Ishodi
Šukrija Pandžo / Ruka na kosi
Rada ishodi
I TRIJADA
Čitanje
Govorenje
Ključne riječi i sintagme

holding / motivacija / pripovjedač / uloga učitelja / žalovanje

Zašto ovaj sadržaj?

Đaci sigurno imaju šta reći o tome kako doživljavaju školu; da li je ona ispunila njihova očekivanja; da li ih je pomilovala po kosi onda kada im je to bilo potrebno (a ostanak bez roditelja nije JEDINI razlog da tu potrebu, za brigom, zaštitom, utjehom, razumijevanjem, pažnjom, podrškom... angažmanom odraslih). Djeci tekst također može biti od koristi tako što će čitajući ga naučiti kako da prepoznaju značajnu odraslu figuru koja im može pružiti emotivnu brigu i njegu i kako da joj se obrate za pomoć.

Osim toga, ovom pričom (i ovakvom interpretacijom) moguće je motivisati nastavnike na ponovno promišljanje konkretnih načina iskazivanja emotivne brige o djeci u školi.

 

Uzrast – prijedlog: 3. razred osnovne škole

Interpretacija

Priča Ruka na kosi započinje opisom dječje igre u kojoj saznajemo uzrast djevojčica, ali na taj način pisac, također, na samom početku uvodi i pojam učiteljice u priču. Riječ je o djevojčicama predškolskog uzrasta koje tek trebaju da pođu u školu i koje se igrajući učiteljice lutkama na taj način pripremaju za polazak u školu.

Dječju igru prekida pas kojeg se djevojčice preplaše i stanu dozivati mame, pri čemu saznajemo da glavni lik njegove priče, djevojčica iz čije perspektive je priča i ispričana nema majku. Zastala je u pola glasa, kao da se na trenutak ipak prisjetila tužne činjenice u svom životu na koju se očito još uvijek nije u potpunosti naviknula niti je prihvatila (a i kako bi, tek treba da pođe u školu). Tako svaki put kad bi me nešto zaboljelo ili kad bih se udarila o kamen ili drvo, samo bih zajecala a ne bih majku spominjala kao druga djeca. Što da dozivam kad je nema. Neće me čuti.

Ovakva rečenica izražava stav djevojčice koja tugu izražava ljutnjom.

Djevojčica vlastiti gubitak uviđa ponajviše kada je u društvu vršnjakinja koje se hvale (njoj to izgleda kao hvaljenje, iako djevojčice mogu samo da iznose činjenice o svojim majkama) i iznose informacije vezane za njihov odnos sa majkom. Šta majka predstavlja u životu te djece, govore nam glagoli kupiti, donijeti, kazati, pitati. Pored materijalne brige za dijete (kupiti, donijeti), majka je i prva djetetova spoznajna veza sa svijetom (kazat ću, pitat ću). Zamjenska figura majke u životu djevojčice je tetka. Nju djevojčica u priči vršnjakinjama iznosi kao pokušaj da svoje okruženje senzibilizira za vlastiti gubitak.

U nastavku priče saznajemo da je majka umrla, ali i da se djevojčica jako malo toga prisjeća u vezi s njom – milovanja rukom po kosi, smijanja, hvatanja rukom za haljinu, majčine ljubavi iskazane fizičkim dodirima i kontaktom. Tetka zamjenjuje majku u okviru patrijarhalnih normi. Od oca se unutar njih ne očekuje da se brine o kćerki, u smislu obavljanja kućanskih poslova. Porodica izbjegava da govori pred djevojčicom zbog čega ona još više mašta i traži majku u likovima drugih žena oko sebe. Prvo tetke, a kasnije i učiteljice, kako ćemo vidjeti.

 

Jednom sam je usnila. Kao plete mi kosu, a ruke joj meke. Pa me onda potegnu za pletenice i kaže: Pletenice do peta a djevojka do greda. Ja onda hoću da je uhvatim rukama za šarenu haljinu, a nje nesta. Probudim se a ono držim rukom pokrivač. I kroz prozor se vidi vedro nebo i na njemu trepere zvijezde. Pa se rastužim i zovnem: Tata! Tetka mi tiho šapnu: Spavaj!

 

Opisom sna djevojčice u kojem pokušava fizički da dodirne majku i na fizički način razmijeni ljubav sa njom iskazano je koliko djevojčici nedostaje majka. Kada tetki i ocu sutradan ispriča šta je sanjala, nijedno od njih dvoje ne pruža joj adekvatnu utjehu: 

Otac odmah izađe nekud, a tetka poče da trlja rupcem oči. Djevojčica se na to postidi. Ja zaćutah. Vidjeh da nije trebalo da o tom govorim. Tako je smrt majke u kontekstu porodice nešto o čemu se ne govori i što se izbjegava kao tema.

Pored uzbuđenja pred polazak u školu (samo smo o tome razgovarale) djevojčica bez majke ima još jedan izazov. Druge djevojčice će dovesti majke, nju otac. Djevojčici opet nedostaje majka – meka ruka na pletenicama – pa je tako svaka životna situacija u kojoj se nalazi podsjeća na gubitak. Majka je opet prikazana kao ona koja fizički pokazuje ljubav – meka ruka na pletenicama, te se tako u priči učvršćuje lik majke kao metafora ruke na kosi – umirivanje i zaštita (holding), iako bi to u životu potpuno realitetno mogao da bude i otac. On u priči nije ta figura. Kada djevojčica kaže da je sanjala majku, on izađe iz kuće jer mu je razgovor s djetetom na temu gubitka majke isuviše težak. Tetki, također. Tako dijete ostaje samo u procesu žalovanja, ljuto, ali i često postiđeno, kada pokuša pred ostalim članovima porodice da govori o majci.

