glas K / kreativno mišljenje / logika / praktična primjena / rečenica / riječ / slovo K
Koristimo pjesmicu Kad bi meni dali jedan dan, pjesmicu o prijateljstvu, o nesebičnosti, o saosjećanju, o potrebi da se dijeli, o humanosti, o prijateljstvu. Dječak želi pronaći prijatelja, ali tako što će pomoći nekom. No, ne bilo kome, nego nekom ko je dobar, a slučajno sam. Empatija je na visokom nivou u pjesmi, i tome se i učenici ovdje, takođe, uče.
Koristimo pjesmicu kako bismo skrenuli pažnju na to da ćemo posmatrati svijet oko nas, ali ne samo to nego i kako je važno da ga pokušamo i razumjeti. Učimo da dijelimo vrijeme, prostor, ljubav, sreću, ali ne svakom i pod svaku cijenu. Učimo da prepoznamo ko je to sam i kome je potreban prijatelj.
U pjesmici izostavljamo neke riječi i time angažujemo učenike da koristeći rimu i dosadašnja iskustva dođu do rješenja.
(kišio bi, dok mi koračamo, pola tamo, pola ovamo. Stavili bi dan pod štaštašta (kišobran), ja i dobar, a slučajno sam.)
Riječ kišobran koristimo kao sponu za nastavak časa i obradu slova K.
Pjesmica daje i mogućnost imaginacije (Kada bi tebi dali jedan dan, kako bi ga potrošio sad?)
Uzrast – prijedlog: 1. razred osnovne škole
Lirski subjekt je dječak. To znamo jer bi dan trošio na igru, skakanje i trčanje. Izraz trošiti (potrošiti) dan otkriva nam da dječak vrijeme vidi kao bogatstvo. Za razliku od ljudi koji bogatstvo stiču, čuvaju i ne dijele (egoizam i tvrdičluk koji se često vezuju uz posjedovanje), dječak misli da je bogatstvo vrijedno samo ako se podijeli. Bogatstvo može biti sve što se dobije (kad bi meni dali…), što je takođe neobičan pogled na svijet, sve što je vrijedno dobijamo, ne zarađujemo, ne otimamo, ne uzimamo… Svijet u kojem dječak živi je svijet davanja i primanja, darivanja i dijeljenja, svijet u kome je onda teško biti slučajno sam, usamljen bez svoje želje i zasluge. Trošenje je moguće samo kao dijeljenje, a to znači da onda ono (trošenje) nema više veze sa smanjivanjem, gubljenjem, nestajanjem… Umjesto kišobrana čitalac može staviti neku drugu riječ, i pokušati rimovanjem dobiti novi katren. Uz takvu igru pjesma praktično ne mora nikada završiti, a s njom onda neće iščeznuti i ovakvo neobično shvatanje svijeta. Naprimjer:
Kad bi meni dali štajaznam
ja ga ne bih potrošio sam
ja bih dao pola štajaznama
nekom ko zna šta je štajaznam. 😊
S. V.
Branislav Crnčević
Kad bi meni dali jedan dan[1]
Kad bi meni dali jedan dan,
ja ga ne bih potrošio sam.
Pola dana ja bih dao nekom
ko je dobar, a slučajno sam.
Igrali bi, pričali bi nešto,
trčali bi, skakali bi vešto
ja i dobar, a slučajno sam.
Kad bi meni dali (kišobran) štaštašta,
ja ga ne bih potrošio sam.
Pola mesta ja bih dao nekom
ko je dobar, a slučajno sam.
Kišilo bi, dok mi koračamo,
pola tamo a pola ovamo.
Stavili bi dan pod (kišobran) štaštašta
ja i dobar, a slučajno sam.
Kad bi meni dali jedan dan,
ja ga ne bih potrošio sam.
[1] Izvor: Dušan Radović, Antologija srpske poezije za decu, Srpska književna zadruga, Beograd, 1984., str. 141. i 142.
Branislav Crnčević (1935‒2011) rođen je u Rumi. Pjesnik, pripovjedač, dramski i televizijski pisac. Živio je i radio u Beogradu kao književnik i novinar. Poznata djela za djecu su mu: Kapetan i lula, Cipelice od krokodilske kože, Bosonogi i nebo.
Čitanje:
Čita brzinom koja odgovara brzini govora, oba pisma (latinicu i ćirilicu). (Prepoznaje slovo K u riječima.)
Povezuje pročitano sa svojim iskustvom, vremenom i okruženjem u kojem živi. (Razgovor o dijeljenju, sebičnosti i drugarstvu)
Pisanje:
Koristi oba pisma, rukom, štampanim slovima. (Učenik/ca će prepoznati slovo K i naučiti ga pisati.)
Govorenje:
Izgovara glasove tačno i razgovijetno. (Glas K)
Učiteljica čita pjesmu. Pitanje je: koja riječ treba stajati umjesto štaštašta? Čitamo ponovo pjesmu (možemo je i slušati https://youtu.be/bOsvvjwN8hU)
Šta je poželio dječak iz pjesme? Šta nam to kaže kakav je dječak?
Na koji način on želi da pomogne nekome ko je „dobar a slučajno sam”?
Šta volite da dijelite, a šta ne? Zašto ne želite da dijelite? Jeste li nekada sebični, pa vam je poslije bilo krivo?
S kim volite da dijelite? Zašto?
Šta nam ova pjesma otkriva o drugarstvu? (Potrebna nam je saosjećajnost i nesebičnost kako bismo stekli pravog prijatelja.)
Kada bi tebi dali jedan dan, kako bi ga potrošio sad?
Glasovna analiza riječi kišobran; koji glas čujete na početku riječi kišobran, znate li još neke riječ koje počinju glasom k (kuća, kralj, koš), znamo li neke riječi u kojima glas k čujemo u sredini (marka, makaron, maska), a na kraju riječi (rak, mrak)
Glasove čujemo, slova vidimo – učiteljica ispisuje slovo uzor na tabli.
Učenici pronalaze slovo u slovaricama. Ispisuju slovo u zraku, na stolu, na leđima druga do sebe, izrezuju papir, lijepe kako bi dobili naznačeno slovo, oblikuju slovo od plastelina, koriste improvizovane piši-briši table (bijeli papir u košuljici; pišu flomasterom, brišu vlažnim maramicama),...
Učenici smišljaju riječi koje mogu napisati od slova koja su učili uključujući i slovo k (riječi gdje će slovo k biti na početku, u sredini i na kraju riječi). Učiteljica ponuđene riječi ispisuje na tabli.
Učenici osmišljavaju rečenice, učiteljica zapisuje na tabli.
Učiteljica zadaje slovo uzor svakom učeniku.
Učenici u svesku samostalno ispisuju slova, riječi i rečenice i slušaju pjesmu: https://youtu.be/bOsvvjwN8hU.
Korelacija: Muzički/Glazbeni odgoj