empatija / ime / nadimak / prezime / prva riječ u rečenici / veliko početno slovo
Grga Čvarak je dječak ili djevojčica kakvog ili kakvu možemo pronaći u svakom odjeljenju. Često ih nitko ne razumije, a oni svoju frustraciju zbog nerazumijevanja, najčešće ispoljavaju kroz grubosti. Njihovi postupci su neprihvatljivi i dovode ih u razne nepoželjne situacije. To ne znači da je dijete zlo i zločesto. Obično su to emotivna i osjetljiva djeca koja se s dubokim emocijama ne znaju nositi i ispoljavaju ih na negativan način, koji je neprihvatljiv za okolinu.
Mnoga se djeca mogu poistovjetiti s Grgom, a često će i ostala djeca prepoznati nekog Grgu u svom okruženju. Djeca rado prepoznaju negativne osobine kod druge djece i zato ih treba uputiti i na analizu vlastitih postupaka. Jesu li svi uvijek dobri? Jesu li svi uvijek nestašni? Pjesma može poslužiti i kao uvod u razgovor o mogućim uzrocima takvog ponašanja. Što to nekog toliko muči da ga potiče na negativno ponašanje?
U pjesmi uočavamo kako su napisana imena u odnosu na ostale riječi u pjesmi.
Uzrast – prijedlog: 1. razred osnovne škole
Pjesmu Grga Čvarak autor Ratko Zvrko podijelilo je u pet kitica. Prva i treća strofa su u kontrastu, odnosno u prvoj saznajemo da je Grga Čvarak nestašan dječak. Sklon je nepodopštinama i svađama. Sve radi naopačke, iz praćke gađa mačke, preskače preko zida, skida lastina gnijezda i kokoši vuče za rep. Često se ljuti i tuče s djecom. U trećoj strofi saznajemo da je on i jako brižan i dobar dječak koji duboko emotivno proživljava tuđu nevolju. Brine se o bolesnoj majci i plakao je cijelu noć nakon što se mala Mila ogrebala kad je pala.
Četvrta i druga kitica se sastoje od dva stiha i funkcioniraju kao refren: „Odgovor će uvijek biti / – Grga Čvarak.“
U petoj kitici autor nam daje i zaključak: Grga Čvarak je kao i svako dijete, malo dobar, malo nestašan, ali sve što radi, i dobro i loše, jeste intenzivnije, jače, opasnije, brižnije, bolje i lošije nego kod drugih.
Čas je dobar,
čas je zao,
čas bi svakom srce dao,
a čas bi se s vukom klao…
Zato i jeste poznat u kraju Zelengaju i svi za njega znaju.
Ritam pjesme je veseo, prilagođen djeci, a to pisac postiže stalnim ponavljanjem zamjenice „tko“ i priloga „čas“, te vezanim stihom, odnosno rimom koju djeca generalno vole. Pjesma je i melodična, zato na kraju sata i slušamo uglazbljenu verziju. Upravo je Grgina energija, koja se manifestira uglavnom kao nestašluk, ono što se autoru sviđa. Suprotnost u Grginom liku autor rješava poentom u dva posljednja stiha, koji bacaju novo svjetlo na kontrast iz prve i treće strofe: iako su povezani suprotnošću (čas bi ovo, čas bi ono), uistinu oba govore o dječakovim pozitivnim osobinama. „Dati srce“ nekome znači stati sasvim uz nekoga, pomoći mu u čemu god je potrebno, dok „s vukom se klati“ znači suprotstaviti se nasilniku i zlikovcu, makar bio i jači.
Grga je u konačnici hrabar, odvažan i brižan, što i jesu odlike svakog pravog prijatelja i prijateljice, zbog čega učenici i učenice prirodno „navijaju“ za njega iako na početku čini nepodopštine.
A. D.
Ratko Zvrko
Grga Čvarak
Da upitaš bilo koga
u mom kraju,
Zelengaju:
– Tko sve radi naopačke,
tko iz praćke gađa mačke,
tko preskače preko zida,
tko lastina gnijezda skida,
tko kokoši za rep vuče,
tko se s djecom stalno tuče,
spreman da u svađi plane
ko ugarak?
Odgovor će uvijek biti:
– Grga Čvarak.
Al′ da pitaš u mom kraju,
Zelengaju,
isto tako:
– Tko je cijele noći skako
da bolesnoj majci dade
aspirine, limunade,
i da pitaš isto tako
tko je jako, jako plako
zato što se Mila mala
po koljenu ogrebala
kad je pala
čak u jarak?
Odgovor će uvijek biti:
– Grga Čvarak.
Što je takav?
Tko bi znao?
Čas je dobar.
čaj se zao,
čas bi svakom srce dao,
a čas bi se s vukom klao,
mršav, tanak ko suharak
– Grga Čvarak.[1]
Pre(ne)poznate riječi:
ugarak – drvo koje je izgorjelo
suharak – suha grana ili grančica
Ratko Zvrko (1920. – 1998.) bio je pjesnik za djecu, novinar i boksač. Objavio je knjige pjesama Olimpijsko selo Čvrk, Naši stari znanci, Čarobni prozor, Od Zrinjevca do svemira, Grga Čvarak, Smijeh nije grijeh i druge.
