Ishodi
Julia Donaldson / Grozon
Rada ishodi
I TRIJADA
Čitanje
Pisanje
Govorenje
Mediji
Ključne riječi i sintagme

glumac / kreativnost / likovi / lutkarski igrokaz / pozornica / priča / stihovi

Zašto ovaj sadržaj?

Priča Grozon autorice Julije Donaldson napisana je u rimovanim stihovima. Rimu djeca generalno vole i lakše pamte takve stihove od onih slobodnih, bez rime. U priči su likovi životinje, što je također vrlo blisko djeci jer su na takve priče navikli i lako se identificiraju s njima. Tekst nudi i razne mogućnosti za zanimljive aktivnosti s djecom, odnosno lako je povezati učenje s igrom i zabavom. Budući da veći dio teksta čini dijalog likova, nije ju teško ni dramatizirati kao igrokaz koji je djeci u ovoj dobi interesantan i poticajan. Kroz igrokaz đaci se lakše izražavaju, slobodniji su i razigraniji. Igrokaz služi, između ostalog, kao poticaj za govorno izražavanje. Priča omogućava i da se povede razgovor o dječjem iskustvu ugroženosti, odnosno o susretima s jačima i agresivnijima od njih. Pouka koju nudi je jasna i djeca lako mogu zaključiti da je u životu važnija mudrost nego snaga

 

Uzrast – prijedlog: 2. razred osnovne škole

Interpretacija

Priča Grozon je pisana u rimovanim stihovima, većim dijelom ispričana je kroz dijalog, stoga

je dinamična i traži od đaka aktivno slušanje.

Glavni lik je miš koji šeta kroz gusti šumski gaj i susreće životnije koje ga žele pojesti. Opisan je kao snalažljiva, mudra i pametna životinja jer izmišlja priču o strašnom čudovištu Grozonu. Tom pričom se uspješno brani od grabežljivaca – lisice, zmije i sove. Sve tri ove grabežljivice, kao i miš, nositeljice su ljudskih osobina, sve su lukave i pametne, ali te svoje osobine koriste da bi naudile nekome, a ne da bi nekom pomogle.

U prvom dijelu priče miš susreće lisicu koja ga poziva na ručak.

 

„Kud žuriš, smeđi mišu, kroz ovu divljinu?
Svrati bolje na ručak u moju jazbinu.“
„O lijo, hvala ti do oblaka čak
– već me je grozon pozvao na ručak.“
„Grozon?! Grozon – šta je sad pa to?“
„Grozon! Šta, nije ti poznato?“

 

Miš izmišljenog Grozona opisuje kao biće sa strašnim kandžama i strašnim zubima. Preplašena lisica bježi, a miš joj govori: 

 

„Džaba ti, Lijo, te pameti tvoje
kad ne znaš da grozoni ne postoje!“

 

Miš na sličan način (drugačijim strašnim detaljima) plaši i sovu i zmiju koje ga također žele pojesti.

U drugom dijelu priča nas čeka obrat kada saznajemo da Grozon ipak nije izmišljen već stvaran lik. I on želi pojesti miša. Znajući da je opet ugrožen, miš se ponovno izbori sa svojim strahom i snalažljivo se Grozonu predstavlja kao najstrašnija životinja u šumi i poziva ga da se sam u to uvjeri. To pobuđuje kod Grozona radoznalost i on s mišem krene u šetnju.

 

Išli su tako šumom kad ču se Grozonov glas:
„Siktanje nekakvo čujem u lišću ispred nas.“ 
„To je Zmija“, miš reče. „ Zmijo, zdravo!“
A zmija gleda u Grozona pravo.
„Oh, užas!“, reče ona. „Mišu, zdravo!“
I u svoje leglo zbrisa vijugavo.

 

Grozona se uplaše također i sova i lisica te pobjegnu. Budući da ni zmija ni sova ni lisica od straha ne uspijevaju razgovarati s Grozonom i mišem, Grozon povjeruje u mišju priču, odnosno pobjegne nakon što mu se mišić obrati riječima

 

„Nego glad mi velika u crevima larma
– tako bi mi prijala od grozona sarma!“

 

Priča završava stihovima kojim nam autorica poručuje da je u životu važnija pamet, mudrost i snalažljivost nego lukavost, snaga i strašan izgled, kao i zašto je važno u životu da mi upravljamo sobom, a ne naš strah

 

Sve utihnu i mir ispuni gust i taman gaj.
Mišić nađe lešnik – to je baš dobar zalogaj.

 

V. M.