pagoda.
Uvede li se još sat hvatanja muha i sat snova —
da li bi igdje postojala škola kao ova?
Hajde da se dogovorimo
Hajde da se dogovorimo
da od danas samo istinu govorimo.
Da umjesto bombi povješamo
po sebi bombone i banane.
Da nam tenkovi budu deve
a šljemovi od bundeve.
Hajde da se dogovorimo
da pred riječ RAT slovo B stavimo
pa da od RAT riječ BRAT pravimo.
Hajde da se dogovorimo da već od sutra
jedni drugima ljubav navijestimo
i da se više ne žestimo.
Da se igramo i radimo s mirom
i da kao svoj znak nosimo ruže
za šeširom.
Ja već počinjem!
Umjesto da se branim maljem
neprijatelju, evo, poljubac šaljem.
Evo što sve Kseniju zanima
Slave li mravi praznik Prvog maja i
kako pilići uđu u zatvorena jaja?
Zašto i na koga se luk ljuti i
zašto su makovi crveni a nisu žuti?
Zašto krave vojsku ne služe i
otkud miris nabavljaju ruže?
Da li se stonoga kada u hodu pomete i
zašto slonovi poput ptica ne lete?
Tko je pojeo mladi Mjesec i ostavio samo koru i
zbog čega medvjedi ne žive u moru?
Zašto ljubičice ne mogu u snijegu cvasti i
kako to da Zemlja ne može na nebo pasti?
[1] Zvonimir Balog, Nevidljiva Iva, Mladost, Zagreb, 1978. Cijela zbirka je dostupna i na: balog_nevidljiva_iva.pdf (hrlektire.com)
Zvonimir Balog (1932. – 2014.) napisao je oko osamdesetak knjiga za djecu i odrasle. Bio je urednik dječjih časopisa „Modra lasta“ i „Smib“. Osim pisanja, bavio se i slikarstvom i kiparstvom.
Neka od njegovih djela za djecu su: Male priče o velikim slovima, Nevidljiva Iva, Ja magarac, Šašavi, Pjesme sa šlagom ili šumar nosi šumu na dlanu i druge.
Čitanje:
Povezuje pročitano sa svojim iskustvom, vremenom i okruženjem u kojem živi; sa svojim iskustvom, čitajući: slikovnice, priče za djecu, enciklopedije za djecu (npr. 1000 zašto...), dječije časopise, književne tekstove..
Argumentira stav o pročitanom, tako što pojašnjava smisao rečenica i identifikuje ključna pitanja vezana za tekst.
Govor i slušanje:
Sluša pažljivo da razumije smisao izrečenog.
Sluša s ciljem da uoči ponavljanja, nelogičnosti, važne informacije, da zapamti i ponovi, da prepozna stilske figure, odgoneta zagonetne priče. Sluša pažljivo, ne prekida i ne odvraća pažnju govorniku. Traži dopune ili objašnjenja za ono što nije dobro čuo ili razumio.
Prilagođava iskaz namjeri, kontekstu i publici kojoj se obraća, i vremenu kojim raspolaže. Tečno i razumljivo prepričava sadržaj slikovnica, vlastite doživljaje, filmove.
Za obradu ovih pjesama potrebna su tri školska časa.
Đaci su podijeljeni u pet grupa; svaka grupa dobije zadatak da prije prvog časa (kod kuće) pročita po jednu pjesmu. (Učiteljica/učitelj dodjeljuje pjesme; nema potrebe da đaci budu upućeni u pjesme dodijeljene drugim grupama.)
Na prvom času svaka grupa predstavlja svoju pjesmu:
– pročita je
– kaže o čemu pjesma govori, šta je njena teme, šta poenta; objasne na koji način pjesma ima veze s njihovim iskustvom
– argumentiraju zašto pjesmu smatraju / ne smatraju dobrom; zašto je bi ili ne bi preporučili vršnjacima, i starijima.
Na drugom času đaci rangiraju pjesme (dodjeljuju bodove, od 2 do 5) koje nisu sami predstavljali i navode zašto neku pjesmu smatraju boljom/gorom od druge.
Na trećem času, skupa s učiteljicom, nastoje prisjećajući se boljih ili lošijih argumentacija kreirati listu kriterija za ocjenjivanje pjesme.
Na kraju časa procjenjuju koliko su bili objektivni u odnosu na definisane kriterije.