 

Kad su nas uveli u učionicu – učiteljica nas je porazmještala u klupe. Sjedila sam sa Timkom pa mi je bilo običnije. Učiteljica je zatim pošla od klupe do klupe i pitala nas: kako nam je ime, kako nam je ime ocu i majci i ostaloj rodbini. Došla je i do mene. I kad me je zapitala kako mi je ime majci, ja sam zaćutala.

– Zar ne znaš? – pitala je ona i smiješila se.

– Ja nemam majku – odgovorila sam i gledala u klupu.

 

Sada su u priči majka i učiteljica po prvi put dovedene u istu ravnu, za sada samo formalnu jer se po prvi put skupa pojavljuju u istom dijelu teksta. Kasnije, kada djevojčica u priči otkrije da u razredu ima još djece bez majke i da se sa njima po nečemu razumije (suosjećanje jer su i istoj životnoj situaciji) te učiteljica kaže da onoj djeci koja nemaju majke neka sam ja majka. Pa sve što ne bi nikom drugom kazali, vi ćete reći meni kao što biste rekli majci, majka i učiteljica se i sadržajno izjednačavaju. Dobijaju istu funkciju u životu djeteta – zaštitu, brigu, komunikaciju. Pandžin cilj je bio da izjednačavanjem likova majke i učiteljice pokaže kako djeca bez majke zamjenu za nju mogu dobiti i van porodičnog doma – u školi konkretno.

 

Ja sam to pamtila i nastojala da je nikad ne naljutim. Trudila sam se da što bolje učim. A kad bismo deklamovali pjesmice o majci, ja bih tom prilikom gledala u nju i učinilo mi se da mi se smiješi i da zna šta ja mislim.

 

Djevojčica u potpunosti projektuje figuru majke na lik učiteljice i prema učiteljici počinje da se ponaša kao što bi prema majci. Djevojčica zapravo počinje da fantazira o učiteljici kao majci. To nam potvrđuje glagol činiti se. Ljubav izražava tako što ne želi da naljuti učiteljicu, učiteljica kao zamjenska figura majke joj je dobra motivacija da bolje uči te likom učiteljice nastoji da nadomjesti vlastiti gubitak majke.

Učiteljica u priči nosi šarenu haljinu, istu onakvu kakvu je majka imala u snu. Djevojčica uhvati učiteljicu za haljinu, baš onako kako bi majku da je živa, a kada djevojčica bojažljivo otpusti ruku jer je učiteljica čudno pogledala, učiteljičine oči se naglo razvedre, prigrli djevojčicu i pomiluje po kosi. Ruka joj je kao majčina mekana. Djevojčicu spopadne tuga jer shvata da uz sve njene želje učiteljica je učiteljica, a ne majka, koliko god topla, ugodna i mila bila. Ipak, učiteljica nastoji i dalje da održi sa djevojčicom topao odnos održavajući na taj način i dalje djevojčicinu fantaziju učiteljice kao majke. I od tada učiteljica nije nikad zaboravila da me više puta ne obiđe u klupi, da porazgovara sa mnom, da mi ne pohvali zadaću. Učiteljica obavlja svoj posao učiteljice i dalje, ali djevojčici jasno daje do znanja da joj je više privržena (zbog gubitka majke) nego drugoj djeci: ne zaboravi da je više puta obiđe, porazgovara, pohvali – onako kako bi majka trebala i mogla da je živa.

U drugom razredu umjesto učiteljice u razred dolazi učitelj:

 

Meni je zastao dah i srce ludo tuklo. Rekao je da će nas on učiti – a da je učiteljica otišla u drugo mjesto. Nije mogla da dođe da se oprosti, ali nas je sviju pozdravila. I onda je upitao za mene. Ja sam se digla.

 

Djevojčica isprva osjeti strah (zastao dah, srce ludo tuče), učiteljica nije mogla da se oprosti sa djevojčicom, pa zato nije mogla da dođe, ali je ipak djevojčici poslala knjigu i rekla joj da je ne zaboravi. Učitelj zatim prilazi klupi, stavlja knjigu pred djevojčicu i pomiluje je po kosi.

 

Proplakala sam glasno. Učitelj se vratio, i ne znajući šta bi, ponovo stavio ruku na moju glavu. I od tog mi je, čini mi se, bilo lakše. Od te ruke na kosi.

 

Djevojčica proplače glasno jer nema više ni zamjenske figure majke u liku učiteljice, a učitelj se zbuni. Ne zna kako da reagira na taj plač. Ponovo stavlja ruku na kosu kao što je i učiteljica i majka u snu milovala pletenice. Na taj način Pandžo pokazuje da i muškarci mogu biti podjednako suosjećajni i intuitivno iskazivati fizičkim dodirom brigu za djecu kao i žene.

Za ovakvo čitanje priče Ruka na kosi Šukrije Pandže potrebno je da đaci čitanjem zapažaju razloge za postupke likova: motivaciju. Činjenica da se naslovnom sintagmom priča završava ključ je za razumijevanje autorove namjere: učitelj/učiteljica nije samo prenosilac znanja nego i drugi roditelj, dakle osoba koja treba da štiti đaka, brine se o njemu/njoj, olakšava stvarnost u kojoj se treba snaći, za koju je škola osposobljava.

 

A. O.