Ishodi
Enes Kišević / Suha pjesma
Rada ishodi
I TRIJADA
Čitanje
Pisanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

aliteracija / glas š / izgovor / poenta / recitovanje / rječnik / zvukovi

Zašto ovaj sadržaj?

Tekst je igra, zabavan je, koristan i upotrebljiv kada je u pitanju vježbanje izgovora glasa š i suglasničkih skupina št i šć. S obzirom na to da je moguće u razredu napraviti igru nastavljanja ili pravljenja slične pjesmice, tekst nudi mogućnosti za kreativnost učenica i učenika. Potraga za leksemima koji obiluju glasom š bila bi dovoljno izazovna da bude zanimljiva, a rezultirala bi širenjem raspona asocijacija kod učenika i učenica.

Pjesma je također zanimljiva i za recitovanje s razumijevanjem, pogotovo jer u prvi mah djeluje apsolutno nerazumljivo, a može se iskoristiti i kao brzalica, brojalica kroz koju treba savladati izgovor mnoštva šuškavih leksema.

Tekst otvara zanimljivu temu zvukova i njihove upotrebe. Može izazvati fasciniranost pojavama kakve su zvukovi na koje smo toliko navikli da ih uzimamo zdravo za gotovo. Razgovor o zvukovima na koji potiče ova pjesma mogao bi pomoći da osvijestimo njihovu važnost.

Pjesma sadrži nepoznate riječi (pliš, šaš, doboš, marš, šušanj...) koje također mogu biti zanimljiv izazov za učenike i učenice, ukoliko bismo od njih tražili da samostalno pronađu njihovo značenje u rječniku. Na ovaj način bi se učenike i učenice moglo upoznati sa značajem i ulogom rječnika i postepeno ih navikavati na njihovu upotrebu.

 

Uzrast – prijedlog: 3. razred osnovne škole

Interpretacija

Suha pjesma je pjesma čiji naslov ne možemo razumjeti dok ne pročitamo pjesmu u potpunosti – do posljednjih njenih stihova. Ova pjesma, s potencijalom brzalice, brojalice, funkcioniše na osnovu nagomilavanja suglasničkih skupina št, šć i šk što se čini besmislenim dok ne stignemo do poente u kojoj nam glas djeteta rješava ovu jezičku igru. Shvatamo da je prethodno naizgled besmisleno nasumično povezivanje motiva koji sadrže glas š (izuzetno je primjetna aliteracija) imalo svrhu nagovaranja dječaka na piškenje. Sadržaj stihova je u potpunosti podređen zvučnosti, na mjestu ovih moglo se naći dvadesetak drugih riječi, ali tako da pjesma još uvijek obiluje glasom š i namjera pjesme bi i na taj način bila ista. Pjesma je igra – ne treba je, i nemoguće je, shvatiti je ozbiljno.

Pjesma je inspiracija za postavljanje pitanja o važnosti zvukova u našim vlastitim percepcijama svijeta oko nas općenito – budući da zvukovi, i oni koji prirodno potiču iz prirode, i oni koje stvara čovjek, djeluju i psihološki (zvukovi nas mogu i oraspoložiti i rastužiti i iznervirati), i spoznajno, a utiču i na naše ponašanje. Buka, npr., utiče negativno, stvara nemir i distrakcija je. Postoje zvukovi koji uspavljuju, a u vezi s tim kako djeluju na pojedinca, zvuk za jednu osobu može biti umirujući, a za drugu uznemirujući i strašan (primjer kiše i grmljavine). Šuškanje/šuštanje ili zvukovi vode, kod jednog bi dječaka mogli prizvati potrebu za piškenjem, a kod drugog, kao što je dječak iz pjesme, ovakvi zvukovi ne djeluju.

Naposlijetku, upravo, zašto „suha“ pjesma – očevi pokušaji da mnoštvom šuškavih leksema izazove dječakovo piškenje ipak su bezuspješni.

 

E. S.