Čitanje:
Čita brzinom koja odgovara brzini govora, oba pisma (latinicu i ćirilicu). (Učenici i učenice čitaju tekst zborno i samostalno.)
Povezuje pročitano sa svojim iskustvom, vremenom i okruženjem u kojem živi. (Nestašno i neprihvatljivo ponašanje – uzroci i posljedice.)
Uočava u tekstu razliku između „dobra i zla“ – moralno prihvatljivih i neprihvatljivih postupaka... (Cijela pjesma je posvećena dječaku Grgi Čvarku, koji ima „pozitivne“ i „negativne“ osobine.)
Razvija empatiju prema drugom i drugačijem. (Učenici i učenice „navijaju“ za Grgu Čvarka jer osjećaju da on nije zločesto dijete, što pjesnik i dokazuje poentom na kraju, odnosno pokazuje da on ima odlike pravog drugara koji je hrabar, odvažan i brižan.)
Pisanje:
Poznaje i koristi osnova pravopisna pravila i koristi ih u odgovarajućim prilikama. (Veliko početno slovo u pisanju osobnih imena i nadimaka, te na početku rečenice)
Uvodi nove riječi u svoje tekstove. (Tekst ima nepoznatih riječi za učenike/učenice ovog uzrasta.)
Govorenje:
Sluša pažljivo da razumije smisao izrečenog.
Sluša s ciljem da uoči ponavljanja (refren pjesme), važne informacije (fraze u pjesmi), da odgonetne zagonetne priče (konkretno poentu pjesme). Sluša pažljivo, ne prekida i ne odvraća pažnju govorniku. Traži dopune ili objašnjenja za ono što nije dobro čuo ili razumio. (Nepoznate riječi, i slično)
Iskazuje stav tokom rasprave o nekom pitanju. (Razgovor o prihvatljivim i neprihvatljivim dječjim postupcima, o kritičnosti i samokritičnosti, uzrocima negativnog ponašanja, te o hrabrosti i pravom prijateljstvu)
Učitelj/učiteljica čita pjesmu. Slijedi kratka emotivna stanka. Učenici/učenice iznose svoj dojam o pročitanoj pjesmi. Sviđa li im se pjesma? Što misle o Grgi? Bi li htjeli/htjele da Grga ide s njima u razred? Je li pjesma šaljiva ili tužna?
Nakon prvog čitanja učenici/učenice zborno čitaju pjesmu prikazanu na nastavnom plakatu ili projektoru. Radi se o učenicima/učenicama prvog razreda pa ne mogu svi/sve samostalno pročitati pjesmu, zborno čitanje im je ugodnije i lakše. Tražimo zajedno nepoznate riječi, bogatimo rječnik. Pjesmu čitamo ponovo, ovaj put čitamo pjesmu po slogovima. „Da u-pi-taš bi-lo ko-ga u mom kra-ju...“ Djeca mogu pljeskati rukama prateći ritam pjesme. Nakon zajedničkog čitanja, učitelj/učiteljica dijeli nastavni listić na kojem je otiskana pjesma. Od koliko se dijelova sastoji pjesma? Djeca uočavaju da se pjesma sastoji od pet dijelova, pet kitica/strofa. Samostalno, ili uz pomoć učiteljice/učitelja, primjećuju kontrast u prvoj i trećoj kitici, a potom i razrješenje te napetosti, u posljednja dva stiha. Također, samostalno ili uz pomoć učitelja/učiteljice objašnjavaju zašto poenta u ta dva stiha nije kontrast, i šta znače dvije fraze koje se u njima javljaju („dati srce nekome“ i „klati se s vukom“).
Slijedi samostalno čitanje. Oni/one, koji/koje žele i mogu, čitaju lančano, svako dijete čita nekoliko stihova. Ostala djeca prate tekst na svojim listićima. Pjesma se može čitati više puta, dok sva djeca, koja žele čitati, ne pročitaju pjesmu. Važno je da je font slova velik radi lakšeg početnog čitanja.
Uočavamo kako su napisana imena u pjesmi. Kakvo je početno slovo u imenima Grga Čvarak i Mila? Što zaključujemo?
Imena, prezimena i nadimke ljudi pišemo velikim početnim slovom.
Pišemo zajedno, učitelj/učiteljica na školsku ploču, a učenici/učenice samostalno u svoje bilježnice.
„Grga Čvarak je plakao kad se Mila ogrebala.“
Veliko početno slovo bojimo bojom po želji, slova G, Č i M.
Učenici/učenice samostalno pišu svoje ime i prezime u bilježnice uz nadzor učiteljice/učitelja.
Djeca koja rade brže mogu napisati i ime ili nadimak jednog/jedne ili više prijatelja/prijateljica iz razreda.
Potom ilustriraju pjesmu.
Na kraju nastavnog sata slušamo pjesmu Grga Čvarak koju je uglazbio Zvonko Varošanec.
https://www.youtube.com/watch?v=jbTs2mjXUjw
Korelacija:
Muzički/Glazbeni odgoj
Likovni odgoj